Gasztroforradalom? Nem. Bocuse d’Or

Győz a neoliberális elitizmus és a sznobság. Minőséget teremtő nemzeti intézményre most sincs közpénz.

D. Horváth Gábor
2017. 01. 30. 8:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Látványos sportsikerről számolhattunk be másokkal együtt a Lyonban megrendezett Bocuse d’Or (BDOR) nevű gasztronómiai show-n elért eredményeinknek köszönhetően. Bár az előzetes várakozások és a magyar csapat magabiztos nyilatkozatai ellenére nem jutottunk fel a dobogóra, az aranyérmes Egyesült Államok, az ezüstérmes Norvégia és a bronzérmes Izland után Magyarország kapta a legmagasabb összpontszámot, s a franciákat is megelőzve, a negyedik helyen végezve méltán kihúzhatjuk magunkat.

Mivel az újságírók többsége nem volt a helyszínen, a zsűrizés bonyolultsága miatt a felröppent hírek és nyilatkozatok alapján adott tudósításokba tévedések kerültek. Így például nem igaz, hogy mi kaptuk a legjobb hústál díját. A zsűri épp ugyanannyi pontot adott érte az előttünk lévő, harmadik helyezést elért Izlandnak, mint nekünk, ráadásul mindkettőnknél többet kaptak a franciák, akik viszont egészében véve mögöttünk végeztek. És a hústálért azért mi kaptuk vigaszul a különdíjat, mert a dobogósok egyáltalán nem részesülhetnek benne, és mert a franciák másért kaptak. Mindezek persze apróságnak tűnnek, ám egy olyan versenyen, ahol ilyen részletek jelentik az eredményt, nem elhanyagolható dolgok.

Másként viszont toronymagasan állunk a dobogó tetején. Egyik nemzet csapata sem kapott annyi állami támogatást, mint a magyaroké. A budapesti selejtezőre és a versenyre való felkészüléshez a BDOR egyesület másfél milliárd forint állami támogatást kapott, ami olyan sok, hogy ennyitől még az ilyesfajta apanázsban részesülő skandinávok is megnyalták volna a tíz ujjukat. S mivel mindenki nemzetközi példákra hivatkozik, álljon itt is egy: míg részünkről Lyonban fölvonult a kormányközeli elit, addig a versenyek során először győztes amerikai csapat nemhogy egy vasat sem kapott a saját államától, de a vezetője szerint – ahogy azt a The New York Timesnak nyilatkozta – az amerikai kormánynak valószínűleg fogalma sincs arról, kik ők.

Sokadszorra kell megállapítani, hogy idehaza a vendéglátást és a gasztronómiát is költséges kerülőutakra tereli a kormányzati hozzá nem értés. Elitista csinn-bumm cirkuszra és követhetetlen hungarikumrendszerre költünk milliárdokat, ahelyett, hogy hatékony nemzeti intézményeket hoznánk létre. Nem a BDOR-t kellene milliárdokkal támogatni, hanem az új intézményeken keresztül végre a korszerű szakképzést, és a minőség, a színvonal irányába terelni a mezőgazdaságot és az arra épülő éttermi kultúrát. Azért, hogy a hitelesség és a jó ízlés kultúrája terjedjen az országban, ne az ellenkezője. Ez a tehetséges fiatalember, Széll Tamás valószínűleg már leírható. Innentől kezdve minden bizonnyal a kormányzati marketing vagy valamilyen új „nemzeti” sóhivatal egyik arca lesz. Furcsa jel az is, hogy hivatalosan védjegyeztette a saját nevét. Ő tehát úgy gondolhatja, hogy révbe ért, és már nem kell részt vennie abban a sziszifuszi munkában, amelynek eredményeként a hazai éttermek túlnyomó többségének ízlése is a megfelelő irányba fordul.

S bár a BDOR nem oldott meg semmit, a fontos ügyekben még mindig van hová tanácsért, szakértelemért fordulni. A problémákra Molnár B. Tamás és a Magyar Gasztronómiai Egyesület (MGE) több mint egy évtizede próbálja fölhívni a figyelmet. S épp e kis szervezet áldozatos küzdelmének eredménye az, hogy életre keltek a minőséget képviselő éttermek Magyarországon. Az viszont megbocsáthatatlan, hogy nekik még mindig Párizsból meg Olaszországból kell behozniuk a megfelelő alapanyagokat, ha minőséget akarnak előállítani.

Az MGE által elindított folyamatot hívjuk gasztroforradalomnak, ha valaki nem ismerné a kifejezés eredetét. A változás elengedhetetlen, nem kellene már rögtön az elején feladni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.