Így vágják át: amit a tévében látunk, az sokszor nem az eredeti mozifilm

Hiányolt egy jelenetet, elvesztette a fonalat? Nem véletlen, a csatornák sokszor alakítanak a filmeken.

Ficsor Benedek
2017. 06. 22. 16:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kicsúszott az akció a terroristák kezéből, a két főhős a káoszt kihasználva megpróbálja megakadályozni, hogy vegyi fegyverek pusztítsák el San Franciscót. Patetikus öldöklés kezdődik, a gonoszok lassított felvételen hullanak, az akció csúcspontján a mindig bánatos tekintetű vegyész egy méreggel teli kapszulát gyömöszöl a merénylő szájába, aki felettébb rút halált hal ettől, miközben a város megmentője atropininjekciót döf a saját szívébe (teljesen szakszerűtlenül). A szikla című akciófilm fináléja alaposan felpörgeti a nézőt, már persze ha nem valamelyik kereskedelmi csatornán követi az eseményeket. Ott ugyanis a vérgőzös, habzó szájas, méregtől szétmart arcos, injekciós tűs tombolásnak nyoma sincs: az erőszak a korhatár-besorolás és a reklámok áldozatául esett. A problémás részeket egyszerűen kivágták.

Kisebb botrány kerekedett két hete, amikor a Sony bejelentette, családi, vagyis korhatár nélküli változatot készít néhány nehezebben fogyasztható filmből. Eltávolítják az alkotásokból az erőszakot, a szexualitást és a trágárságot, hogy még szélesebb közönséget érjenek el így. S bár a „tiszta” változat csak bónuszként került volna az eredeti verzió DVD-jéhez, a kiválasztott filmek rendezői elég rossz néven vették az ötletet. Akárcsak az Amerikai Rendezők Céhe, amely szerint az újravágással épp a filmek lényege veszne el. A tiltakozási hullám végül elsöpörte a „tiszta” verziót, pedig a Sony terve nem volt újdonság, a tévécsatornák évtizedek óta alkalmazzák ezt a trükköt. Mi, nézők pedig a legtöbbször nem is tudjuk, hogy amit látunk, az esetenként igen távol van az eredeti változattól.

Magyarországon a médiaszolgáltatási tartalmakat, vagyis hogy mit láthatunk a tévében, hallhatunk a rádióban, mivel találkozhatunk az interneten, a médiatörvény szabályozza, amelynek legfontosabb alapelve a gyermekek és a kiskorúak védelme. A televíziónál maradva, a műsorokat hat kategóriába osztják. Az elsőbe kerülnek azok az alkotások, amelyeket bárki megnézhet, a hatodikba pedig azok, amelyeket senki (legalábbis a tévében nem). A besorolást a csatorna határozza meg és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ellenőrzi, amely a félreértések elkerülésére részletes ajánlást is készített. Ezt nem kötelező betartani, ám ha a korhatár-besorolás nincs megfelelően feltüntetve, vagy rossz idősávban vetítik a filmet, az büntetést von maga után.

A mozifilmek esetében a televíziós debütálást megelőzi persze a filmszínházas premier, amelyre a filmtörvény rendelkezései vonatkoznak. A moziban is a hat korhatár-kategória szerint sorolják be az alkotásokat, azzal a különbséggel, hogy a hatodik kategória nem jelent forgalmazási tiltást, vagyis a legdurvább filmeket is be lehet mutatni, de csak meghatározott időszakban, és speciális terjesztői hálózatban forgalmazva. A mozifilmek besorolására szintén az NMHH keretein belül működő Nemzeti Filmiroda Korhatár Bizottsága tesz ajánlást. Amikor az alkotás bekerül a tévébe, vagyis műsorszámmá válik, mint láttuk, a csatorna dönt a besorolásról, ekkor a mozis korhatár-kategória már csak iránymutató, de nem kötelez semmire. Mivel a két médium – mozi és tévé – sokban különbözik egymástól, a hatóság is másként bírál. Előfordulhat tehát, hogy a tévében a mozis korhatár szerint sugárzott film már nem megfelelő besorolású, így a csatorna jogsértést követ el.

Egy műsorszám akkor nem kerülhet képernyőre, ha alkalmas rá, hogy a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését súlyosan károsítsa, különösen ha pornográfiát vagy szélsőséges, indokolatlan erőszakot tartalmaz – tájékoztatta a Magyar Nemzetet az NMHH. Ruggero Deodato Cannibal Holocaust című filmjével például aligha találkozhatunk a tévék műsorán. Amikor azonban a szex és az erőszak nem lépi át a fenti korlátot, a film szabadon sugározható 18-as, 16-os, 12-es, 6-os karikával, vagy a korhatár megjelölése nélkül.

Tilos az istenkáromlás és a nyelves csók

Az amerikai filmekre vonatkozó első erkölcsi alapú szabályozás 1930-ban lépett életbe, amit megalkotója után Hays-kódexnek nevezték el. William H. Hays, az Amerikai Filmgyártók és Forgalmazók Szövetségének vezetője volt, és a morál, valamint a jó ízlés nevében igyekezett korlátok közé szorítani a filmeket. Kódexe alapján tilos volt a nyelves csók, az istenkáromlás, a szenvedélyes ölelkezés, a meztelen test és a trágár beszéd is. Szűrőjén rendre fennakadtak az európai művészfilmek, így Vittorio De Sicától a Biciklitolvajok ugyanúgy, mint Ingmar Bergman Egy nyár Mónikával című alkotása, de Hitchcock Psychója is a filmes szövetség jóváhagyás nélkül került a mozikba. Hays kódexe egészen 1968-ig volt érvényben, amikor is Jack Valenti, az Amerikai Filmszövetség elnöke bevezette a korhatár alapú besorolást. Eleinte négy, később öt kategóriát állapítottak meg a korlátlanul megtekinthető filmektől kezdve a csak 17 éven felülieknek szóló alkotásokig.

