A Naiv blog egy korábbi bejegyzésében elmeséltem 12 napos kálváriámat az internetszolgáltatómmal. Azóta is harcolok egy esetleges kártérítésért, különösen, mert úgy tíz évvel ezelőtt már volt egy hasonló esetem, és akkor fizetett az akkori szolgáltatóm.
Lássuk, ma milyen lehetőségei vannak az előfizetőnek! Tisztességgel védik a jogait?
A régi esetem egy másik szolgáltatóval történt meg. Több héten át nem volt internetem, és a viszonylag nyegle ügyfélkezelés nyomán nem maradt más választásom, meg kellett tennem a feljelentést a hírközlési hatóságnál (manapság itt lehet ezzel kapcsolatban tájékozódni és cselekedni). Az eredmény – számomra – kellő elégtétellel szolgált. A megfelelő törvényekből kikukáztam, és az általános szerződési feltételekben is megtaláltam: amennyiben a szolgáltató hibájából nincs (jelen esetben internet) szolgáltatás, úgy a szolgáltatónak minden nap után 8, azaz nyolc napot kell ingyenesen biztosítania az előfizető számára. Ez az úgynevezett kötbér.
Így is lett.
A szolgáltató ezt magától nem vállalta be, de a feljelentés nyomán (másolatot küldtem a szolgáltatónak is) már nem kellett vizsgálatnak indulnia, annak nyomására lépett a cég.
Majdnem fél évig érkeztek a nullás számlák.
Utánajártam, és kiderült, hogy ez ma is így van.
Nem árt tudni. Amennyiben az Ön tévé-, a telefon- vagy az internetszolgáltatása havi előfizetéses, és a bejelentéstől számított 72 óránál hosszabb ideig nincs szolgáltatás, mert a hibát nem hárították el, akkor ön kártérítésre jogosult. Egészen pontosan a szolgáltatónak kötbért kell fizetnie, minden szolgáltatás nélküli nap után 8 napot. Ezt általában a következő számlákban alkalmazott jóváírásban oldják meg. Egyetlen napért vélhetőleg nem érdemes küzdeni, de mindenki maga dönti el, mit tesz. Mert ami jár, az jár.
Legyen határozott! Ne hagyja magát átverni!
3. §
(8) Az előfizetőt e rendelet alapján megillető kötbér az arra okot adó szerződésszegő magatartás bekövetkezésének napjától esedékes.
(9) E rendelet szerint a szolgáltatót terhelő kötbérfizetési kötelezettségnek a szolgáltató a szerződésszegő magatartás vagy a szerződés megszűnésétől számított 30 napon belül – az előfizetőt megillető kötbér mértékéről és a kötbér teljesítésének módjáról szóló tájékoztatással együtt – köteles eleget tenni. E kötelezettség teljesítését a szolgáltató nem kötheti az előfizető kötbérre vonatkozó igényének bejelentéséhez. A szolgáltató a kötbérfizetési kötelezettségének úgy köteles eleget tenni, hogy
a) a kötbért a havi számlán vagy előre fizetett szolgáltatás esetén az előfizető egyenlegén jóváírja,
b) az előfizetői szerződés megszűnése esetében a kötbért vagy annak meg nem fizetett részét az előfizető részére egy összegben, jelenlévők esetében az ügyfélszolgálaton, amennyiben a szolgáltató az előfizető szükséges adataival rendelkezik banki átutalással, egyéb esetben postai úton fizeti meg.
(10) A (9) bekezdés b) pontjában foglalt postai úton vagy banki átutalással történő kifizetés esetében a szolgáltató a fizetendő kötbérből levonhatja a postai úton történő kifizetés vagy a banki átutalás igazolható költségét.
5. §
(6) Az (5) bekezdésben meghatározott, illetve a szolgáltató által az (1) bekezdés b) pontja szerint vállalt határidő elmulasztása esetén a szolgáltató kötbért köteles fizetni, melynek összege minden késedelmes nap után a belépési díj egy tizenötöd része, belépési díj hiányában az előfizetői szerződés alapján az adott előfizetői szolgáltatással kapcsolatban fizetendő havi előfizetési díj, illetve az előre fizetett szolgáltatások esetén az előre fizetett díj egy harmincad részének nyolcszorosa.