Mire megy el a közmédia 80 milliárdja?

Miközben az M1 esti híradóját már alig nézik, az MTVA vezérigazgatója részletezte, mire megy el a pénz.

Lakner Dávid
2016. 05. 10. 15:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A siófoki Hotel Azúrban tartott előadásán Vaszily Miklós először egy megrázó emlékképet idézett fel: az MTVA-ba érkezésekor sokkolta, hogy a cég nem igényelheti vissza az áfát. Ez minden bizonnyal döbbenetes élmény lehetett, talán még annál is döbbenetesebb, mint amikor az ország azzal szembesült: 80 milliárdot költenek el pénzünkből az MTVA-ra. Mi mégis az utóbbi részleteire voltunk kíváncsiak, és az MTVA vezérigazgatója előadásában számot is adott arról, mire ment el a közmédia nyolcvanmilliárdja: tételesen lebontva igyekezett magyarázni, mire mennyit költöttek.

Pontokba szedjük az elhangzottakat (a számok ellenőrzésére egyelőre nincs módunk):

az MTVA költségvetési támogatása szerinte valójában nem is 80, hanem 69,9 milliárd.

Ebből nem közmédiás funkcióra, célzott támogatásra fordítandó pénz: 9,3 milliárd, az alábbiak szerint:

Ezen túl műsorszolgáltatási költségekre Vaszily szerint 64,8 milliárdot kell költeni. Ennek részletei:

Kereskedelmi bevételként 7,5 milliárdot említett a vezérigazgató, mint mondta, „a médiatörvény szerinti költségvetés nem ad fedezetet a teljes műsorszolgáltatási költésre”. Back office-ra (azaz üzemeltetési költségekre) és dologi költségekre 10,7 milliárdot számolt évente, ennek részletei:

„És ezek is áfás árak” – tette hozzá.

Vaszily szerint így a 80 milliárd támogatásból 9,3 milliárdos hiány maradt, amelynek pótlását még megoldandó feladatnak tartja.

A házigazda Mellik Éva ezek után azt kérdezte: miért volt szükség annyi újabb csatornára, Vaszily viszont kijelentette, az MTVA gyártó cég, nem ő dönti el, legyen-e például M5-ös csatorna vagy sem.

Kíváncsiak voltunk arra, az M1 hírműsorának politikai kiegyensúlyozottságára vonatkozólag milyen adatokat tud Vaszily, kérdésünkre viszont azt mondta, ő nem tud ilyen adatokkal szolgálni, de gondolja, azok megfelelnek a médiatörvénynek. Előadása után az MTVA sajtókapcsolataiért felelős Kobza Miklós közölte, szívesen mutatnak nekünk erre vonatkozó adatokat: a Nézőpont idei felmérését ajánlotta, ami A megújult közmédia jobb, mint a híre címmel jött ki még márciusban. Eszerint a vizsgált időpontban a kormány és kormánypártok szereplési aránya 63,4 százalékos volt, amit a „francia és angol modellel” vetettek össze, hasonlónak értékelve az eredményt. Hasonló módon elégedett a kormányközeli Nézőpont felmérése természetesen a TV2-vel volt. (A Nézőpont elemzésének furcsaságairól ebben a cikkben írtunk.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.