Dől a giccs – trendi dalok, amelyek állítólag nem szeretnének trendik lenni

Elstartolt az idei A Dal, hozva a szokott szintet, rögtön kiejtve néhány színvonalas fellépőt.

Lakner Dávid
2018. 01. 21. 14:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú évek megszokott menetrendje szerint az év eleje a tehetségkutató-lázé. A köztévé elé telepedve vizslatjuk a hazai zenei felhozatalt, bosszankodva a műanyag sztárokon, kiemelve egy-két fellépőt, jellemzően persze a személyes kedvenc műfajból. (A hazai rocksajtó például rendre a metálos fellépőkért izgul, mindegy, hogy azok mennyire színvonalas produkcióval állnak elő.) A következő fordulót az jelenti, amikor kihirdetik a győztest, és egy ország vitázhat azon, megérdemelte-e a bejutást vagy sem. Lázba jön a közéleti sajtó, csatába indulnak a publicisták, egyre emelkednek a tétek. Persze az Eurovíziós Dalfesztiválra mindig kiderül, hogy Európa elbukott, és az oroszokon meg az ukránokon kívül csak mi gondoltuk úgy, hogy hatalmas a jelentősége az egésznek.

Január 20-án kezdetét vette az idei válogató is. Az első forduló tipikusabb nem is lehetett volna. Akadt minden, amitől A Dal annyira otthonos tud lenni számunkra: gyorsan kieső egyedi zenekarok, leértékelt, mégis továbbjutó giccskirályok, plusz természetesen rengeteg dal, „aminek nem célja, hogy trendi legyen”.

A Duna TV-n futó dalversenyben az a legjobb, hogy a sajnálatos módon átalakított Petőfi Rádióhoz hasonlóan ontja magából a plázaslágereket, az előadók mégis mintha egy teljesen másik világban élnének. „Nem lesz valódi az érzés, hogyha kirakatban élek”, halljuk például a Living Room műanyag slágerében, ami dicséretes önkritika lenne, ha a srácok nem az ellenkezőjét gondolnák magukról. – A sokat hallott zenei világ ellentmond az üzenetnek – fogalmazott némi eufemizmussal Both Miklós (Napra), és nehéz volt nem egyetérteni szavaival.

A zsűri amúgy szokásosan kiegyensúlyozottnak mondható, és szerencsére sikerül elkerülni azt, ami miatt a kereskedelmi tévés tehetségkutatók rendre bohózatba fordulnak. Itt nincs eksztázisban visítozó Tóth Gabi és a produkció közepén felpattanó Soma Mamagésa, ami jelentősen javítja a műsor élvezeti értékét. Annak ellenére, hogy Both értékelésein túl a többiek azért nem kápráztatják el a nézőt. Frenreisz Károly és Mező Mihály igyekszik szakmaibb lenni, Schell Judit pedig jól képviseli a laikusabb hallgatót, de azért mégis inkább lelkes műélvezőként viselkednek csak.

A Living Room egyébként szerencsésen nem jutott tovább, ahogy a lakossági alterrockot prezentáló Patikadomb sem. Elszomorító viszont, hogy mellettük az este két legjobbja, a versszerű szöveggel és lefojtott feszültséggel előálló Noémo, továbbá a swinges Fourtissimo is menni kényszerült. Persze utóbbi is csak jól tölti ki a műfaji kereteket, egy füstös péntek esti bárba repítve minket, és nem váltja meg a világot. De hát melyik indulóról lenne elmondható ez utóbbi?

Vastag Tamásról biztosan nem, aki állítása szerint örömzenének szánta a Sztevanovity Dusánnal és Krisztiánnal közösen összehozott Ne hagyj reményt című dalt. A giccses popsláger ennek ellenére úgy ment, ahogy jött, fél perccel a vége után pedig tehetség kell hozzá, hogy bármit is fel tudjunk idézni belőle. Mező joggal jegyezte meg, ami stimmel Vastag eddigi karrierjére is: kicsit falunapon érezhetjük magunkat. Szokatlan volt hát, amikor a színpad mögött az énekes – hangjában érezhető sértettséggel – arról beszélt: bízik benne, hogy minden falunapon így fog menni. „És jövőre talán a falunapok sztárja lehetek majd” – jegyezte meg, ironikus mondatával a műsor kevés valódi pillanatainak egyikét hozva. De lehet még az Eurovízió sztárja is, elvégre a közönség csak továbbjuttatta a következő fordulóba.

Miként mehet tovább az idei válogató metálgiccsét prezentáló Leander Kills is, amely szerzője személyes hangvételű dalként beszélt a Nem szól harangról. Hogy mi az üzenet? „Rengeteg barátom van külföldön, ez rossz és bánt engem.” Tudott még ennél jobbat is: „ha nincs otthon az ember, akkor soha nem is fogja magát otthon érezni.” Ha ő mondja. Az értelmetlen mondatokon túl a dal a tőle megszokott sablonos modern metálsláger, a közhelyes szövegnél pedig csak az rosszabb, mikor hősünk elkezd hörögve előadni.

A továbbjutók élmezőnye rossznak nem mondható, de túl különlegesnek sem: Süle Zsolt lírai balladát hozott („nem egy trendi dal”), Knoll Gabi „futurisztikus dala” pedig kellemes volt, de azért nem 9 pontos műremek. Ceasefire X (Vavra Bence) és Király Viktor hozták a Vastagnál is hallott giccset, így sokat tőlük sem várhatunk. A hamarosan fellépő Maszkura és Tücsökrajtól vagy a Nova Prospecttől talán majd valamivel többet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.