„A televíziós piaci reklámköltések átláthatósága, az adatok hitelessége és a trendek pontosabb megismerhetősége érdekében a hazai televíziós iparág szereplői teljes egyetértésben úgy döntöttek, hogy tíz évre visszamenőleg nyilvánosságra hozzák az állami és a magánszektor hirdetési költéseinek mértékét”
– olvasható a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) közleményében. Ez egyben azt is jelenti, hogy hamarosan végre megismerhetjük a 2016. évre vonatkozó tévés reklámköltési adatokat.
###HIRDETES###
A hirdetési pénzek médiatípusonkénti megoszlásáról szóló úgynevezett reklámtortát már jó ideje a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) tárja a nyilvánosság elé, minden év tavaszán az előző évre vonatkozó számokat közli. Ezekből kiderül, hogy összesen, illetve médiatípusonként mennyit költöttek a reklámozni vágyók, és hogy ez hogyan viszonyul a korábbi évekhez. Ez a típusú átláthatóság az egész iparág számára nagyon fontos. A rendszer önbevallásos, a különböző médiatípusok ernyőszervezetei gyűjtik be az információkat, majd továbbítják azokat a reklámszövetségnek. A televíziók (és a rádiók) esetében ez az ernyőszervezet a MEME.
Az idén március 1-jén volt az a konferencia, amelyen bemutatták volna a „tortát”, ez azonban nem jött össze, ugyanis a televíziós szelet hiányzott. Mégpedig azért, mert – a korábbi évek gyakorlatától eltérően – a MEME azt kérte tagjaitól, hogy külön adjanak számot az államtól származó reklámbevételükről is, ezt azonban nem mindenki tette meg. A TV2 Zájer Attila ügyfélkapcsolati és bevételért felelős igazgató elmondása szerint visszakérdezett arra, hogy pontosan mit értenek állami költésen: csak a Nemzeti Kommunikációs Hivatal alá tartozó intézmények ráfordításait vagy a döntően állami tulajdonban lévő cégekéit is? Erre azonban nem kaptak választ (a MEME szerint a megkeresés el sem jutott hozzájuk), ezért a korábbi, az államtól származó bevételeket nem elkülönítő módszertan szerint küldték meg a számaikat, amelyeket viszont így nem lehetett beépíteni az új metódus szerint készülő reklámtortába. Perpatvar azért volt az ügyből, mert először úgy is lehetett interpretálni, hogy az Andy Vajnához került televízió el akarja sumákolni az államtól származó bevételeit. A Kreatív című szaklap egyébként úgy tudja, hogy a közmédiumokat összefogó Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) sem szolgáltatott a piaci/állami bontást figyelembe vevő információkat.
A MEME április 6-ra, azaz tegnapra hívott össze rendkívüli közgyűlést a helyzet tisztázására. Ezen a tagok egyhangú szavazással döntöttek arról, hogy a 2016. évre, illetve a 2007–2015-ös időszakra vonatkozóan visszamenőleg is adatokat szolgáltatnak a módosított módszertannak megfelelően, tehát külön mérve a költségvetési intézmények, illetve a többségi állami tulajdonú vállalatok költéseit. Az eredményeket májusban teszik közzé.