Régóta hiányzott a közszolgálati televíziók sorából a magyar és az európai kultúrát zászlajára tűző, ismeretterjesztéssel és oktatással egyaránt foglalkozó televíziós csatorna, amely a világra nyitott nézőket célozza meg, és mindenki számára hozzáférhetővé teszi a magyar és európai kulturális közkincshez – fogalmazott az M5-tel kapcsolatban Dér Ágnes csatornaigazgató tavaly szeptemberben, az adó indulásakor. Több mint négy hónap telt el azóta, kíváncsiak voltunk, miként sikerült teljesíteni a kitűzött célokat, mennyibe került a csatorna, és mindebből ki nyerte a legtöbbet: a nézők, vagy a műsorokat gyártó cégek?
A közmédia jelen pillanatig legújabb adója augusztus 6-án indult, ám eleinte az M4 sportcsatornával karöltve közvetítette a riói olimpia eseményeit, szeptember közepéig pedig immár egyedüliként tudósított a paralimpiai játékokról. Majd, ahogy a Népszabadság már 2015 novemberében megírta, és a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) tavaly tavasszal meg is erősítette, a paralimpia lezárultával oktatási-ismeretterjesztő csatornaként működött tovább. A kulturális adó szeptember 18-án reggel indult el.
– Az M5 hosszú távú koncepció részeként született meg, a közmédia jól átgondolt és pontosan előkészített stratégiájának megfelelően – hangsúlyozta a csatornaigazgató egy interjúban. Ennek némileg ellentmond a Népszabadság tavaly szeptemberi cikkében idézett forrás, aki szerint az M5 „púp a közmédia hátán”, ám akármilyen nagy volt az ellenállás, a politikai nyomás még nagyobb, így a csatornát minden körülmények között be kellett indítani. A lap állításait az MTVA természetesen cáfolta. Mint írták, nem púp a hátukon az adó, és a cikk csak arra volt jó, hogy „elbizonytalanítsa Magyarország kultúrakedvelő közönségét, mely örömmel várja, hogy a hazai televíziózásban végre megjelenjen egy kulturális, oktatási és ismeretterjesztő adó”.
Nehéz megmondani, hogy a közönség mennyire várta az M5-öt, mindenesetre néhány héttel az indulás után kiderült, nagyon kevesen kapcsolnak a csatornára: legnézettebb műsoruk alig több mint 20 ezer nézővel egy telefonos műveltségi vetélkedő volt. Igaz, az MTVA hangsúlyozta, nincs nézettségi elvárás a csatornával szemben. De térjünk vissza a hosszú távú koncepcióhoz! Nehezen érthető, hogy ha valóban előre megtervezett koreográfia szerint indult el az M5, miért volt szükség a rohamtempóra. Dér Ágnes több interjúban is kiemelte, optimális körülmények között akár több évet is igénybe vehet egy csatorna elindítása. Az M5 előkészítéséhez azonban közel sem volt meg a szükséges időmennyiség.