– Mitől félhetnek? Mi kockáztathatja a biztos jövőt?
– A politikában a siker sok mindent legitimál. A jó döntés az, ami sikert hoz. Ami ezt veszélybe sodorja, az kockázati tényező. Úgy látom, aki ma aggódik a Fideszben, azon aggódik, hogy a hátralévő egy évben helyes döntéseket hoz-e Orbán Viktor. Meg azon, hogy mi lesz a vége a Simicska–Orbán-háborúnak, és hogy adekvát eljárás volt-e a kettejük viszonyában követett stratégia. Nem rejt-e magában túl nagy veszélyeket? A legfontosabb kérdés pedig, amely az aggódókat foglalkoztatja: vajon Orbán Viktor az az Orbán Viktor-e, aki volt korábban, és nem követ-e el döntő hibát, aminek hatására elveszíti a biztosnak látszó győzelmet. A Fidesz újkori történelmünk legsikeresebb politikai ereje fontos élményekkel és tapasztalatokkal, amelyek között mindig előkerül 2002, az elvesztett választás. Ez ikonikus, vagy hogy úgy mondjam, momentumos pillanata a Fidesz történetének. A mostani helyzet hasonló: akkor is csak hátradőlve ki kellett volna várniuk a választást, a győzelmet, ám a végén elkövettek egy-két nagy politikai hibát, magukra haragítottak bizonyos választói csoportokat, és vesztettek. Ráadásul micsoda különbség van egy 2002-ben és egy esetleg 2018-ban elvesztett választás között! Akkor is következett persze boszorkányüldözés, de most minden fideszes tudja, hogy azokat a technikákat, amelyeket jórészt maguk alakítottak ki, az új kormányzó erők velük szemben alkalmaznák. Ez ellenzékben elég fájdalmas tud lenni. Ezért tartják a Fideszben sokan élet-halál kérdésnek a választást, amelynek megnyeréséért minden eszköz igénybe vehető.
– Beszéltünk a CEU-ügyről és az Oroszországhoz fűződő viszonyról, illetve az imént arról, hogy sokan aggódnak, Orbán Viktor ugyanaz-e még, aki volt. Ezekben az ügyekben egyszerű választóként is jogos aggodalmak élhetnek az emberben. Tudunk arról valamit, hogy a Fidesz és a kormányfő álláspontja megváltozott-e például az oroszbarátságot illetően?
– A Fideszben jó ideje nagyon szűk kör hoz döntéseket, amelyekről egyébként képviselőik is éppen úgy értesülnek, mint mi: az újságból. A kormánypárti képviselők nem azért szaladnak olyan látványosan a kamerák elől a Parlament folyosóján, mert gyávák, hanem mert tájékozatlanok abban az értelemben, hogy általában nemigen tájékoztatják őket semmiről. Ez nagyon hatékony döntéshozatali mód, ám átlagon felüli lojalitást feltételez. Zárójelben jegyzem meg, a parlamenti képviselőcsoport összeállításánál és még a parlament létszámának csökkentésénél is ez volt az egyik elsődleges szempont. Hogy olyan képviselők legyenek ott, akik nem kérdeznek, hanem támogatnak. Ez működik is, az elmúlt hét évben legalábbis nem nagyon emlékszem kibeszélésre ebből az irányból.
– Nagy ritkán a tatai Bencsik János vagy Turi-Kovács Béla megfogalmazza különvéleményét a közösségi oldalon.
– Persze, és Lázár János is szokott kibeszélni, de Orbán Viktor politikai döntéseivel kapcsolatban nem hallunk kritikát. A CEU-ügyhöz hasonló esetben régebben mondjuk Pokorni Zoltán egész biztosan megszólalt volna. Most minden ügyben, így az oroszokkal kapcsolatos politikában is az az elvárás, hogy a fideszesek higgyenek. Ugyanakkor a magyar–orosz viszony ma a legfontosabb politikai kérdés. Ha valamiben, ebben a többség a Fidesz jelenlegi álláspontjával ellentétes véleményt képvisel. Ha a jövőre esedékes választáson sikerülne úgy beállítani a kérdést, hogy Moszkva-e vagy Brüsszel, és a Fideszt belekényszerítenék az oroszbarát szerepbe, az ellenzék megnyerhetné a választást. Más kérdés, hogy a Fidesz nem sétál majd bele ebbe a csapdába, és nem is tudjuk, döntéshozóik valójában mit gondolnak. Elképzelhetőnek tartom azt is, amit a miniszterelnök mond: kis ország vagyunk, szuverén külpolitikánk célja, hogy Moszkvával és Brüsszellel is jóban legyünk. Ám a másik verziót sem zárom ki, amelyik szerint a Fidesz politikájában radikális váltás következett be, aminek van valamilyen magyarázata. Kár, hogy ezt nem fogjuk egyhamar megtudni. Talán ötven év múlva, amikor a kutatók vizsgálják már a kérdést. Politikai elemzőként abban reménykedem, hogy még megérem, amikor kiderül.
– Ha utóbbi verzió az igaz, tehát valamilyen ok áll az orosz–magyar közeledés mögött, adódik a néhányak által nyíltan is kimondott motívum: Orbán Viktor zsarolhatósága.
