A ravaszt nem mi húztuk meg (2.)

Honvédeink az elvadult keleti fronton, a Magyar Királyi Honvédség a megszállt Ukrajnában. Második rész.

Veczán Zoltán
2015. 12. 30. 14:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csaknem 500 oldalas kötet témája a magyar csapatok által megszállt területeken lezajlott véres események – ez főleg a partizánháborút és a polgári lakosság elleni megtorlóakciókat, bűntetteket (ideértve az ukrajnai holokausztot) jelenti; valamint az ezeket 1945 után követő, durván félresiklott felelősségre vonás. Az interjú első részében sorra vettük Ungváry állításait, miszerint

Itt, az interjú második részében pedig az alábbiak következnek:

Mindamellett, hogy a német–magyar csapatok mindössze kb. a felét alkották a keleti front mögött húzódó lengyel–ukrán területet 1941 és 1944 között megszálló kontingensnek, mégis rengeteg vér tapad a kezükhöz: egyrészt a partizánháború miatt, ahol egyik fél sem kímélte a civil lakosságot (erről bővebben előző cikkünkben olvashat), másrészt a holokauszt kapcsán.

Ami ez utóbbit illeti, a térségben mintegy 1,3 millió zsidó származású lakost öltek meg; itt a magyar katonák feladata a gettók kiürítése és a kiszemeltek vesztőhelyre kísérése volt

ugyanakkor Ungváry azt írta, hogy „nincsen azonban okunk azt gondolni, hogy ez azért volt így, mert magától a gyilkosságtól az érintettek mereven elzárkóztak volna”. Ezt kérdésünkre pontosította: természetesen nem gondolja, hogy minden magyar honvéd szívesen beállt volna a kivégzőosztagokba, hanem hogy – ahogy a Milgram-kísérlet mutatja – minél könnyebb a felelősséget egy felettesre átruházni, és minél inkább részfeladatokra van tagolva egy ilyen akció, annál hajlamosabbak vagyunk engedelmeskedni – hiszen mi csak a teherautót vezettük, a töltényt adogattuk stb.

A mészárlás nem szadizmusból történt, hanem mint a munka egy gyári futószalagon, amit minél kevesebb érzelemmel és kegyetlenséggel kell megoldani. Ezeket azért kellett a szervezőknek kikapcsolni, nehogy – rádöbbenve, hogy mit is tesznek – visszarettenjenek a résztvevők.

A 90 ezres megszálló hadseregből olyan magyar, aki önkéntesen jelentkezett volna magára a ravasz meghúzására, nagyon kevés lehetett – szögezte le Ungváry – őket pedig valóban a szadizmus motiválta; a könyvben szereplő példák, mint a sortűz ellenére életben maradtak brutális kivégzése, már a folyamat végén történhettek – mondta. Viszont ezres nagyságrendben vehettek részt a többi részfeladatban, és tízezerszámra érezhették a hullaszagot – mondta.

Akkor mégis, honnantól kezdve számíthat valaki felelősnek a holokausztban történtekért? – tettük fel a kérdést.

„Aki a németek oldalán a fronton harcolt, az gondolhatta, hogy hazáját védte, de ezzel akarva-akaratlanul meghosszabbította Auschwitz óráit is; ha innen nézzük, minden német és magyar szövetséges katona ennek erkölcsi szempontból részese. Ugyanez igaz azonban a másik oldal esetében is: akik a Szovjetunió oldalán harcoltak, azok nemcsak hazájukat, hanem a sztálinizmust is védték, akár akarták, akár nem. Ez tehát feloldhatatlan dilemma. Akik tényleges bűncselekményeket elkövették, már jóval kevesebben vannak”

– hangzott a válasz. Ugyanakkor a történész azt is elismerte, egy egyszerű közkatonának ilyen esetekben nem sok mérlegelési lehetősége van.

A felelősséget a magyar vezetőség körében lehet megállapítani, hiszen nekik volt mozgásterük; ezt az is bizonyítja, hogy ’42 nyarától a magyar csapatok nem vettek részt a gettók kiürítésében, mert valamelyik vezető, akinek kilétét máig nem ismerjük (de feltehetően Szombathelyi Ferenc vezérezredes lehetett), ezt kategorikusan megtiltotta, ahogy szórványosan már korábban is voltak erre példák – mondta Ungváry.

A könyv egyébként egyértelműen állást foglal amellett, hogy a legfelső honvéd vezérkar és így Horthy Miklós is tudott a zsidók tömeges gettósításáról és kivégzéséről, azaz a holokausztról.

Mert a hős brigádok élén

A partizánok mítosza hazánkban 1989 előtt fénykorát élte, de ellenségeik – legalábbis a magyar fordításokban – mindig a németek voltak. Azt, hogy a partizánok a magyar megszállók ellen is harcoltak, a kommunista vezetők sokáig elhallgatták, nehogy ártsanak ezzel a szovjet–magyar barátság eszméjének, de azért is kerülték a vizsgálódást, mert azzal nemcsak a magyar bűncselekmények, hanem a – sokszor azokat megelőző – partizánok részéről elkövetett kegyetlenkedések is kiderültek volna, és az is,

hogy a lakosság egyáltalán nem volt antifasiszta, sőt ellenséges volt a szovjethatalommal szemben

Ezt pedig jobb volt elhallgatni. A holokauszt témája is éppilyen ködbe burkolózott, mert – ahogy Ungváry állítja – azt mondták, hogy nem a zsidókat, hanem a „munkásmozgalmi hősöket” hurcolták el a németek.

