A zeneipart is beszippantja a Facebook?

Komoly vetélytársat kapott a YouTube, miután Zuckerbergék leszerződtek a világ egyik legnagyobb zenekiadójával.

Balogh Roland
2017. 12. 29. 13:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly fegyvertényt könyvelhetett el év végén a világ legnagyobb közösségi hálózata, a Facebook ugyanis kétéves egyezkedés után szerződést kötött a világ egyik legnagyobb zenei kiadójával, a Universal-csoporttal. A megállapodás, amelynek részleteit, azonkívül, hogy több évre szól, az érintett felek nem hozták nyilvánosságra, akár teljes egészében átalakíthatja az online zenehallgatás ma ismert rendszerét.

Hogy így lesz-e, egyelőre még nagy kérdés, de a két vállalatnál azt ígérték, olyan felhasználóbarát felületet építenek, amely alapjaiban újítja meg a zenehallgatási szokásokat. Ha sikerül, akkor foghatják a fejüket a ma piacvezető YouTube-nál, de a Facebook – a világ talán legnagyobb nemzetközi zenei jogdíjportfóliójával a zsebében –

erős vetélytársa lesz az olyan internetes zenei platformoknak is, mint a Spotify, az Apple üzemeltette iTunes vagy épp az Amazon Music.

Hogy miről is szól a megállapodás? Eddig, ha valaki önhatalmúlag feltöltött, saját videójához felhasznált, megszerkesztett és megosztott egy olyan zenét (vagy akárcsak annak egy részletét), amelynek jogdíjai a Universalnál voltak, azt a Facebook azonnal eltávolította az oldalról. Ez persze nem újdonság, hiszen hasonló módszerrel jár el a YouTube is, ha jogdíjsértést észlel, vagy épp maguk a kiadók jelzik neki. No, a mostani megállapodás értelmében minden egyes Facebook-felhasználó szabadon válogathat a kiadó zenei kínálatából, és felhasználhatja a saját maga szerkesztette videókban anélkül, hogy a jövőben azt leszednék.

Ha tehát a hagymapucolás rejtelmeit szeretnénk megosztani a világgal, és az ahhoz készített videóhoz aláfestő zenének beteszünk egy érzelmes Justin Bieber-számot, nos, azt a jövőben nem fogják levenni a Facebookról. Ahogy a videókat a közösségi óriás többi platformján, így a Messenger üzenetküldő szolgáltatásban vagy épp a képmegosztó Instagram-alkalmazásban és a virtuális szemüvegre épített Oculusban is azonos feltételekkel lehet gyártani, posztolni, megosztani.

Az együttműködés tehát ebből a szempontból kedvez a felhasználóknak, ám

még nagyobb zajt generálhat a közösségi oldalon, ha egy-egy dalt milliószámra kezdenek majd megosztani, felhasználni, klónozni és megvágni.

Ez persze jó lehet az előadónak is, hiszen így még több emberhez juthat el a zenéje, de hogy a tényleges tartalom-előállítók, vagyis az adott alkotások szerzői többet profitálnak-e majd belőle, az a jövő zenéje lesz. A kiadó digitális tartalmakért felelős alelnöke, Michael Nash mindenesetre ezt ígéri.

Hogy a Radiohead zenekar frontembere, a dalszerzők, a jogtulajdonosok arcátlan kompenzációja miatt mindig brutálisan keményen nyilatkozó, a YouTube-ot többször a Harmadik Birodalomhoz hasonlító Thom Yorke elégedetten dörzsöli-e most a tenyerét, nem tudni, de ha az előadók valóban több pénzt látnának mindebből, akkor egy hosszú évek óta tartó vita oldódhatna meg. Sokan ugyanis amiatt korholják a Google tulajdonolta YouTube-ot, mert miközben elképesztő mennyiségű pénzt keres a videók elé, közé rakott reklámokkal, addig abból maguk az előadók szinte semmit nem látnak viszont, már-már alamizsnának tűnő összegekkel szúrják ki a szemüket. Ezt persze maga a szolgáltató többször is sérelmezte, mondván, dollárszázmilliókat csorgat vissza a zenészekhez, ugyanakkor az ezzel kapcsolatos aggályokról beszélt például lapunknak korábban az izlandi Sóley is. Ahogy Yorke is azért nácizta le őket, mert szerinte

úgy lopják el a művészetet (és nagyjából alig fizetnek valamit a szerzőknek), mint tették a második világháború alatt a németek.

Most azonban a Facebook–Universal-megállapodás kapcsán – a nyilatkozatok alapján – úgy tűnik, ez a kérdés is megoldódni látszik. Az megint más téma azonban, hogy azok a kis, kezdő előadók, akik nincsenek szerződésben egyik nagy kiadóval sem, vajon több forráshoz juthatnak-e? Sajnos gyanítható, hogy nem igazán.

Ami közben Zuckerbergéket illeti, évek óta látszik, hogy saját, zárt virtuális birodalmat építenek, ahová megpróbálnak minden alkalmazást úgy beépíteni, hogy a vetélytársak kiiktatásával a közösségi oldal felhasználói a Facebookon kizárólag a saját fejlesztéseiket használják. Így történt ez korábban a videókkal is, amikor a Facebook belső mozgóképes platformját erősítendő a YouTube-videók kisméretűek lettek, egyúttal a közvetlen lejátszásukat száműzték a közösségi oldalról. (Ma ugyanis egy Facebookon megosztott YouTube-videóra kattintva a link az adott tartalomra irányít, és egy külső lapon nyitja meg azt, így közvetlenül a Facebook-falunkon nem lehet megnézni a vetélytárs videóit.) Ugyancsak ez figyelhető meg a hírszolgáltatás esetében is, amely szintén óriási változásokon ment keresztül az elmúlt évek során, egyúttal látszik, sok online hírportál csak a Facebookon keresztül tud forgalmat, olvasottságot elérni, ami szintén monopolhelyzetet teremt a közösségi oldal számára.

A mostani zeneipari megállapodás mögött is ilyen megfontolásokat látnak az elemzők. Többek szerint ugyanis

a kiadók rájöttek, hogy ilyen csatornák segítségével juthatnak még nagyobb reklámbevételhez, miközben maga a Facebook is így próbálja meg még inkább bevonzani a hirdetőket.

A harc a hirdetőkért egyébként már abból a szempontból is egyre élesebb, hogy a Facebook-megállapodással nagyjából egy időben – az amerikai Bloomberg gazdasági hírügynökség jelentése szerint – a Universal és a másik nagy globális kiadó, a Sony hasonló jellegű, hosszú távú partneri megállapodást kötött a YouTube-bal is, miközben Zuckerbergék állítólag a többi nagy kiadóval is szeretnének ilyen együttműködést.

Hogy 2018 vajon rendszerszintű változásokat hoz-e a zenefogyasztásban, ennek fényében nehéz megjósolni, viszont ha az alkotók több forráshoz jutnak – már csak azért is, mert a YouTube erős kihívót kap a versenyben –, az már elmozdulást jelent a jelenlegi struktúráról, még ha a digitális ricsaj ezáltal fokozódik is. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.