Régiós szinten is túlárazottak a magyar futballjogok

Az MTVA háztartásonként három eurót fizet az MLSZ-nek, a csehek ennek harmadából közvetítik a meccseket.

Jandó Zoltán
2017. 04. 18. 19:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a magyar bajnokság messze a leggyengébb a térségben, egyetlen régiós országban sem fizetnek annyit fajlagosan a helyi labdarúgás közvetítéséért a televíziós csatornák, amennyit a tavaly kötött szerződés alapján a közmédia a magyar fociért. Lapunk két hete írta meg, hogy a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) közel nettó 19 milliárd forintot fordít a következő öt évben a Magyar Labdarúgó-szövetség által szervezett versenysorozatok közvetítésére. Az így adódó évi 3,8 milliárd forint becslések szerint 3,5-4-szerese lehet a reális árnak, korábban piaci szereplők is legfeljebb egymilliárdot szántak ilyen célra. Cikkünk megjelenése után a Párbeszéd feljelentést is tett hűtlen kezelés miatt az MTVA ellen; úgy tudjuk, az ügyvédi egyeztetés után végül múlt szerdán küldték be a papírokat az ügyészségre.

A régiós ligák közvetítési jogának értéke azért lehet érdekes, mert ilyen üzletnél nehéz olyan viszonyítási pontot találni, ami alapján meg lehet állapítani a szerződés túlárazottságát. Egy áron alul értékesített V. kerületi ingatlan esetében jó viszonyítási alap az ugyanabban vagy a szomszédos utcában néhány héttel korábban eladott lakás, az OTP Bank-ligánál viszont ilyen referenciapont nincs. Szakértők szerint ami szóba jöhet (bár a bizonyítás itt is nehéz), az épp a környező, hasonló méretű és gazdasági helyzetű országok bajnokságainak értéke. Ezek alapján pedig egyértelműen az látszik, hogy az MTVA valóban nagyon sokat fizet a magyar futballért.

Hasonló elemzésekben az összehasonlíthatóság érdekében a jogdíjak értékét egy háztartásra vetítve szokták megadni. Ez a tavaly kötött szerződés értelmében jelenleg Magyarországon valamivel 3 euró felett van. Ehhez képest a cseheknél – hasonló népességű, gazdaságilag előttünk járó ország, amelynek sokkal erősebb futballbajnoksága van – mindössze 1 euró, míg Szlovákiában ennél is jóval kevesebb (lásd grafikonunkat). Pedig a cseh bajnoki meccsek iránt sokkal nagyobb az érdeklődés. A mérkőzések helyszíni látogatottsága átlagosan közel duplája az itthoninak, a televíziós közvetítések nézettsége pedig még egy olyan fizetős csatornán is, amelynek mindössze negyedmillió előfizetője van, összevethető volt az NB I-es focimeccsekével úgy, hogy az utóbbiakat az egész országban ingyenesen elérhető M4 adja.

Csak a két legnépesebb régiós államban, Romániában és Lengyelországban van a közvetítési jogok egy háztartásra vetített értéke a magyar állami tévé által fizetett szint közelében. Ám ez a két piac több okból sem vethető össze a hazaival. Egyrészt a közvetítések lehetőségének értéke nem lineárisan emelkedik a népességszámmal: egy bizonyos kritikus tömeg elérése után látványosan megugrik. Másrészt ebben a két országban nem egy televízió tűzi műsorra a meccseket, teljesen más az üzleti modell, mint itthon (pontosabban ott van üzleti modell). Mindkét helyen egy ügynökség vásárolta meg a jogokat, és értékesítette tovább több (jellemzően nemzetközi) fizetős csatornának. Így viszont önmagában egyetlen tévés társaság sem fizet annyit a közvetítés lehetőségéért, mint az MTVA, azoknak pedig, akik műsorra tűzik a meccseket, nemcsak a reklámokból, hanem az előfizetőktől is komoly bevétele van (sőt utóbbi a jelentősebb tétel). Arról nem is beszélve, hogy a lengyeleknél például nemcsak a helyi piacra vonatkozó jogokat vette meg két nemzetközi csoport fajlagosan kevesebbért annál, amennyit az MTVA szánt a magyar focira, hanem a külföldi közvetítés lehetőségét is. Mivel pedig a lengyel focira láthatóan a határokon túl is van igény, az Ekstraklasa (a lengyel labdarúgás legmagasabb osztálya) meccseit jelenleg már több mint harminc országban lehet követni.

Romániában más a helyzet, ott a helyi kábelszolgáltatók (köztük az itthon is agresszív terjeszkedéspolitikájáról ismert Digit működtető RCS & RDS) éles harca hajtotta fel az árakat. Más kérdés, hogy szakértők szerint a jelenlegi árszint már nem kigazdálkodható, ami miatt folyamatosan jogi csatározások is vannak a felek között. A jogokat megvásároló máltai Intel Sky Broadcast az első évben például közel negyedével akarta csökkenteni a díjat, ami miatt a klubok már perrel fenyegetőztek (ezzel egyébként már ők is a magyarországi ár alatt lettek volna). A már említett Digi pedig abszolút értékben is kevesebbet fizet a jogokért, mint az MTVA itthon, így az egy háztartásra jutó költségük csak fele a magyarországinak. Persze meg lehet próbálni az exkluzivitással érvelni, mondván, ha csak egy csatornán közvetítik a meccseket, az többet ér. A gond annyi, hogy ez itthon biztosan nem igaz. Rendkívül alacsony nézettsége miatt ugyanis a magyar foci egy pont után csak kárt okoz azzal, hogy viszi a műsoridőt.

Valószínűleg nem indul nyomozás

A Magyar Nemzetnek nyilatkozó szakértők szerint valóban felvetődik hűtlen kezelés gyanúja a közmédia erősen túlárazott futballszerződésével kapcsolatban, a korábbi gyakorlat alapján azonban jó eséllyel még csak nyomozás sem indul emiatt. Erre egyébként a feljelentést benyújtó Párbeszédnél sem számítanak. Tordai Bence szóvivő lapunknak úgy fogalmazott: valószínűleg az volna rendszerhiba, ha az ügyészség nem dobná vissza helyből az ügyet. A lapunk által megkérdezett jogászok úgy vélik: még az sem kizárt, hogy megállapítják a szerződés túlárazottságát, és így a károkozást, ám önmagában ez nem elég. Így ugyanis még mindig lehet hivatkozni arra, hogy az MTVA nem szegte meg úgynevezett vagyonkezelési kötelezettségét, ami szintén feltétele a hűtlen kezelésnek. Épp ezért vélhetőleg ezzel az indokkal fogják kimenteni a közmédia szempontjából egyébként tényleg rossz szerződést. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.