Rendesen eltévedhettek a Kassát lebombázó szovjetek

Nem német provokáció volt: képzetlen szovjet pilóták intézhették el a magyar hadba lépést 1941-ben.

Veczán Zoltán
2016. 06. 27. 16:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1941. június 26-án, négy nappal azután, hogy a német hadigépezet brutális erejű offenzívát indított a Szovjetunió ellen, két durva támadás érte a Magyar Királyságot. Dél körül három repülőgép géppuskával sorozta meg Rahónál a Kőrösmező és Budapest között közlekedő személyvonatot, majd alig egy óra múlva három bombázó összesen huszonkilenc bombát dobott le Kassára, egyet pedig a közelében fekvő Enyicke községre. Előbbit egyértelműen szovjet gépek követték el, utóbbinál ez korántsem volt biztos, Horthy Mikós kormányzónak Bartha László honvédelmi miniszter mégis ezt jelentette.

A kormányzó kettő órakor már tudott a támadásról, és döntött a hadba lépésről; a minisztertanács jóváhagyta a dolgot, öt órakor pedig már a válaszcsapást is elrendelték – mondta el Ujváry Gábor, a Veritas Intézet korszakkal foglalkozó kutatócsoportjának elnöke. A szakember szerint fontos azt is figyelembe venni, hogy ekkorra a bolgárokon kívül minden német érdekszférába tartozó ország hadban állt a Szovjetunióval, amelyet jóval gyengébbnek tartottak az addig diadalmas németeknél.

Jó kérdés persze, hogy tényleg szovjetek voltak-e a kassai bombázás elkövetői, és hogy elkerülhette volna-e Magyarország a hadba lépést. Előbbi kérdés kapcsán Ujváry szerint nyolc-tíz verzió is létezik.

B. Stenge Csaba hadtörténész ezeket már korábban helyretette. Ami a rahói géppuskázást illeti, ott egyértelmű volt, hogy szovjetek követték el, Stenge szerint valószínűleg a 64. vadászrepülő-hadosztály felderítői lehettek, akik egyéni megfontolásból eresztették a sorozatokat a vonatra, egy halottat és számos sebesültet hagyva maguk után. A kassai bombázás ennél jóval brutálisabb pusztítást eredményezett: a huszonkilenc darab 100 kilogrammos bomba után harminckét halott, csaknem háromszáz sebesült és egymillió pengőnyi anyagi kár keletkezett. A légvédelem hiába észlelte a közeledő, gyanús gépeket, nem tudták időben figyelmeztetni a várost, így légiriadó sem volt. A Postapalotából kirobbant egy hetven négyzetméteres falszakasz, amely több embert maga alá temetett; volt olyan lakóház, amelybe hatméteres krátert vágott a detonáció.

Stenge emlékeztetett: az 1989 előtti, pártállami történetírás tényként kezelte, hogy német provokáció volt a kassai támadás, de erre sosem találtak bizonyítékokat. Az ügy koronatanúja Krudy Ádám százados volt, aki a városban található Horthy Miklós Repülőakadémián oktatott, és közismert volt németellenességéről. Koncepcióját 1945 után kapták fel, ő pedig egyre színesebb történetekkel állt elő. Például hogy 180 km/h végsebességű oktatógépével a 300-zal repesztő bombázók nyomába eredt, és ekkor bizonyosodott meg róla, hogy németek. Tiszttársai ekkorra már emigráltak, vagy Rákosi börtönében senyvedtek, ő viszont „Háry Jánost megszégyenítő meséivel” jól jött az állampártnak – aztán a halálos ágyán visszavont mindent.

Mindenesetre a gépek felségjelzése, de még a színe sem látszott jól, egyesek szerint sárga volt, de a fénytörés miatt barna is lehetett – ráadásul alig egy percet voltak a város fölött, több mint egy kilométer magasan. Nem mellesleg igen furcsa lett volna, ha a németek úgy akarják szovjet akciónak álcázni a támadást, hogy pont a felségjelzésüket nem tüntetik el a gépről. A bombák egyértelműen 100 kilogrammos szovjet ütőszeges szerkezetek voltak – a németek elektromos gyújtású, 50, 70 és 200 kilogrammos kiszerelést használtak –, és csak szovjet bombázókkal voltak kompatibilisek. A szovjeteken kívül bárkinek lehetetlenség lett volna négy nap alatt gépeket és bombákat szerezni, és még a személyzetet is kiképezni szovjet gépekre, úgyhogy ez valószínűtlen verzió. A németek nem is számoltak magyar részvétellel a Barbarossa-tervben, mert gyors győzelemre számítottak, csak a támadás után kezdték követelni katonai részről hazánk részvételét.

