Tanul-e Moldova a szomszédok hibájából?

A semleges státus és a föderalizálás teremthetné meg a stabil hátteret a fejlődéshez.

Stier Gábor
2017. 11. 30. 16:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A posztszovjet térség országai előtt álló talán legnagyobb kihívás, hogy megtalálják a helyüket két hatalom, Oroszország és az Európai Unió között. S ez bizony, mint Grúzia vagy Ukrajna példáján is látjuk, egyáltalán nem konfliktusoktól mentes. Főképp úgy, ha egy állam figyelmen kívül hagyja a geopolitikai realitásokat. Így azt, hogy Moszkva elemi biztonsági érdeke, hogy ne engedje a határai közelébe a számára ellenséges katonai tömböt, a NATO-t. A baltiak csatlakozhattak a NATO-hoz, míg a közép-ázsiaiak, valamint Örményország és Belarusz a Kollektív Biztonsági Szerződés Szervezetéhez, az ODKB-hoz. Itt azonban mindkét oldal meghúzta a vörös vonalat, s igyekszik választásra kényszeríteni a többi országot. Vannak, akik mindenáron választani is akarnak, s ezért befagyott vagy éppen éles konfliktusokkal, valamint saját társadalmuk és politikai elitjük megosztottságával fizetnek.

Moldova ugyanebben a cipőben jár, de Ukrajnához vagy Grúziához képest igyekszik némiképp más utat járni. Már csak azért is, mert már a függetlenség kivívásával komoly konfliktust vett a hátára az úgynevezett Dnyeszter Menti Köztársaság vagy a másik oldalról nézve Transznisztria szeparatizmusával. Az újabb konfliktus, ezzel a nyugodt fejlődés záloga a semleges státus lehet, amelynek kivitelezése nem egyszerű feladat, hiszen a kérdés megosztja a politikai elitet. A helyzetet ráadásul tovább bonyolítja Nagy-Románia folyamatosan levegőben lévő megteremtése.

A moldáv alkotmány rögzíti az ország katonai blokkokon kívüli, semleges státusát, Ausztriával ellentétben azonban ezt ez esetben nem garantálják nagyhatalmak. Így ez a helyzet alapot ad a Romániával egyesülni szándékozóknak arra, hogy megkérdőjelezzék a semlegesség célszerűségét. Közben a parlament még 2016 márciusában határozatot fogadott el a semlegességről és szuverenitás melletti állhatatos kiállásról. Ezt az elvet az ország vezetésének nemzetközi fórumokon kellene megerősíttetnie, mint például tette ezt Türkmenisztán az ENSZ Közgyűlésében. A moldáv politikai elit azonban megosztott. Egyet akar az elnök és a mögötte állók, s mást a kormány és hívei.

A blokkokon kívüli státus kérdése érinti a Dnyeszter menti konfliktus megoldását is. Ez a rendezési folyamat immár 15 éve az úgynevezett 5+2-es formátumban működik, amelyben a két szembenálló félen, Chisinaun és Tiraszpolon kívül az EBESZ, Oroszország és Ukrajna közvetítőkként, míg az Európai Unió és az Egyesült Államok megfigyelőként vesznek részt. E körben még korábban leszögezték, ha Moldova elveszíti a szuverenitását, és egyesül a NATO-tag Romániával, akkor a Dnyeszteren túli területnek joga van az önálló állam alapítására.

De az az igazság, hogy ebben a formátumban még az induláskor, 2003-ban jártak a legközelebb a rendezéshez, amikor a Moldova, Gagauzia és a Dnyeszteren túli terület föderációjának máig leginkább életképesnek tűnő tervét végül Chisinau elutasította. Ezután legközelebb a tiraszpoli hatalomváltáskor, a még a szovjet időkből maradt Igor Szmirnov 2011-es távozásakor csillant fel a remény, de hát az elnöki poszton történt váltástól függetlenül a terület érdekei ugyanazok maradtak. Ezután az ukrán válság miatt ült le a folyamat, amelyet tavaly az EBESZ német, majd ezt követően idén az osztrák elnöksége igyekezett felpörgetni. Már csak azért is, mert a posztszovjet térségben befagyott konfliktusok közül ez érinti a legközelebbről Európát. A politikai ellentétek azonban olyan mélyek, hogy komoly haladást nem sikerült elérni. Jobb híján a napokban zajló bécsi fordulón is azok a humanitárius kérdések vannak előtérben, amelyekben eredményt lehet felmutatni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.