És itt lépnek a színre a kereskedelmi csatornák vágói, akik igen kreatívan fazonra szabják az alkotásokat, hogy beleférjenek az alacsonyabb kategóriákba és így a főműsoridőben tűzhessék képernyőre azokat, vagy a korhatároktól függetlenül még több reklámot lehessen benyomni két filmes blokk közé. Néha azonban túlszalad az olló, Jean-Claude Van Damme Mindhalálig című 100 perces filmjéből például csaknem tíz percet távolítottak el, ám ott a kivágott részekkel legalább nem zavarták össze a történetet. Nem úgy, mint a Bruce Willis főszereplésével készült Hatodik érzék családbarát verziója esetében, ahol egy kulcsjelenetet sikerült eltüntetni, komoly fejtörést okozva ezzel a nézőnek.

A „tisztított” verziót az NMHH ellenőrzi: számítógépes szűrés segítségével követik nyomon a televízióban megjelenő változtatásokat. A program kilistázza azokat a mozifilmeket, amelyeknél jelentős az eltérés a külföldi és a hazai besorolás között – vagyis amelyeket alaposan megvághattak –, és felülvizsgálják őket, végignézve a módosításokat. Az NMHH hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ők nem kötelezhetnek vágásra senkit, csupán kijelölik a korhatárt, amely ismeretében a csatorna dönthet úgy, hogy inkább változtat az alkotáson.

Előfordul persze, hogy egy film mindenféle alakítás nélkül is alacsonyabb kategóriába kerül – árulták el lapunknak. A 20–30 éves alkotásoknál néha felülbírálják a besorolást, ami egyben azt is jelenti, hogy ennyi idő alatt jócskán megnőtt az ingerküszöbünk. A szintén Bruce Willis fémjelezte Die Hard – Drágán add az életed! „bemutatásakor durvának minősülő jeleneteket a mai fiatalok már képesek megfelelően kezelni”. De Steven Spielberg Cápája is átkerült a gyermekmedencébe, 18-as helyett immár 12-es karikával is leadható.

Nemcsak a mozifilmeket vágják azonban újra, több sorozat is áldozatul esik a kereskedelmi tévés érdekeknek. A Viasat3 például korábban a délutáni programsávban ismételte az eredetileg 16-os karikával sugárzott Szex és New York epizódjait. A light, vagyis könnyed jelzőt biggyesztették a cím után, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy szinte teljesen eltüntették a szexuális tartalmat a részekből. Ez többnyire problémamentesen zajlott, ám volt olyan epizód, ahol a cselekményt egy különleges aktusra húzták fel, ilyenkor pedig a light verzióban érthetetlen volt, miről beszélnek pontosan a szereplők, hiszen a néző épp csak a kulcsjelenetről maradt le.

Szintén nem úszta meg az ollót a zombi apokalipszis történetét elbeszélő The Walking Dead egyik epizódja. Az itthon a Fox csatornán látható sorozat bővelkedik a brutális jelenetekben, nem véletlen a 18-as karika, ám az egyik évadnyitó rész minden korábbin túltett: emberi torkokat metszettek át, amit az alkotók igen közelről, és elég érzékletesen mutattak be. A csatorna ezért úgy döntött, hogy ők is vágnak, és a premierkor egy kurtított verzió kerül adásba. Később, egy másik idősávban aztán a vérben ázó nyitójelenetet is leadták. Ez csak egy epizódra vonatkozott, de nem ritka, a Szex és New York lighthoz hasonló eljárás az erőszak terén sem. A Maffiózók című sorozatból például elkészült egy erősen vágott, könnyed verzió, amely – tekintve hogy az alvilág erőszakos világát jelenítette meg – sokszor teljesen élvezhetetlenné tette az eredeti epizódokat.

Az RTL Klubnál megkeresésünkre elmondták, az újravágás bevett gyakorlat az egész világon, így hazánkban is. A csatorna a német mintát követve legtöbbször az ottani vágási listát használja. A módosításra egyébként a film forgalmazójával kötött szerződés lehetőséget biztosít, vagyis az RTL Klub (és versenytársai) nem követnek el jogsértést a vágással, még akkor sem, ha mint a korábbi példán láttuk, a változtatással veszélyeztetik a cselekmény logikus menetét.

Kíváncsiak voltunk a TV2-csoport véleményére is az ügyben, annál is inkább, mert Andy Vajna a tavaly indult új csatornáit, köztük a mozifilmeket sugárzó Mozi+-t is Romániában jegyeztette be, tartalmaikat így nem a magyar hatóság ellenőrzi. S bár a szomszéd országban a tévés szabályozás esetenként szigorúbb, mint idehaza, a román médiahatóság elsősorban a román műsorokkal foglalkozik – egy Magyarországra sugárzó csatornát csak akkor ellenőriz, ha arra a magyar fél kéri. Erre a valóságban nagyon kicsi az esély, így Andy Vajna adói a gyakorlatban bármilyen tartalmat, bármikor leadhatnak. Náluk feltehetően még a szívbe szúrt injekció is belefér. Persze csak találgatunk, levelünkre ugyanis nem reagáltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.