Október 20-án közölte a GVH, hogy komoly bírságot szabott ki négy lapkiadó vállalatra, amiért azok felosztották egymás között a megyei napilapok piacát.
A döntés kapcsán érdemes elgondolkozni az állami szerepvállalás egyes kérdéseiről.
Az alaptörvény is megfogalmazza, az állam feladata a tisztességes gazdasági verseny feltételeinek biztosítása. E kötelezettség nem absztrakt célkitűzés, hanem egy tudományosan megalapozott és általánosan elfogadott feladat. A szabad és tisztességes verseny nemcsak a fogyasztók érdekeit szolgálja, hanem a többi vállalkozást is segíti, hiszen így mindenki azonos feltételek mellett dolgozhat az adott piacon. A tisztességes verseny adja a hatékony és fenntartható gazdaság alapját.
A versenyszabályok betartásáért felelős állami szerv a Gazdasági Versenyhivatal. A hivatal számos területen és eszközzel védi a fogyasztók és vállalatok érdekeit minden gazdasági területen, így egyáltalán nem szokatlan, hogy bírságot szab ki versenykorlátozó magatartás miatt. Az elmúlt hónapokban kartellezés miatt számos esetben büntetett a GVH, például bankokat, vasúti cégeket, vagy épp irodaszer-forgalmazókat.
A lapkiadók megbírságolása azonban a médiapiacot érinti, amely némiképp speciális területnek minősül az állami szerepvállalás szempontjából. Egyesek szerint semmi keresnivalója nincs az államnak a médiapiacon, hiszen az szükségszerűen káros beavatkozást jelent. Ez az álláspont téves, hiszen a versenyt az államnak e területen is fenn kell tartania, mert csak így biztosítható a média pluralitása. A médiatörvény ide vonatkozó rendelkezései egyértelműek. „A médiaszolgáltatások sokszínűsége kiemelten fontos érték. A sokszínűség védelme kiterjed a tulajdoni monopólium kialakulásának, valamint a piaci verseny indokolatlan korlátozásának megakadályozására is.” E törvényi kötelezettség egybecseng az uniós szabályokkal és elvárásokkal is. Vagyis a tisztességes piaci verseny fenntartása a médiapiacon nemcsak gazdasági szükségszerűség és erény, hanem elvi alapvetés, valamint kötelezettség is. A GVH határozata tehát azt mutatja: az állam hatékonyan őrködik a médiapiaci verseny tisztessége felett is.