Liszt Ferenc a beszállókapunál

Apró szobrot kapott a róla elnevezett budapesti reptéren a zongoravirtuóz, de baj-e az, hogy kicsi?

B. Kovács Gergely
2018. 04. 11. 11:19
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Liszt Ferenc zongoraművész, zeneszerző személye valódi közép-európai közös nevező: édesapja magyar, édesanyja osztrák volt, de magáénak érzi szinte a teljes régió. Nem volt hát földtől elrugaszkodott gondolat születésének kétszázadik évfordulóján éppen róla elnevezni a korábbi Budapest Ferihegy nemzetközi repülőteret, így született meg a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2011-ben. Liszt Ferenc személyéhez számos emlék kötődik Magyarországon. A neki szentelt emlékmúzeum és kutatóközpont a budapesti Vörösmarty utcában áll, onnan nem messze, a róla elnevezett téren zongorázó alakja tűnik fel, igaz, zongora nélkül. A belvárosi ferences templomban tábla emlékezik meg arról, hogy „napi imájában itt emelte lelkét a Mindenhatóhoz Liszt Ferenc”. De létezik emlékhelye szülőhelyén, a ma már Ausztriához tartozó Doborjánban, valamint Bayreuthban is, ahol Wagnerék vendégeként érte a halál, illetve Liszt-múzeum működik Weimarban is.

Április első hetében nemzetközi repülőterünkön állítottak neki apró, egy tenyérnyinél éppen csak nagyobb szobrot. Bár a szobor műfajához alapvetően olyan képzetünk tapad, hogy hatalmas, több tonnát nyom, amit azok, akik a rendszerváltás előtt is éltek már, megerősíthetnek, ha maguk elé idézik azt a rengeteg, Leninhez kapcsolódó, illetve más egyéb hősi „műalkotást”, 2016-tól egyre több miniatűr szobor üti fel a fejét Budapest utcáin. A Bem rakparton áll a Nagy ho-ho-ho-horgász kukaca, nem messze tőle kis méretű, lekonyuló csövű tank. A Szabadság téren Breki, a béka vonja magára a bámészkodók tekintetét. Liszt Ferenc bőröndön ülő, összefont karral, átvetett lábbal mélázó alakját ugyanaz a Kolodko Mihály ungvári szobrász mintázta meg, aki a rakparti főkukacot, Brekit és a tankot is. Zongoristánk azt a benyomást kelti, mint aki maga is induló járatára vár. A közvélemény és a média jól fogadta a szobrot, elmarasztaló véleményt alig hallani, olvasni róla. Saly Noémi irodalom- és Budapest-történész, helytörténeti írások szerzője kérésünkre a következőképpen kommentálta a szobrot: „Azonnal kedvenc kukacom villant be, lám, nem véletlenül. Hogy Liszt óriás volt? Igen. De ilyen kicsiben is az. Hogy a reptér is? Igen. Pont ekkora benne az ember. (És a világmindenségben?) Hogy a pöttöm géniusz bőröndön gubbaszt? Hisz mindig úton volt. Útitársam, sorstársam, honfitársam, világpolgár Liszt Ferencem, most épp jössz, mész vagy maradsz? Maradj. Én meg fölteszem a Vándoréveket.”

Mélyi József művészettörténész sem állítja, hogy a műalkotással bármi gond lenne, de alapvetően nem lelkes a miniatűr szobrok terjedésétől. Kérdésünkre azt kérte, használjuk a Literán megjelent elemzését, abban a következőket írja: „A bronzszobor az öröknek vélt értékek letéteményese. Ezzel szemben a mai szobrocska elsősorban városi geg, szelfimotívum, átmeneti marketingelem; az emlékmű napi politikai érdekek homoklenyomata. A régi magasztos szoborállító szándék és a maradandó társadalmi hatást célzó vágykép ma már kibogozhatatlanul összemosódik az efemer városképi kivágásokkal, az »elsőre jó ötletnek tűnt« szemléletével. És nem önmagában a zsánerszobor vagy az aprócska geg jelenti a problémát, hanem a léptéktévesztés – egyetlen apró szobor vicces lehet, tíz vagy húsz már óhatatlanul kínos – és a szemléletek zavart keveredése.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.