Lajkó Félix: Nem szoktam azon tűnődni, van-e Liszt-díjam

A partizenétől a népzenéig: Lajkó Félix hosszabb turnéra indul, és együtt muzsikál Alexander Balanescuval is.

Tölgyesi Gábor
2017. 12. 04. 8:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

− Koncertjein különböző zenekarokkal, szólistákkal lép fel. A sokféle együttműködés talán rácáfol arra a hírre, hogy zárkózott ember.
− Az, hogy nem lakom Pesten, és igyekszem nem részt venni a nagyvárosi művészéletben, még nem jelenti azt, hogy zárkózott volnék. Szerintem nem vagyok az.

− Mi zavarja a nagyvárosban? A város zajai éppúgy hangozhatnak zeneként, mint egy falu neszei.
− A zenéhez hozzátartozik a csönd is. Zajszennyezettség pedig nyilván van egy nagyvárosban. Az egész gyerekkoromat  tanyán, falun éltem. Persze Szabadka is város, de a külterületén laktam. Aztán beköltöztem a kellős közepébe, és a nagyváros szabadkai verzióját se bírtam már. Szükségem van a csöndre, és én sem szeretnék senkit zavarni a túlságosan sok gyakorlással.

− Nehogy elüldözzék a szomszédok, mint ahogy Beethovennel is megesett?
− Még nem volt rá példa, de előfordulhat velem is.

− A kilencvenes években a szabadkai éjszakai élet meglehetősen legendás volt. Abból is elege lett?
− Kibuliztam magamat egy időre. Most is szoktak lenni bulik, de számomra ritkábban. Az a háborús időszak tényleg legendás volt, érdekes volt megélni.

− Találkoztunk akkoriban. Mesélte, még a légósziréna hangját is beillesztette a zenéjébe. Gondolom, a háború hangokban sem hiányzik.
− Hát nem. De az egy olyan időszak volt. Akkor nem csak a sziréna, Milosevic hangját is belekomponáltam a zenémbe. Ez most már egészen más.

− Harangszó, madár, diófa: erről a számok címei is árulkodnak.
− Most elvontabban gondolkodom ezekről: maga a zene adja vissza mindazt, ami bennem van, vagy ami körbevesz. De nem olyan performer stílusban fejezem ki mindezt, mint annak idején.

− Álmodni is szokott a zenével?
− Nem szoktam. Nem hiszem, hogy egy zeneszerző minden gondolata a zene körül forogna. Amiket megélek, mindazt átfordítom a zene nyelvére. Igaz, ha egy zeneszerzőt nagyon megragadja egy melódia, az gyakran félálomszerű állapotban történik. Szent melankóliának hívták régen.

− A gyerekzsivaj is inspirálja? Nem szeretnék intimpistáskodni, de időközben megházasodott, édesapa lett.
− Az is benne van a zenémben. De már nem beszélhetek annyira gyerekzsivajról, inkább kamaszhangról. Olykor ajtócsapkodásról, máskor zenehallgatásról. Ilyenekről.

− Eszerint a zene magányos harcosát elhagyta a magány?
− A magány valamilyen szinten megvan: olyan a házunk, ahol teljesen el tudok zárkózni. Van egy próbaterem, ahol csak azzal tudok foglalkozni, ami zene. De ez már a jófajta magány, amitől nem szenved az ember.

− Ebből azért nem lesz sok mostanában, egyik koncert jön a másik után. Már kedden Gdanskban muzsikál, a lengyel vonószenekarral, a Volosival. Hogyan találtak egymásra?
− A kelet- és közép-európai népzenék közel állnak egymáshoz. Alapvetően egyezik az életfelfogásunk, a hegedülési módunk is. A szervezőjük ötlete volt, hogy játsszunk együtt. Megkaptam a felvételüket, tetszett. Ugyanazt csinálják, mint én: van egy alap, amire improvizálnak.

− Január 8-án a Müpában is együtt lépnek fel, de ott lesz Alexander Balanescu is. Amikor tizennyolc éve a román hegedűművésszel először zenéltek együtt, volt némi súrlódás önök között. Azóta viszont jó barátok.
− Akkor nem éreztem a súrlódást, de az biztos, az elején nem úgy működött köztünk az összhang, mint most. Csak duókoncertet csinálni vele nem biztos, hogy túl egészséges. De ez a müpás koncert szépen össze fog jönni. Ismeri a Volosit, és játszunk duóban is.

− Sokban hasonlítanak, igaz, ő a klasszikus muzsika felől érkezett. Úgy kereste meg a saját zenei útját, a kifejezés szabadságát a Julliard School után.
− Nyilván újító. A Julliardról sokan érkeznek úgy, hogy az utolsó években már mondták nekik, kezdjenek szétnézni világban, mit is lehetne csinálniuk. Ezredszer ugyanazt a Csajkovszkijt eljátszani ugyanis nem annyira jó. Sok más muzsikussal is játszott együtt, gondolom, ők is hatással voltak rá. Philipp Glass, Michael Nyman: még írtak is neki nótákat. A minimálzenét nagyon jól játssza, ez kapcsol minket is egymáshoz. Mert román népzenét például nem játszik, bár a kelet-európaiság is benne van a muzsikájában.

− Csajkovszkijt ön már nem is hallgat? Kikerültek Anne-Sophie Mutter felvételei a lemezlejátszóból?
− Csajkovszkijt ma is nagyon szeretem. Anne-Sophie Mutter játékából sem ábrándultam ki, de mindig vannak új kedvencek. Most épp Leonid Kogant hallgatom. Nincs bajom a klasszikus zenével, de nem gondolom, hogy nekem vagy Balanescunak biztosan ezt kellene csinálni.

