Aki él és mozog, az szvinget jár, csupa tűz és lobogás minden pár – énekli a második világháború legsúlyosabb időszakából megmaradt felvételen a Kökény Tóbiást zseniálisan alakító Latabár Kálmán. Közben olyan parádés táncot lejt, amit magyar színésztől azóta is ritkán látni. Forog, ugrik, szteppel, énekel. A dalszövegben pedig a mai nézőnek is feltűnő, a háborús cenzúrán ki tudja miért átcsusszanó sor következik: „Mámorba, táncba szédülünk, hisz úgy se szép most az életünk...”
Balogh István filmjét, az Afrikai vőlegényt 1944. február–márciusban forgatták a Hunnia Filmgyár pasaréti műtermében. Mire a mozikba került negyvennégy augusztusában, végzetes történelmi eseményeken volt túl az ország. Március 19-én bejöttek a németek, április 3-án megkezdődött az ország rendszeres szőnyegbombázása, április 5-én a zsidónak minősített polgároknak fel kellett varrniuk a rendelet szerinti kanárisárga Dávid-csillagot. Hamarosan kezdődött a gettósítás, majd májusban a deportálás. Közben a szovjet hadsereg is megérkezett a magyar határra.
A nehéz háborús hétköznapokban igazi kikapcsolódást ígérő film a szokásos félreértéseken alapuló vígjáték kötelező szerepcserékkel, erősen karikírozott figurákkal: a díjbirkózó hitelezője elől menekülő, olykor női ruhát is öltő Tóbiással (Latabár Kálmán), a rigorózus, ám Tóbiásba könnyedén beleszerető kozmetikai szalontulajdonossal (Vaszary Piri), a Kairóból visszatért, szintén szerelmes olajmérnökkel (Pataky Jenő) és szépséges menyasszonyával (Hidvéghy Valéria). Hogy a mozi ma is élvezetes és szórakoztató, az leginkább Vaszary Piri és Latabár burleszk fénykorát idéző játékának köszönhető.
A film két különlegességére is érdemes odafigyelnünk. Kezdem a gyorsabban abszolválhatóval. A néző olyan helyszíneket fedezhet fel a budapesti képkockákon, amelyek vagy meglepő módon őrzik változatlan formájukat, vagy eltűntek nyomtalanul. Ami nyilván törvényszerű: az 1944 decemberében kezdődő, házról házra haladó ostrom szinte véletlenszerűen kímélt meg bizonyos területeket és döntött romba másokat. Így maradhatott meg eredeti állapotában az egyik „külső”, a Váci utca és a Nyáry Pál utca sarka, és pusztulhatott el a régi Duna-parti szállodasor, amelynek hátsó traktusa is megjelenik a kockákon.