„Zsidók egyenlő kommunisták – szinte szóról szóra ugyanazt mondták, mint a nácik, csak most épp pozitív kontextusban. A kommunisták még az antifasizmust is csak hazug módon művelték”

Ellenkező esetben sok kínos kérdés merült volna fel: mi lett a lágerekből visszatért emberekkel, mi lett a vagyonukkal, kik laknak az egykori villáikban? Kiderült volna, hogy a volt rabok nem is kommunisták voltak, sőt sokszor még csak nem is munkások – mondta Ungváry.

A túlélőket a kommunista hatalom emellett arra kényszerítette, hogy nemzetközi színtereken eljátsszák, hogy most aztán igazán szabad és demokratikus országban élnek: a Nácizmus Üldözötteinek Bizottsága 1959-ben azon lamentált, hogyan lehetne kiküldeni egy antifasiszta kongresszusra 100 túlélőt az ausztriai Mauthausenbe úgy, hogy azok ne disszidáljanak a – perverz módon immár a szabadság kapuját jelentő – egykori koncentrációs táboron keresztül.

A könyv egyébként kiemelten tárgyalja azt a kérdéskört is, hogy az 1945 után kiépülő kommunista államhatalom egyáltalán nem az igazságra volt kíváncsi, a népbíróságok csak a fenti mítoszok megerősítéséhez szolgáló koncepciós eljárásokat folytattak le. Így rengeteg ártatlan elítélése mellett, akikre a vallatások után hol hóhérkötél, hol az NKVD „kezelése” várt, azokat is koholt vádakkal ítélték el, akiket egyébként lett volna miért.

’89 után viszont éppen ezekre a koncepciós perekre hivatkozva rehabilitálták őket – írta Ungváry. A pártállami szervek „ugyan a nácizmus ideológiai ellenségének tüntették fel magukat, de erkölcseikben semmivel sem voltak jobbak a náciknál, és tevékenységükkel is a nácizmus szövetségeseinek bizonyultak”.

A könyv szerint 1989 után viszont – egyfajta sérelmi politika nyomán – csak az addig említeni is tilos szovjet bűnök kivizsgálására került a hangsúly; megkérdeztük, vajon hasonló sérelmi politika nyomán került-e ennyire előtérbe a holokauszt kutatása, kérdésköre a rendszerváltás óta.

Nem, mert az áldozatok a magyar nemzet részének tekintették magukat – válaszolta Ungváry –, és éppen ezért az áldozatiságuk elbeszélésében óvakodnak attól, hogy még távolabb kerüljenek ettől. Ez nem olyan etnikai típusú probléma, mint a magyar–szovjet, amikor kölcsönösen fel lehet húzni falakat. „Itt nem az áldozatokkal van a probléma, hanem hogy a magyar többségi lakosság nem ismeri ennek [a bűntettnek] a valós dimenzióit” – mondta.

Kérdeztük azt is, miért mutatható ki a könyv szerint minden hadviselő fél részéről az antiszemitizmus. A megszállók mellett az ukrán nacionalisták és a lengyel kommunista partizánok részéről is – de még a szovjet partizánok is azzal fenyegették a kollaboráló lakosságot, hogy úgy bánnak el velük, „mint egy árulóval, mint egy zsidóval”. Ungváry ezt a zsidóellenesség cári hagyományával magyarázta, és mint mondta, a Cseka (a későbbi KGB) és az NKVD (a Gulagokat is működtető Belügyi Népbiztosság) soraiban fellelhető, jelentős számú zsidó vezetőt is, miután – ahogy Szolzsenyicin is írta – levezényelték a tisztogatásokat, maguk is a rendszer áldozatául estek 1937 és ’39 között (ahogy ’50 és ’53 között az ÁVH zsidó vezetését is leváltották, sőt részben ki is végezték).

Bár többször szerepel a könyvben, hogy a katonák kifejezetten utáltak a kivégzésekhez asszisztálni, az is olvasható, hogy „ettől függetlenül azonban fel sem merült bennük az, hogy megkérdőjelezzék annak a realitását, hogy a lakosság különböző csoportjainak teljesen más jogaik vannak az élet legkülönbözőbb területén”.

Itt érdemes megemlíteni, hogy a korabeli közvélekedés ezekben a kérdésekben meglehetősen eltért a maitól. Elég talán példának felhozni, hogy ebben az időben az USA bizonyos államaiban még a fehérek buszára sem szállhattak fel színes bőrű emberek, és ezt nagyon sokan ott nem is érezték problémásnak. Ennek tükrében kérdeztük Ungváry Krisztiánt, hogy tényleg beállíthatjuk-e a korban jelen lévő faji megkülönböztetést kizárólagos közép-európai jelenségként, és ha nem, mi lehetett volna elvárható egy honvédtől, mit kellett volna tennie ezekben a rendkívüli helyzetekben.