− Mert a klasszikus zenének túl merev a logikája, kevésbé érzelmes, és nem improvizatív? Vagy tévedek?
− Egy kicsit. A klasszikus ugyanúgy közel áll az érzelmekhez, és éppúgy a rögtönzésből jön. Úgy elég nehéz zenét írni, ha közben az improvizálás nem megy. Csajkovszkij, vagy Beethoven, aki igazán mestere volt a zeneszerzésnek, nagy rögtönző is volt. A zenei témák nyilván a rögtönzésből jönnek, még a legfixebbnek tartott Bachnál is alapvető volt ez a készség. Ilyen szempontból nem különbözik egyik zene a másiktól.

− Skatulyákban, címkékben viszont mindenképp. Az ön muzsikáját például a világzene közé sorolják.
− Ez meg a suli kérdése. De elkezdték besulizni a népzenét is, így ott is egyre kevesebb hely maradt a rögtönzésnek, az érzelemnek. Persze nem rossz dolog egy iskola, ám az bebetonozza a kiindulási pontokat.

− Klasszikus zenészekkel is együttműködött, és nyoma sem volt a „betonnak”. Balázs János zongoraművésszel kiadott lemeze, a Jelszó igen jól sikerült.
− Balázs Jancsi jól rögtönöz, kifejezetten hajlamos rá, ráadásul saját zenét is szerez. Balanescun kívül ő is meglepő felfedezés volt nekem, ami a „klasszikusokat” illeti.

− Dresch Mihállyal vagy Szabados Györggyel együtt muzsikálva nyilván nem érhette ilyen meglepetés.
− A jazzben viszont kimondottan muszáj tudni improvizálni. Azt viszont nem tudom, hogyan lehet ezt kötelezően megtanulni.

− Nyitni az Ég felé, ember felé, Isten felé: Dresch és Szabados ekként határozta meg a zene lényegét. Balanescu épp az ön muzsikája kapcsán nyilatkozta, akár az egységes Európa szimbolikus hőse lehetne, mert képes túllépni a műfaji, nyelvi és etnikai korlátokon.
− Köszönöm, nagyon szépen hangzik, de én ezen még az életben nem gondolkoztam. Valójában mindegyik zene ilyen határátlépős: a „régi” és az „új” is. Csak olykor rácsodálkoznak, hogy születik új is a nap alatt.

− A zene történetében sincs megállás. Az Akváriumban 15-én koncertezik az Óperentziával: az ön történetébe hogyan került az elektronika?
− Ebben nincs semmi új, játszottam korábban is DJ-kel. Persze az akusztikus hangszerhez mindig ragaszkodtam, sosem szerettem volna villanyhegedűn vagy elektromos gitáron játszani. Maga az elektronikus zene sem mai – az első analóg szintetizátor, a teremin is majdnem százéves −, de a mostani elektronikus zenékben is látok fantáziát.

− A Songlines világzenei szaklap idén a legjobb világzenei előadók közé jelölte, két éve A madárnak című számát több mint tizennyolcezer dal közül a második legjobbnak választották a világ egyik legnevesebb dalszerzőversenyén, lemezei mindig ott vannak a világzenei toplisták élmezőnyében. Hogyan hat önre ez a kiemelt figyelem: doppingolja, ijeszti?
− Nem doppingol, nem is ijeszt. Elolvasom a méltatásokat, és örülök: jól van, szuper. De ennyi.

− Fejbe sem száll?
− Nem biztos, hogy nem száll a fejembe, lehet, hogy fű alatt beképzeltebb leszek. (Nevet.) De igyekszem nem az lenni. Nem szoktam például azon tűnődni, Liszt Ferenc-díjas vagyok-e, vagy sem, nem ezzel fekszem-kelek. De néha eszembe jut: anyám őrzi például a Liszt-díjat, és amikor megyek hozzá, látom, hogy ott van kirakva. De nem érzem magamat ettől különlegesebbnek.

− Az idei Virtuózok komolyzenei tehetségkutatóban is fellépett. Lenne zsűritag?
− Nem vállalnám. Igaz, egyszer zsűriztem már az egyik kereskedelmi televízió műsorában, de mindenkinek tízest adtam. (Nevet.)

− És tanítani nem akar? A gyerekét például tanítja otthon zenére?
− Nem. Ha kíváncsi valamire, akkor persze azt megmutatom. De még én sem tudok rendesen zenélni, mit taníthatnék neki? Nem érzem magam annyira kiforrottnak, több problémát is hallok a saját játékomban. Persze nyilván észreveszem, ha valakinek valami nem úgy megy, ahogy kellene, és ha szükséges, előjátszom neki. De azt nem akarom, hogy a gyerekem bármilyen nyomást is érezzen, hogy neki a zenészpályával muszáj foglalkoznia. Hogyha így dönt, akkor biztos örülni fogok, de egyelőre nem úgy tűnik. És ezzel sincs baj.

Ünnepi koncertek

Lajkó Félix  turnéjának minden koncertje más lesz. Bár Gdanskba a magyar színházi hétre valószínűleg kevesen jutnak el, örömzenélését a virtuóz lengyel vonósegyüttessel, a népi-klasszikus Volosival, valamint a világhírű hegedűssel, Alexander Balanescuval január 8-án hallgathatjuk meg a Müpában. December 15-én az Akváriumban igazi partizenére hívja a közönséget az Óperentziával, népzenei triójával december 30-án lép fel a gödöllői királyi kastélyban. Szólóban Lajkó Félixet január 4-én hallhatjuk a Zeneakadémián, és ha valaki január 24-én épp Münchenben járna, a Gasteig kulturális központ nagyszerű hangversenytermében tapasztalhatja meg, milyen jól is szól a Lajkó Félix Trió. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.