Párnák, pillangószemek és a Szajna-parti bágyasztó doboz

Szörényi Levente leszállt az Illés szekeréről, hogy első szólólemezével elegánsan gyalogoljon át a Fonográfba.

Vass Norbert
2018. 01. 10. 17:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elvis Presley januárban megjelent Separate Ways (vagyis külön utak) című lemeze mintha megjósolta volna, hogy 1973 a nagy szakítások éve lesz a rock and rollban. A Király szólt, pedig akkor aligha lehetett még látni, hogy Ronnie Lane búcsút int a Facesnek, Ian Gillan dobbant a Deep Purple-ből, Bowie „nyugdíjazza” Ziggy Stardustot, és az Illésnek is vége lesz. Igaz, kijött még a Ne sírjatok, lányok, amelyen régi dalaikat hangszerelték újra, de látszott, a hatvanas éveket zsebre vágó zenekar már kifáradófélben van. Nyáron, a diósgyőri popfesztiválon Bródy János a színpadról köszönte meg a rendőröknek a koncertlátogatókkal szemben tanúsított gáláns vendégszeretetet, és a megszólított hatóság neki sem maradt adósa. Hogy Bródy nem turnézhatott ennek következtében ősszel az Illéssel, tovább mérgesítette feltehetően az ellentéteket, de ez mellékszál csak.

Fontosabb, hogy bár az Utazás a kiutat mutatta már az Illés és a Fonográf közötti bábállapotból, saját jogán is izgalmas lemez lett. Különös, hogy a kőegyszerű, bohóckodó Vidéki kislány az egyetlen dal, amit még a kilencvenes években is játszottak róla a rádiók. Pedig a tagadhatatlan countrys íz mellett a keményebb rockzenéből is ügyesen építkezik, a bonyolultabb formákkal is izgalmasan kísérletezik a korong. (Én konkrétan Led Zeppelin-hatást is érezni vélek.)

A lemez hátteréül hivatalosan Szörényinek egy valóságos utazásélménye szolgált, persze ha a címadó dalban megénekelt, bágyadtan mosolygó Szajna-parti srácra és az ő rejtélyes dobozkájára, valamint a betiltott borítóra gondolunk, nehéz elvonatkoztatni attól, hogy átvitt értelmű utazásra is asszociáljunk. A Szyksznian Wanda tervezte és Huschit János fotózta fedélen Szörényi egy vörös tapétás szoba sarkában, puha párnákon pihen. Feje fölött ember nagyságú pillangó tárja szét szárnyait, amelyekről zöld szemek merednek a lemezvásárlóra. Túl sokáig nem meredtek azért, hiszen a nehéz panelvalóság oldására a pszichotrop elpilledést javasló borítót kisvártatva bezúzatták. A csak fél napig kapható nyomat olyan ritka, hogy manapság akár ötvenezer forintot is leszurkolnak érte a gyűjtők.

Különös, hogy a Fénykereső bizonytalanságot közvetítő, a Zazi rendszerkritikus vagy az Utazás a Nyugat csodáit soroló szövege maradhatott, a Hidd el, ez ő istenkeresése viszont Erdős Péternek volt sok, ezért kihúzatta. 2001-ben, egy Fonográf-lemezen jelenhetett meg először. Nem különösebben jó dal, így az Utazás felől nézve nem kár, hogy lemaradt, elgondolkodtató viszont, hogy a kritika és a kábító átcsusszant ugyan az egyre szellősebb cenzúrán, a „klerikális” tartalom viszont nem fért még át ugyanott. Ez persze nem Szörényin múlt. Ő szuper lemezzel debütált szólóban, és méltósággal ügetett át az Illésből a Fonográfba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.