Werth Henrik vezérkari főnök és egyes körök egyébként örömmel beleugrasztották volna Magyarországot a háborúba, hogy jó pontokat szerezzünk a németeknél a további revíziós igények érvényesítéséhez, de erkölcsileg nem vállalták volna az önbombázást, és nem is találtak volna olyan pilótát, aki hajlandó lett volna végrehajtani egy ilyen akciót.

Népszerű verzió, hogy a románok voltak, akik teljes haderejükkel részt vettek a szovjetellenes offenzívában, és féltek egy komolyabb magyar haderőtől a hátukban – de ez sem valószínű, hiszen ők is jó pontokat akartak gyűjteni a németeknél, hogy később cserébe újabb, számukra kedvezőbb döntést kérhessenek egyebek között a második bécsi döntés során Magyarországhoz visszakerült Észak-Erdély sorsáról.

Már a helyszínen kialakult az a vélekedés is, hogy a Szovjetunióba dezertáló szlovák pilóták voltak, de a szlovák légierőnek összesen nem volt három olyan bombázója, amely ennyi pokolgépet el tudott volna szállítani. Mások szerint szintén dezertőrök voltak, de jugoszlávok – öt repülő valóban átrepült a Szovjetunióba, de azokat azonnal átalakították szállítógéppé, a pilóták pedig Egyiptomba távoztak, hogy a britek oldalán harcoljanak a németek ellen.

Stenge és Ujváry szerint is

a legvalószínűbb, hogy eltévedt szovjet gépek voltak, amelyek a velük hadban álló Szlovákia városait, valószínűleg Eperjest akarták bombázni.

Akkoriban a navigációs hibák mindennaposak voltak, nemcsak a szovjeteknél: amerikaiak is bombáztak svájci, britek pedig dán városokat a német célpontok helyett, akár több száz kilométerrel arrébb. Ráadásul a jó szovjet pilótákat a német támadók az offenzíva első négy napja alatt lemészárolták, így maradtak a gyengén képzett tartalékosok, akik sokszor nem is tudták, merre járnak, csak ledobták a bombákat, és hazamentek, jelentve: a célpont megsemmisült. B. Stenge Csaba a bombázás szórásképét is felhozta, amely három párhuzamos vonal helyett teljesen összevissza, látszik, hogy a gépek majdnem összeütköztek a város fölött. Sztálinék nem teketóriáztak, vadászgépkíséret nélkül küldték meghalni a pilótákat nyugatra, a kassai szedett-vedett kötelék is ilyen lehetett.

A történészek nagy része Ujváry szerint is úgy véli, hogy a kassai bombázók eltévedtek, ahogy talán a rahói géppuskázó felderítőgépek is. A tévedés azért is valószínű, mert a szovjetek nem akartak még egy országot maguk ellen fordítani a német támadás közepén. Horthy pedig vélhetően azért nem hadüzenetet küldött, csak deklarálta a hadiállapotot, mert ő sem tudhatta, hogy a legfelső szovjet hadvezetés tudtával és parancsára történt a támadás vagy egyéni akcióként.

Molotov szovjet külügyi népbiztos egyébként a német támadás másnapján, 23-án magához rendelte a moszkvai magyar nagykövetet, és közölte vele, hogy a Szovjetunió elismeri a magyar területi igényeket, és nem akar háborút a Magyar Királysággal – persze ennek őszintesége megkérdőjelezhető. Mindenesetre a gyors magyar reakció után már nem volt lehetőségük magyarázkodásra, másnap reggel már magyar repülők szórták a bombát a nemrég visszaszerzett Kárpátaljával határos szovjet területekre, és ezzel megkezdődött hazánk aktív részvétele a második világháborúban.

Ugyanakkor az is valószínű, hogy nem kerülhettük volna el a hadba lépést, éppen a már említett revíziós versenyfutás miatt, amelyet a németek ügyesen felhasználtak magyar, szlovák és román viszonylatban is. Berlin június 22-e után már egyre inkább szorgalmazta hazánk belépését. Így Magyarország heteken belül Kassa nélkül is kénytelen lett volna beszállni a háborúba, ellenkező esetben a visszacsatolt területek elvesztésével vagy akár magával a német hadsereggel nézett volna szembe.

A német–szovjet harapófogóba szorult ország kormányzója így mozgástér híján nem sok lehetőség közül választhatott. Az akkori döntés akkor a kisebbik rossznak tűnt, így a honvédség megindult a Szovjetunió ellen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.