– Mára ez lett az ellenzéki politika reményt összefoglaló gondolata. Hogy vannak dokumentumok, akár az oroszoknál, akár Simicska Lajos birtokában, amelyek révén kikezdhető a kormányfő hitelessége. Nem véletlenül: az ellenzék is tudja, hogy a Fidesz csak akkor verhető meg, ha tábora olvadni kezd, elbizonytalanodik. Persze ad absurdum az a forgatókönyv is előfordulhatna, hogy a kormányváltást kívánó hárommillió szavazó egy emberként felsorakozik mondjuk a Demokratikus Koalíció vagy a Párbeszéd mögé, de erre utaló jeleket jelenleg nem látunk. Ezért viccesek azok az elemzések, amelyek az utcán az utóbbi hetekben zajló események kapcsán trendfordulóról beszélnek. A valóság az, hogy teljesen mindegy, mi történik az utcán, vagy hogy mit mond Gyurcsány, Vona Gábor vagy Karácsony Gergely, amíg ez a Fidesz-táborra nincs hatással. Ez a tábor csak akkor inogna meg, ha hiteles dokumentumok kerülnének elő, amelyek valami módon megkérdőjelezik Orbán Viktor politikai, emberi tisztességét, erkölcsét, függetlenségét. De akkor sem feltétlenül: mára létrejött, újraformálódott az Orbán körüli, hermetikusan záró médiarendszer, így az sem biztos, hogy a hívek bármilyen ténnyel befolyásolhatók.
– És vajon léteznek dokumentumok?
– Nem tudom. Természetesen az ilyen dokumentumok lebegtetése is hatásos, mert alkalmas pszichikai nyomásgyakorlásra, de én azért többet érzek emögött.
– Nem csökkentheti a kormány támogatottságát az a talán sarkosan megfogalmazott kijelentés, amely szerint Magyarországon egy ideje gyakorlatilag nem folyik kormányzás, csak politikai kommunikáció?
– Egyelőre nem úgy néz ki, de közben tény, hogy amit hétköznapi szóval kormányzás alatt értünk, az a Fideszt vezető szűk körnél jó ideje nem prioritás. Zajlik, bár inkább apparátusi szinten. De akárhogy is, ez rég nem olyan kormányzás, amilyet a Fidesz 1998 és 2002 vagy akár még 2010 és 2014 között is folytatott. Amikor azt gondolta, alapvetően a kormányzás minősíti. Ennek ma már az illúziója sincs meg. Nem is tudom, a kormányfő beszédeiben mikor bukkant fel legutóbb olyan gondolat, amely ennek vagy annak a területnek a megújításáról, rendbetételéről szólt. Ma politikai kormányzás folyik. A lényeg nem az, mit teszünk, hanem hogy az hogyan hat a választókra. Ez politikusi szempontból tökéletesen realista felfogás, más szemszögből a cinizmus végletekig vitt logikája. Ám nem hiszem, hogy az emberek előbb-utóbb nem veszik észre, hogy kevés a tett és sok a kommunikáció. A kormányok a világon mindenütt ügyelnek erre. Az rossz, ha ennyire ordít egy ország vezetéséről, hogy a kormányzás már nem is érdekli őket. Hogy az egészségügy, az oktatás nem téma.
– Tegyük fel, hogy 2018-ban győz a Fidesz
– Mennyivel? Ez kulcskérdés.
– Mondjuk kétharmaddal.
– Hú
– Ne mondjuk? Nem valószínű? Akkor mondjuk, hogy bőven nyer, és nyugodtan kormányozhat. Akkor mire készüljünk? Milyen irányba haladunk 2022-ig? Erdoğan Törökországa felé? Vagy valami más következhet?
– Két fontos tényezőt kell figyelembe vennünk, amikor a jövőről gondolkodunk. Az egyik, hogy Orbán Viktor változási képessége hatalmas. Amint új nap kezdődik, ezerszázalékos átéléssel képes az új időszámításnak megfelelően új szerepben megjelenni. A maival gyökeresen ellentétes pozíciót is képes lenne hatékonyan és tudatosan képviselni. Mondják, hogy ugyan, elfáradt, meg volt már minden, liberálistól konzervatívig, hogy körbeért. Pedig egyrészt nem volt még minden, másrészt a kört újra is lehet kezdeni. De itt még nem tartunk. Most az a kérdés, milyen mértékben nyer a kormányzó párt. Mert hogy nyer, arra valós az esély. Kétharmaddal? Csak abszolút többséggel? Vagy simán nyer, de nem lesz abszolút többsége? Utóbbi is valószínű forgatókönyv: az én számításaim szerint közel negyven egyéni mandátum elvesztése már előidézheti. Márpedig ennyit, a dolgok jelen állása szerint, el tud veszíteni a Fidesz. Akkor hogyan kormányoznak majd? Kivel lépnek koalícióra? A DK-val? A Jobbikkal? Új választást írnak ki? De az rögtön a mostani kormányfő sebezhetőségét, varázstalanodását bizonyítaná. Egyelőre ezek a kérdések, és nem az, milyen lesz Orbán Viktor kormányzása 2018 után.