A siófoki Hotel Azúrban tartott előadásán Vaszily Miklós először egy megrázó emlékképet idézett fel: az MTVA-ba érkezésekor sokkolta, hogy a cég nem igényelheti vissza az áfát. Ez minden bizonnyal döbbenetes élmény lehetett, talán még annál is döbbenetesebb, mint amikor az ország azzal szembesült: 80 milliárdot költenek el pénzünkből az MTVA-ra. Mi mégis az utóbbi részleteire voltunk kíváncsiak, és az MTVA vezérigazgatója előadásában számot is adott arról, mire ment el a közmédia nyolcvanmilliárdja: tételesen lebontva igyekezett magyarázni, mire mennyit költöttek.
Pontokba szedjük az elhangzottakat (a számok ellenőrzésére egyelőre nincs módunk):
az MTVA költségvetési támogatása szerinte valójában nem is 80, hanem 69,9 milliárd.
Ebből nem közmédiás funkcióra, célzott támogatásra fordítandó pénz: 9,3 milliárd, az alábbiak szerint:
Ezen túl műsorszolgáltatási költségekre Vaszily szerint 64,8 milliárdot kell költeni. Ennek részletei:
Kereskedelmi bevételként 7,5 milliárdot említett a vezérigazgató, mint mondta, „a médiatörvény szerinti költségvetés nem ad fedezetet a teljes műsorszolgáltatási költésre”. Back office-ra (azaz üzemeltetési költségekre) és dologi költségekre 10,7 milliárdot számolt évente, ennek részletei:
„És ezek is áfás árak” – tette hozzá.
Vaszily szerint így a 80 milliárd támogatásból 9,3 milliárdos hiány maradt, amelynek pótlását még megoldandó feladatnak tartja.
A házigazda Mellik Éva ezek után azt kérdezte: miért volt szükség annyi újabb csatornára, Vaszily viszont kijelentette, az MTVA gyártó cég, nem ő dönti el, legyen-e például M5-ös csatorna vagy sem.
Kíváncsiak voltunk arra, az M1 hírműsorának politikai kiegyensúlyozottságára vonatkozólag milyen adatokat tud Vaszily, kérdésünkre viszont azt mondta, ő nem tud ilyen adatokkal szolgálni, de gondolja, azok megfelelnek a médiatörvénynek. Előadása után az MTVA sajtókapcsolataiért felelős Kobza Miklós közölte, szívesen mutatnak nekünk erre vonatkozó adatokat: a Nézőpont idei felmérését ajánlotta, ami A megújult közmédia jobb, mint a híre címmel jött ki még márciusban. Eszerint a vizsgált időpontban a kormány és kormánypártok szereplési aránya 63,4 százalékos volt, amit a „francia és angol modellel” vetettek össze, hasonlónak értékelve az eredményt. Hasonló módon elégedett a kormányközeli Nézőpont felmérése természetesen a TV2-vel volt. (A Nézőpont elemzésének furcsaságairól ebben a cikkben írtunk.)