Komoly fegyvertényt könyvelhetett el év végén a világ legnagyobb közösségi hálózata, a Facebook ugyanis kétéves egyezkedés után szerződést kötött a világ egyik legnagyobb zenei kiadójával, a Universal-csoporttal. A megállapodás, amelynek részleteit, azonkívül, hogy több évre szól, az érintett felek nem hozták nyilvánosságra, akár teljes egészében átalakíthatja az online zenehallgatás ma ismert rendszerét.
Hogy így lesz-e, egyelőre még nagy kérdés, de a két vállalatnál azt ígérték, olyan felhasználóbarát felületet építenek, amely alapjaiban újítja meg a zenehallgatási szokásokat. Ha sikerül, akkor foghatják a fejüket a ma piacvezető YouTube-nál, de a Facebook – a világ talán legnagyobb nemzetközi zenei jogdíjportfóliójával a zsebében –
erős vetélytársa lesz az olyan internetes zenei platformoknak is, mint a Spotify, az Apple üzemeltette iTunes vagy épp az Amazon Music.
Hogy miről is szól a megállapodás? Eddig, ha valaki önhatalmúlag feltöltött, saját videójához felhasznált, megszerkesztett és megosztott egy olyan zenét (vagy akárcsak annak egy részletét), amelynek jogdíjai a Universalnál voltak, azt a Facebook azonnal eltávolította az oldalról. Ez persze nem újdonság, hiszen hasonló módszerrel jár el a YouTube is, ha jogdíjsértést észlel, vagy épp maguk a kiadók jelzik neki. No, a mostani megállapodás értelmében minden egyes Facebook-felhasználó szabadon válogathat a kiadó zenei kínálatából, és felhasználhatja a saját maga szerkesztette videókban anélkül, hogy a jövőben azt leszednék.
Ha tehát a hagymapucolás rejtelmeit szeretnénk megosztani a világgal, és az ahhoz készített videóhoz aláfestő zenének beteszünk egy érzelmes Justin Bieber-számot, nos, azt a jövőben nem fogják levenni a Facebookról. Ahogy a videókat a közösségi óriás többi platformján, így a Messenger üzenetküldő szolgáltatásban vagy épp a képmegosztó Instagram-alkalmazásban és a virtuális szemüvegre épített Oculusban is azonos feltételekkel lehet gyártani, posztolni, megosztani.
Az együttműködés tehát ebből a szempontból kedvez a felhasználóknak, ám