Kászim napja – azaz a keresztényeknél Szent Demeter napja – mindig október 26-ra esik; ez az egyetlen az iszlám ünnepei között, amelyik nem mozog holdjárástól vagy napjárástól függően a naptárban – mondta el nekünk Varga Szabolcs történész, a Pécsi Hittudományi Főiskola tanára.
Alapvetően egy pásztorünnepről beszélünk: ahogy a keresztény világban is, április végén kihajtották az állatokat, Szent Demeter – avagy Kászim – napján pedig behajtották őket, mert október végétől már nem volt elég legelő nekik.
Így a nomád eredetű, pásztorkodó török törzsek hagyományaiból is következett, hogy ennek megfelelően a hadsereg is hazatér, amikor az állatoknak – lovaknak, tevéknek, öszvéreknek – nem jut már elég friss legelő. Demeter, illetve Kászim napja az állatok behajtása hagyományos dátumának számított, és ez bizonyos fokig érvényes volt európai hódításaik idején a hadászatban is. A hadjáratban részt vevő, hatalmas állatállománynak ugyanis rengeteg takarmány kellett, és mivel a hideg beálltával elfogytak a megfelelő legelők, muszáj volt visszafordulni, hogy még a nagy havazások előtt átérjenek állataikkal a Balkán-hegység hágóin. Kászim napjával beköszöntött a téli szezon, amely általában véget vetett a nagy szultáni hadjáratoknak, és inkább a kisebb keresztény seregek kedvelt diverziós időszakának számított. Elég csak Mátyás király jajcai és szabácsi ostromára vagy a politikus és költő Zrínyi 1664. téli hadjáratára gondolni.
###HIRDETES###
Mindenesetre az oszmán hadakozási szokásokban a történelmi tapasztalat és a nomád hagyomány összekapcsolódott.
Konkrét lázadásra is sor került emiatt: 1601-ben például a Székesfehérvár alól sikertelenül visszaforduló Ibrahim nagyvezér hada még Kanizsa felmentését is megkísérelte volna, de a janicsárok Babócsa mellett fellázadtak, így vissza kellett térniük Isztambulba.
Szent Demeter egyébként a magyar Szent Koronán is szerepel – így mondhatjuk, hogy a Magyar Királyság egyik védőszentje tényleg megvédte hazánkat az oszmán hódítóktól.
Ugyanakkor emögött sok más ok is lehetett: a janicsárok lélektani határidőként tekintettek október 26-ra, és ha kilátástalan volt a helyzet, és hetek óta nem kaptak zsoldot, akkor valóban előállhatott az a helyzet, hogy megtagadták a parancsot.