Jó estét, digitális rabszolgák!

Tehetségkutatónak álcázott valóság-show. Röviden így lehetne definiálni a TV2 hétvégén elindult Star Academy című műsorát.

Balogh Roland
2016. 08. 29. 12:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tehetségkutatónak álcázott valóság-show. Röviden így lehetne definiálni a TV2 hétvégén elindult Star Academy című műsorát, amelyben „énekesek” versengenek a fődíjért, ami jelen esetben lemezfelvételt, egy klip leforgatását, valamint 24 millió forintos pénzjuttatást foglal magában. A forgatókönyv nem tér el az elmúlt években a nyugati féltekén látott, zenés tehetségkutatóknak csúfolt formátumoktól, így mindenről szól, csak a tehetségek felfedezéséről nem.

Továbbra sem cél az, hogy a valóban kreatív alkotómunkát állítsák egy műsor fókuszába, helyette kapunk valami kilúgozott, tökéletesen megkoreografált karaokeműsort, ahol a versenyzők másoktól hozott dalokkal sasszéznak a fenemód dizájnos ledfalak árnyékában. A körítés, a látványvilág megvan, csak épp az hiányzik, amiért érdemes lenne azt mondanunk, hogy végre kaptunk egy olyan dolgot, amely tényleg valamiféle minimális értékteremtésre törekszik. De nem. A tehetség továbbra sem több egy ideális kamerabeállításnál, egy trendi ruhakompozíciónál vagy épp az az alól kibukkanó, elképesztően egyedi tetoválások felvonultatásánál.

Ez pedig rém lehangoló. Különösen azért, mert miközben a műsor „énekesei”, netán „zenészei”, mint valami zombik, a televíziós jelenlétért, az álcsillogásért cserébe valódi személyiségükről teljesen lemondó digitális rabszolgaként remegnek a továbbjutásért, addig már csak zenerovatunk, a feltörekvő magyar tehetségek ügyét zászlajára tűző Ígéretes titánok tapasztalata alapján is látjuk, lenne honnan meríteni. A show azonban nem engedi. Nyilván tök ciki lenne azt nézni, ha az „énekesek” a saját maguk által megírt dalokat turbóznák fel előadható látványcunamivá.

A talentum ugyanis itt kezdődik. Az egyedi alkotómunkánál. Persze vannak, akik dalt írni kevésbé, előadni viszont annál inkább tudnak, és tisztában vagyunk vele, hogy mindenkiből nem lesz magasan jegyzett előadó, de a menőség a saját – akár zenekarral, akár dalszerző által megírt – produktummal kezdődik. Ezt a filozófiát azonban egyelőre nyomokban sem látjuk a Star Academy esetében sem. Ahogy azt sem, hogy a tehetségkutatók népe – tisztelet a nagyon kevés kivételnek – ellepné a magyarországi fesztiválok kifutóit. Ha így volna, úgy jogosan hivatkozhatnának arra a műsorkészítők, hogy kérjük szépen, egy sor első vonalas előadót fedeztünk fel a közönség számára. Alig akad azonban olyan kertévés „üdvöske”, aki képes arra a mutatványra, hogy huzamosabb időre megvesse a lábát a fesztiválok akár második legerősebb színpadjainak biztos fellépői között.

Ezzel összhangban az is kiábrándító, hogy a tehetséges feltörekvőknek – normális promóciós háttéripar hiányában, a sokszor lélekromboló koncertlátogatottsági nihil közepette – marad ez a parasztvakítás. A műsorban feltűnő zenekarával, a Meteóval először lapunkban bemutatkozó Rözge Maxim sem saját szerzeménnyel állhatott színpadra. S noha az amúgy a Rolling Stonestól átemelt The Verve-dal, a Bitter Sweet Symphony remek darab, mégsem hasonlítható össze egy saját számmal, mondjuk a Meteo Dark Energyjével, amely a tavalyi év egyik legizgalmasabb feltörekvő produktuma volt.

Ez persze mit sem számít. S miközben azt nézzük, amit a vályúba élelem gyanánt odadobnak, Freddie Mercury legendás dala, a Show Must Go On sorai vibrálnak előttünk. A show-nak így mennie kell tovább, mint látjuk, bármi áron. Sajnos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.