Beindulni Csabira

A művelődési ház ne versengjen a diszkókkal; szórakoztasson, de értékeket is közvetítsen.

Szabó Zoltán Attila
2017. 11. 16. 15:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Falunap. Bárhol. A program: Vastag Csaba (Tamás), Tóth Gabi (Vera), Bódi Guszti és Margó, Korda György és Balázs Klári, Bunyós Pityu, Kaczor Feri, DJ Akárki. Előtte-utána: koszorúzás, kitüntető címek adományozása, zumbaoktatás, hiphopbajnokság, stand-up. Mindvégig: sör, virsli, gulyáságyú-élesítés, főzőverseny, hagyományos focigála. Továbbá: retródiszkó, lakodalmas, langalló, ugrálóvár. A kerület napján és más városi szeánszokon: ugyanez, legföljebb Kaczor nélkül.

A szervezők elégedettek. A közönség – harsogja a VIP-sátorban gondosan kielégített média – alig várja a következő murit, ugyanis „az esemény magas színvonala, a jó hangulat, a show örömmel töltött el kicsit és nagyot egyaránt”. Csoda-e hát, ha a fenntartó (is) igenlően bólint a semmire? Kultúra: kipipálva. (Mobil vécéből, igaz, nem ártana még kettő.)

Be is zárul a kör. Újra bebizonyosodhat az Excel-táblázatokba nyomorított régi-új felismerés, hogy nálunk erre van igény. Csak erre! A pesti flaszteren is, a községi piactéren is. Bárhol, akárhol. Muzsika a tévében, a rádióban, lent, fent. A látszat azonban csal. A tükör torz. Azokkal senki sem csinál interjút, akik az arcpirító partikról csendben hazavonszolják magukat, ahogyan azokkal sem, akik már eleve ki se dugják orrukat a kulturális kígyóbőrbe csomagolt, alkoholgőzös dzsemborikra. Az üzenet valami ilyesmi: aki minálunk nem indul be Gabira vagy Csabira, annak se ízlése, se bűzlése. Számkivetett.

De ki a felelős a pörköltszagú egyenkultúra sosem látott előretöréséért? Nyilván vannak fenntartói érdekek, tótumfaktumok, menedzserek, rossz ízlésben utazó mamelukok a háttérben. Én azonban jobban neheztelek azokra, akik maguk is felkent kultúraközvetítők, művelődésszervezők, népművelők, kulturális projektmenedzserek lennének. Teljesen mindegy, hogy rájuk testálták-e a szent küldetést, vagy nekik is az össznépi mulatozás a mindenük. A gond az, hogy tevékeny résztvevői a gagyitúltermelésnek.

„A mennyiségi elv mellett ez új Európában jogot és helyet kér a minőségi elv ” – írta Röpirat a nemzetnevelés ügyében című művében Márai Sándor. (Amikor ezt papírra vetette, 1942-ben jártunk.) Az író, akinek újságírói tevékenysége is példaértékű, amolyan sillabusszal szolgált a jövő kultúraközvetítőinek. Idézem sorait: „A magyar néptanító keltse fel a magyar tömegek érdeklődését a minőségi kultúra iránt: ez lenne legfontosabb feladata, éppen olyan fontos, mint az egyszeregy vagy az ábécé ”

Márai kortársa, a francia színházi legenda, Louis Jouvet – praktikus segítséget nyújtva akár a jelenkori kultúra szervezőinek is – arra jutott: a programok összeállításakor célszerű mindig egy lépéssel az adott kultúrcentrum vezetőjét jellemző saját ízlés mögött, de még a közönség ízlése előtt járni.

A recept tehát megvan. De ki írja föl? És mi van, ha a kultúrcentrum feje maga is ott tart, ahol mindenki más? Ámbár magam is ismerek olyan elszánt, az andragógiában (a felnőttképzés tudományában) jártas művelődésszervező kollégákat, akik értik a dolgukat, s a XXI. századhoz méltó közösségi tereket, értékes szellemi centrumokat igyekeznek létrehozni. A nagy átlag érzékelhetően mást tesz, más irányba tart. Kiszolgál, asszisztál, fenntart, közben a többiekre mutogat, a közízlést szapulja, fogja a székét. Így azután nemcsak falunap és falunap, de falu és falu között sincs különbség. Egyéni színek, egyedi kontúrok alig látszanak. Köd van, itt gomolyog körülöttünk. Hol vannak már azok a szép idők, amikor a helyi közösségekben egymást becsülte, formálta a jegyző, a tanító, a pap, a kultúrház igazgatója és a kocsmáros – a progressziót képviselve?

Felméri-e ma valaki (közülük), hogy a kultúra nem következménye, hanem oka (!) annak, hogy az ember mit ér el, mit tud elérni maga és közössége számára. Statisztikai adatok bizonyítják, hogy színházi élményhez lakóhelyén a lakosság 30 százaléka jut, kiállításra pedig mintegy 20 százalékuk nevez be. Vagyis amit helybe hoznak, felértékelődik. Pityuból így lesz király!

A statisztikusok rávilágítottak, hogy „művelődési házba kifejezetten szórakozni csak a lakosság 25%-a jár”. Azaz: rossz stratégia mindent alárendelni a közízlést nem pontosan tükröző piaci érdekeknek. Ez nem is elvárás! A művelődési ház ne versengjen a diszkókkal. Szórakoztasson, de közben értékeket is közvetítsen. A szervező pedig érje fel ésszel, hogy ha szerény is az eklézsia, jó ötletekkel, világos forgatókönyvvel, átgondolt költségvetéssel följebb lehet araszolni. Csakhogy amikor a művház feje (tapasztaltam ilyet!) magát csődgazdának, esetleg házmesternek tekinti, aki a közüzemi számlák feladását érzi prioritásnak, kimondva-kimondatlanul azt üzeni: ő maga sem hisz az előrelépésben, a kultúra értő képviseletében.

A szerző kritikus, szerkesztő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.