Mind meg fogunk halni, önök is, én is – ígéri baljósan reszelős hangján Thuróczy Szabolcs. – Semmi sem biztos, csak a halál. Ezzel a közhellyel nehéz vitába szállni – teszi hozzá. És nem is száll vitába vele. A színész a Spektrumon péntek esténként sugárzott Tabukról tabuk nélkül című dokumentumfilm-sorozat házigazdájaként magától értetődő természetességgel segít a nézőnek eligazodni a társadalmi és magántitkok útvesztőjében. A múlt pénteken vetített első epizód a halál spirituális, fizikai és gyakorlati kérdéseit járja körül. Valós szereplőkkel, emberi történetekkel, és ahogy a cím ígéri, valóban tabuk nélkül. Hiába emlékezetesek azonban a karakterek, a témák, a helyszínek, és hiába bizonyul tökéletes választásnak a Pintér Béla Társulatból, az Aranyélet című HBO-sorozatból és számos mozifilmből ismert Thuróczy a házigazda szerepére, az első epizód után hiányérzetünk marad.
Pedig megrendítően erős a kezdés: Burger Barna otthonába látogatunk. A gyógyíthatatlan izomsorvadásos betegsége miatt székhez és ágyhoz kötött fotóművész családja körében beszél a halálról, a várakozásról és a fájdalomról. A mozdulatlanságba kényszerített fotós szavainak körülötte rohangáló kisgyermekei és visszafogottságában is erős felesége ad tragikus távlatot. Még fel sem fogjuk, amit láttunk és hallottunk, a képernyő máris elsötétül, és szembesülünk a már ismert ténnyel: Burger Barna a forgatás közben (2017. február 21-én) elhunyt. És már jön is a következő sztori.
A Tabukról tabuk nélkült a Kicsi ország, kicsi Kína című dokumentumfilm-sorozatot is gyártó ACG Reklámügynökség készítette. Így talán nem is olyan meglepő, hogy ugyanaz a problémája, mint a Magyarországon élő kínai közösség életét bemutató produkciónak: túl nagyot markol, (túl sok) mindent be akar mutatni, és így nem hagy időt a nézőnek. Az első epizód olyan sebességgel rohan végig az egymásra zsúfolt történeteken, hogy képtelenség tartani vele a lépést. Ez egy kevésbé fajsúlyos téma esetében is gondot okozna, a halál esetében azonban szinte emészthetetlenné teszi a látottakat.