Elnézést kért a Facebook, mert letiltotta az egyik leghíresebb festményt

A Szabadság vezeti a népet se úszta meg, pedig Delacroix allegóriájának mellbimbója sincs.

Balogh Roland
2018. 03. 19. 15:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elnézést kért a Facebook, amiért korábban meztelenkedés címszóval letiltotta a világ talán egyik legismertebb festményét, Eugène Delacroix 1830-as, A Szabadság vezeti a népet című alkotását – számolt be a kínos ügyről a francia AFP hírügynökség.

The Japan Times által is idézett szabadkozásra azután került sor, hogy egy párizsi színházi rendező az egyébként a szabadságot jelképező, a zsarnokság elleni elnyomással szembeni szimbólumnak számító képpel akart meghirdetni egy darabot. Az amerikai közösségimédia-óriás azonban negyedórával a posztolás után leállította és letiltotta, ugyanis a szabadság allegorikus alakjának, a kezében a francia trikolórral a barikádon álló Marianne-nak fedetlen a keble. Miután Jocelyn Fiorina észlelte a letiltást, újra posztolta a hirdetést úgy, hogy „A Facebook által cenzúrázva” felirattal eltakarta a festmény központi alakjának mellét. Az külön érdekes, hogy a francia festő alkotása akár még meg is felelhet annak az internetes direktívának, amely tiltja a mellbimbó ábrázolását, ugyanis a nőalaknak nincs is ilyen körülhatárolt kontúrja.

„A Szabadság vezeti a népet című alkotásnak természetesen ott a helye a Facebookon Azonnal jelezzük a felhasználónak, hogy a fizetett hirdetését a továbbiakban elfogadjuk” – állt a közösségi oldal párizsi irodáját vezető Elodie Larcis közleményében. Mentségképp azt hozta fel, hogy a körültekintés és az elővigyázatosság miatt hetente sok-sok millió Facebook-hirdetés fotóját kell átnézniük, majd jóváhagyniuk, és sajnos előfordulhatnak hibák. 

A meztelenkedés tiltásával egyébként tényleg mindenki egyetért, a gond azonban azzal van, hogy sokszor nem tesznek különbséget művészet és magamutogatás, pornográfia között. S amint látszik, egyre többször futhatunk bele a Facebookon olyan ügyekbe, mint amilyen Delacroix világhíres alkotásával is történt. Nemrég így járt egy franciatanár is, akinek az oldalát azért tiltották le, mert egy olyan Gustave Courbet-festményt rakott ki, amelyen szintén meztelen alakok szerepelnek. A tanár hiába akarta beperelni a közösségi oldalt, a bíróság indoklás nélkül elutasította a keresetét, elismerve ugyan, hogy a Facebook hibázott.

A Zuckerberg-birodalom immár több mint egymilliárd felhasználója józan ésszel szinte követhetetlen adatmennyiséget tölt fel percenként a világhálóra, s nincs az a munkatársmennyiség, amelyik képes a tartalmat rendesen, figyelmesen moderálni. Ezért állítólag már vannak olyan algoritmusok, belső programok is, amelyek a folyamatot, a szűréseket végzik, a problémákat jelzik. Így az is előfordulhat – már ha nem egy konkrét, a művészeti alkotást nem ismerő munkatárs járt el az ügyben –, hogy az „okosprogramok” nem elég okosak ahhoz, hogy felismerjék, mi a művészet és mi a magamutogatás vagy épp illegális pornográf tartalom. Nos, Delacroix mindenképpen előbbi halmazba tartozik, leghíresebb képe pedig nem mellesleg rajta volt a francia fizetőeszközön, a frankon is.

Az ilyen esetek is mutatják, egyre komolyabb az igény arra, hogy a két halmazt jól és sikeresen külön lehessen választani, mert bosszantó, ha egy művészeti alkotás a túlzott korrektség áldozatává válik. Épp ezért vették le nemrég a Manchesteri Művészeti Galéria faláról John William Waterhouse angol preraffaelita művész 1896-ban festett, Hülasz és a nimfák című alkotását. Az olajkép – ahogy arról lapunk is beszámolt – végül visszakerült, egyúttal közösségi diskurzust sürgettek a művészet és a meztelenség kérdéséről. Amint látjuk, időszerű lenne. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.