A történész válaszában hangsúlyozta: egy egyszerű katonától nem is várhatjuk el, hogy nyíltan felrúgja a „referenciakereteket”, ugyanakkor a parancsnok tudott volna ezen a kereten alakítani, így nála más a helyzet. Bár az amerikai analógia a megkülönböztetés terén helyes, a következményei viszont egészen mások voltak a kettőnek. Másrészt a numerus clausustól nem azonnal következett az, hogy zsidókat sírgödrökhöz kísérik. Akkorra már a katonák túl voltak többek között az NKVD által hagyott hullahegyek és a lakosság pogromjainak élményein – aztán kapják a rumot a feletteseiktől a kivégzésre kísérgetések előtt, és ha ott vannak százan, a százegyedik nem fog kilépni a sorból – mondta, hozzátéve:

Ha a magyaroknak lőniük is kellett volna, valószínűleg sokan megtagadták volna ezt

ahogy a németeknél is sok ilyen példa volt, és ez nem vont maga után büntetést.

– A magyaroknak viszont nem kellett lőniük, csak olyasmiket tenniük, amelyek formailag köthetők voltak a katonai szolgálathoz. Egy egyszerű falusi parasztgyerektől pedig nem reális elvárni, hogy a teljes genfi és hágai egyezmény szövegét visszamondja – mondta Ungváry.

Ezzel érthetőbb ez a pszichikai helyzet, amibe kerültek. A németek jól kiválasztották azokat a bajtársaikat is, akik meghúzták a ravaszt; az érintettek pedig azzal ideologizálták meg maguknak a dolgot, hogy ők egy nagyon súlyos és nehéz kötelességet végeznek el – „a piszkos munkát”.

A könyvben szó esett arról is, hogy amikor a szovjethatalom bevonult a lengyel, ukrán és zsidó lakosságú Galíciába az országot a németek és szovjetek között felosztó Molotov–Ribbentrop-paktum értelmében, a lengyel elitet lefejezték, mintegy félmillió lakost elhurcoltak. Eközben az addig elnyomott helyi zsidóság nagy számban, számarányán felül jelentkezett a rendőrségbe és – ahogy kérdésünkre Ungváry elmondta – „természetesen” részt is vett előbbiek deportálásában.

Ungváry ugyanakkor aláhúzta: ettől még nem a zsidók tehetnek a későbbi pogromokról, még akkor sem, ha valakit épp egy zsidó NKVD-s vitt el a kivégzőgödörig;

ennek a rossznak az okozója az a sztálinista politika volt, amelyik egymásnak ugrasztotta a nemzetiségeket. Nem beszélve arról, hogy az NKVD-s kivégzőtisztnek lehet, hogy zsidó volt a származása, de amit tett, azt nem zsidó származása, hanem kommunista meggyőződése miatt tette.

Ugyanakkor Ungváry kiemelte: a zsidók senkihez sem szaladhattak a sztálini rendszer összeomlása után bosszúért, ellentétben a lengyelekkel és az ukránokkal.

„Nem hiszem, hogy az volna a helyes út, ha azt mondanánk, hogy ti zsidók, ti is nézzetek magatokba, mert a szembenézés akkor hiteles, ha mindenki magán kezdi”

– mondta Ungváry.

Hasonlóan problémás a zsidó gettórendőrök ügye, akik a túlélés reményében hitsorosaikat szolgáltatták ki a náciknak; a kollaboránsokkal szembeni indulatokat jól példázza a németekkel tárgyaló és így zsidókat mentő Kasztner Rezső tel-avivi meggyilkolása – említette kérdésünkre a történész.

Mint a fenti példák is mutatják, gyakran nem volt túl sok választása egy gettórendőrnek, de egy honvédnek sem, így, ahogy Ungváry is mondta,

ennek a rengeteg  borzalomnak sokszor ugyanaz a személy egyszerre volt elkövetője – és elszenvedője is.

Rákérdeztünk arra is, mennyiben állapítható meg egyáltalán a ma, három generációval a történtek után élő magyarok felelőssége a tragédiában; erre Ungváry így felelt:

Természetesen senki nem felelhet más bűneiért. Felelősség csak egyetlen szempontból merülhet fel, nevezetesen úgy, hogy felelősek vagyunk a több generációval ezelőtt történtek emlékezetéért. Azért, hogy erről ma egyéni szinten se hangozzanak el hazugságok, és azért, hogy ne merüljön teljes feledésbe azok szenvedése, akik a magyar nemzet tagjai és akiket magyarságukban sértettek meg.

(A cikkben szereplő korabeli fotók a történész szakmai Facebook-oldaláról származnak, ahol számos személyes történet is olvasható.)

Kétrészes cikkünk rövidített változata nyomtatott formában a Magyar Nemzet 2015. december 30-i számában is megjelent. A két cikk szövege a rövidítés miatt helyenként eltér.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.