– Néhány évtizede alig volt olyan nemzetközi kórusverseny, ahol magyar énekkar ne nyert volna díjat, mostanában viszont jóval kevesebbet hallani hazai kórusok sikereiről.
– Az Éneklő Ifjúság mozgalom a két világháború között bontakozott ki, és Kodály Zoltán mellett Bárdos Lajosnak, Ádám Jenőnek, Kerényi Györgynek, Rajeczky Benjáminnak köszönhetően rövid idő alatt elképesztően sikeressé vált. Kecskeméten az ötvenes évek elején létrejött az első, Kodály-módszert alkalmazó zenetagozatos általános iskola, amelyet újabbak és újabbak követtek. Ebben az időben a hazai énekkarok a világ legjobbjai közé tartoztak. Sajnos azóta sok minden megváltozott. A rendszerváltozás után Magyar Bálint oktatási miniszter elképzelésének megfelelően a zenetagozatos iskolatípus fokozatosan kiszorult a magyar oktatási rendszerből, helyette a nem meghatározható koncepciójú művészeti alapiskolák jöttek létre. Ma már alig akad olyan tanintézmény, amely következetesen a Kodály-módszert alkalmazná. A mi iskolánkat is a bezárás veszélye fenyegette, de bölcs önkormányzati döntés nyomán végül fennmaradhatott az intézmény.
– Pedig Nyíregyházán az iskolai zenei oktatás már a rendszerváltozás idején is több évtizedes múltra tekintett vissza.
– Az ötvenes években Kecskemét után Dunapatajon, Székesfehérváron, Komlón, Budapesten alakultak újabb Kodály-iskolák, majd 1958-ban Nyíregyházán is. Akkoriban más lehetőség nemigen volt arra, hogy a szülők az állami oktatás keretein belül minőségi többletet nyújthassanak gyermekeiknek; nem csoda, hogy sok értelmiségi család íratta zenei osztályba a gyermekét. A pártbizottság – hogy a származási arányokat megváltoztassuk – később elrendelte, hogy az óvodákból munkásszármazású gyerekeket toborozzunk zenei tagozatra.
– Ami a származást illeti, ön például, református lelkész gyermekeként, egészen biztosan az X-esek közé tartozott.
– Édesapám a rendszer ellenségének számított, az általános iskolai osztályfőnököm, aki párttitkár volt, nem is javasolta, hogy gimnáziumban tanuljak tovább. De édesapámnak volt akkora tekintélye a szülővárosomban, Makón, hogy elintézze, fölvegyenek a helyi gimnáziumba. Ám a következő esztendőkben, amikor két gimnazista nővéremet sem engedték egyetemre menni, a szüleim átírattak Szegedre, a zenei szakközépiskolába. Azt remélték, hogy ha ideológiamentes pályára kerülök, akkor talán nem lesz több gondom a származásom miatt.