Félreértelmezés felsőfokon

A Tusnádfürdőn elhangzott beszéd tudatos félreértelmezése zajlik, nem épp újkeletű üzenetekkel.

Deák Dániel
2014. 07. 31. 14:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A liberális-illiberális vita egyik oldala pusztán logikai: természetesen a kormányfő nem az orosz és a keleti politikai rendszereket tekinti mintának, csupán ezen államok gazdaságainak egyes jellemzőit – például versenyképesség – pozitív példaként állította. Aki mást állít, az csak a félreértelmezés eddig megszokott gyakorlatát folytatja.  A dolog másik oldala politikai, pontosabban a politika – mint rendszer – morális tartalmának elvek/meggyőződések/elvárások szerinti eltérő értelmezéséből fakad. A liberális – lényegét tekintve, de akár köznyelven szólva úgy is mondhatnánk: kulturálisan balliberális („SZDSZ-es”) – jelleg, világkép elvetése politikai értelemben annyit jelent, hogy a magyar politikai rendszer immár a közösségelvűségen alapszik az egyénközpontúság helyett. A korábbi, „SZDSZ-es” alkotmánnyal szemben maga az alaptörvény is előtérbe helyezi a családot, a nemzetet, az elvárt és egyúttal jutalmazott teljesítményeket (munka, vállalkozás) és persze a szabadság és felelősség együttesét. Mindezek korábban már elvi szinten is óriási vitákat kavartak az „SZDSZ-es oldal” képviselői és atlanti barátaik körében.

Sokak szerint a beszéd újdonsága abban rejlett, hogy az eddig is ismert elképzeléseit a miniszterelnök most először alakította szerves egésszé. Akik így érvelnek, azok valószínűleg a 2014. május 10-ei eskütételt követő beszédére nem figyeltek eléggé (talán az ismételt választási vereséggel voltak elfoglalva). A kormányfő akkor is kifejtette, hogy szakítani kell a „1990 és 2010 között húsz évig uralkodó liberális (tegyük itt hozzá ismét: „SZDSZ-es”) társadalomfelfogással, társadalomszervezési elvekkel és módszerekkel” és helyette „a szabadság és a felelősség összekapcsolását, vagyis a kölcsönös felelősségvállalás eszméjét és politikáját követjük.” Szintén elmondta akkor is, hogy szerinte „20 évig az a felfogás uralkodott, az az életszemlélet kapott politikai elismerést és támogatást, hogy mindent szabad, ami más szabadságát nem sérti.”

Az illiberális (továbbra is értsd: „nem SZDSZ-es”) demokratikus politikai rendszer tehát természetesen nem morálok nélküli politikai rendszer. Elvek, pontosabban morális tartalom ugyan az „SZDSZ-es rendszerben” is volt, nem pontosan definiált, „liberális” értéktartományba helyezett absztrakciókként, amelyek sokszor a többségi akarattal szemben is súlyos sarokköveket fektettek le a politikai rendszerben. Az új rendszer sarokkövei természetszerűleg (nemzet, család, munka, közösségelvűség, teljesítményhonorálás, stb.) szemben állnak az „SZDSZ-es rendszer” moráljával, de ettől még nem lesznek antidemokratikusak. Ilyesmit politikai számításból – egyébként láthatóan zsákutcás politikai számításból – legfeljebb csak az „SZDSZ-es rendszer” ma is aktív hazai és külföldi hívei állítanak. A választók viszont mintha nem igazán osztanák ezeket az „úgynevezett aggodalmakat”, a „hivatásos rettegést”, és nem gondolják azt sem, hogy az „SZDSZ-es rendszer” minőségét tekintve bármiben is inkább az élen járt volna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.