– Azon kevesek közé tartozik, akiknek évtizedek óta kitartó közönsége van az önálló estjein, jóllehet sokak szerint ez ma már kihalófélben lévő műfaj. Mióta szereti a verseket?
– Apám dédelgetett vágya volt, hogy filmrendező lesz, de a sors fintoraként egész életében gazdasági vonalon dolgozott. Talán épp ezért igyekezett az irodalmi élményeit, vágyait nekem továbbadni. Négyéves korom óta táplált versekkel, mesékkel, rengeteget köszönhetek neki. Még nem töltöttem be az ötöt, és Petőfi Arany Laciját már kívülről tudtam.
– Akkor nem véletlen, hogy az első művészi megnyilvánulása is egy vers volt. Ráadásul nem akármilyen események hatására vetette papírra kilencéves fejjel.
– Az az ’56-os felvonulás, ami az első versemet ihlette, egy szépségesen tragikus időszak kezdete volt. Mi a miskolci főutcán laktunk akkor, a Győri kapuban. Amikor a vasgyár munkásai megindultak a városközpont felé, húsz percen át vonultak az ablak alatt, közben kiabáltak: „Gyere le!” Persze a szüleim nem engedtek. Az utcán leállt a busz, a villamos. Nagyon heterogén társaság gyűlt ott össze, többen a kohó mellől, feketén, szurtosan jöttek, de mindegyikük arcán láttam a lelkesedést, a reményt, hogy végre változás lesz. A lyukas zászlók alatt hömpölygő tömeg látványa nagyon nagy hatással volt rám.
– Fölfogta akkor, mi a tétje ennek a felvonulásnak?
– Igen. Abban az időben élte virágkorát a Szabad Európa Rádió, ami folyamatosan kommentálta a Rákosi-korszak egyre szörnyűbb történéseit. Szerintem akkor már a fél ország érezte, nem mehet tovább ez az őszintétlenség, az idióta iparosítás, a gazdaságtalan és antihumánus politika.
– Mennyit adott az a drámai történelmi kor, amelyben felcseperedett ahhoz, hogy az első verssel kipattanó szikra lángra kapjon, és végül a művészi pályát válassza?
– Örök szabály, hogy minél keményebb egy diktatúra, annál nagyobb jelentősége van a művészetnek, amely az áthallásokkal, a sorok között átvitt üzeneteken keresztül egyfajta szelepként működik. Nem véletlen, hogy az ötvenes évek elején őrületes erejű előadás lett a – paradox módon épp Major Tamás által rendezett – III. Richárdból, amely pont a diktatúra lélektanát szedi ízekre.