Bolondok napja

A marketingszakemberek rég felismerték, hogy a világnapokban óriási üzleti lehetőség rejlik.

2022. 07. 05. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Milyen nap van ma? Szombat? Nem, Caturday. Vagyis a macskák napja. Angliában minden szombatot így hívnak, ami a szombat és a macska angol megfelelőjének (Saturday és cat) összevonásából születik. Július 2. a világ UFO-napja, a menjünk ki a parkba és a nemzetközi elfelejtettem a dolgokat nap is. Az ENSZ szerint ezeknél egy fokkal tiszteletre méltóbb ügyekről is lehet ezen a napon beszélni, mivel a szervezet listáján június 2. a szövetkezetek munkáját dicsérő világnap.

A vallási és állami ünnepek évszázadok óta összehozzák a családokat, barátokat. A XX. században a nemzetközi közösség úgy gondolta, hogy az ünnepek és emléknapok ne csak emlékezésre vagy szórakozásra szolgáljanak, hanem hívják fel fontos ügyekre is a figyelmet. Így született meg számos fontos világnap az ENSZ és szakosított szervei égisze alatt. 

Ilyen például a logika vagy a költészet világnapja, a nemzetközi óceánnap, a biodiverzitás és a geodiverzitás napja vagy világnap az iskolai és az online zaklatás ellen. A jeles események kapcsán kormányzati szervek, iskolák és civil közösségek rendezhetnek programokat. Sok esetben nemzetközi összefogás is születik, például a Föld napján ezért kapcsolják le a világ nagyvárosaiban a látványosságok díszkivilágítását. 

Ezen világnapok célja valóban az élhetőbb környezet és a társadalmi problémák kezelése.
Idővel azonban gombamódra kezdtek szaporodni a világnapok. Van nemzetközi kérdésfeltevés napja, mondj egy viccet nap, emojinap, abszurditás napja, nemzetközi kávé- és sajttortanap is. 

A hasonló események az angolszász világban rendre bulitémákat jelentenek, ami baráti társaságok szórakoztatása esetén valóban vicces, ám komolytalanná teszi a világnapok eredeti céljait.

Ma háromféle módon jönnek létre világnapok. Vannak a hivatalos szervezetek vagy a hozzájuk forduló, fontos ügyeket felkarolni kívánó emberek. Van néhány bolond, aki viccet akar csinálni a világnapokból, és vannak a brandek. 

A marketingszakemberek ugyanis rég felismerték, hogy a világnapokban óriási üzleti lehetőség rejlik. A nemzetközi fogvédő világnap például egy szájhigiéniai cég találmánya, amelynek marketingmenedzsere indított gyakorlatilag viccből egy Twitter-kampányt. 

Ő döbbent meg a legjobban, amikor másnap 4,4 milliós elérésre ébredt. Az angolok nemzeti burgernapján közel 150 ezer fontnyi eladásnövekedést számolnak a hamburgergyártók. A látás világnapján pedig egy francia napszemüveggyártó cég zsebelt be hatalmas profitot egy ügyes tweet nyomán.

Az ember nem is gondolná, de rendkívül egyszerű világnapot létrehozni. Nincs semmilyen jogi folyamat, amelyen végig kellene menni, elég, ha valaki gondol egyet, elküldi a daysoftheyear.com oldalnak, és már él is a világnap.

A cég közleménye szerint, „ha az emberek részt vesznek rajta, akkor amennyire mi tudjuk, valós világnapról van szó”. Az ételekről szóló világnapok kapcsán a kapcsolódó Wikipédia-szócikket is könnyű frissíteni, és már indulhat is a világnapi főzőcske.

Franciaországban a crepe (a francia palacsinta) napja népi hagyományokon alapul, ám máshol a palacsintanap inkább az édesség korlátlan fogyasztásának ünnepléséhez kötődik. De ugyanez igaz az eperparfé, a csokoládé vagy a mogyoróvaj világnapjára is.

Szakértők szerint bár számos „világnapot” bizonyos közösségek évszázadok óta ünnepelnek, de az esemény nemzetközisége iránti érdeklődés mindenképp a marketing, a közösségi média, az újságírók és a youtuberek témaéhségének eredménye. A szatirikus hangok szerint éppen ezért nem kell sokat várni arra, hogy hamarosan valaki létrehozza a nemzetközi világnapot, hogy megfelelően ünnepelhessük a világnapalkotási láz globális terjedését.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.