Vettel pontonként 20 ezret kaszált

Volt egy nagyon brutális álmom, amely arra sarkallt, hogy utánanézzek az F1 gazdasági hátterének. A világbajnok egyetlen vb-pontért 20 ezer eurót kapott.

Károly Gábor
2011. 12. 01. 19:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kezdjük az inspirációval: maga az álmom nagyon szürreális volt. Azt haluztam az éjszaka, hogy én vagyok a Moody’s, s a Ferrarinál versenyzek. Ez még így, szódával elmegy. De a következő emlékképem az álmomból már az volt, hogy leminősítettem a McLarent. Na itt már kezdett nagyon összefolyni a két világ. Végül arra ébredtem, hogy a Renault-nál a költségvetési hiánycélt nem tudják tartani 2012-ben, s Raikkönen ez ügyben tartott sajtótájékoztatót, amelyről én tudósítottam. Mielőtt bárkiben is felmerülne a kérdés… nem, nem állok pszichiátriai kezelés alatt, csupán összefolyt néhány nap, s összemosódtak a dolgok. Barátom mondta is, hogy ez azért van, mert nem iszok rendesen.

A Ferrari költötte a legtöbbet

Na nézzük, miből is élnek ezek a csapatok. A konstruktőrök átlagos éves költségvetése mintegy felére csökkent 2009-ről 2011-re a Business Book GP című kiadvány szerint, amelyre több netes forrás is hivatkozik. A jelentés szerint az idén 113 millió euró volt a csapatok átlagos költségvetése, ami jelentős csökkenés a 2009-es adathoz mérten, mely az ideinek majdnem a duplája, mintegy 209 millió euró volt.

A csökkenés mögött nem csupán az áll, hogy az istállók megvágták saját büdzséjüket, hanem az is, hogy időközben több magas költségvetésű csapat is elhagyta az F1 világát. A Toyota és a BMW is kiszállt, s a helyükre olyan kisebb privát csapatok érkeztek, mint például a Virgin vagy a Hispania. Továbbá a Renault is csökkentette F1-es szerepvállalását, s gyakorlatilag már csupán motorszállítóként van jelen – jövőre a Lotus Renault is elhagyja csapatnevéből a francia autógyár nevét.

A jelentés szerint a Ferrari költötte 2011-ben a legtöbbet, mégpedig 199 millió eurót. A legkisebb költségvetésű csapat pedig a Hispania volt, amely mindössze 34 millió euróból haknizta végig a szezont. Ugyanakkor a jelentés kitér arra is, hogy a Red Bull mellett a Team Lotus (nem összekeverendő a Lotus Renault-val) és a Sauber is növelte idei költségvetését.

Vettel vb-pontonként 20 ezer eurót kapott a Red Bulltól

És akkor még ott vannak a pilóták is! A tavalyi szezonra még Kimi Raikkönen is megkapta 16 millió eurós bérét – mivel a Ferrari bontotta fel szerződését –, ahogy Robert Kubica is megkapta idei 11,5 milliós járandóságát, annak ellenére, hogy év eleji balesete miatt egyetlen futamon sem állhatott rajthoz.

Az idén toronymagasan Fernando Alonsónak volt a legmagasabb bére. A Ferrari spanyol pilótájának 30 millió eurót fizetett. A kétszeres világbajnok mögött a kereseti listán Lewis Hamilton áll 16 millió euróval. 2011 világbajnoka, Sebastian Vettel „mindössze” 8 millió eurót keresett a Red Bullnál a Business Book GP 2011 című kiadvány szerint.

Érdekes dolog „ár-érték arányt” is számolni, mert egészen elképesztő adatok jönnek ki. A lényeg az, hogy az idén összegyűjtött pontokat leosztjuk az adott pilóta fizetésével, így megkapjuk azt, hogy a csapatnak egyetlen világbajnoki pont mennyibe került. Ez kicsit túlzó ugyan, s elnagyít bizonyos dolgokat, de legalább érdekes. A Lotusnál ugye egyik pilóta sem szerzett pontot, mely „teljesítmény” 3-3 millió eurójába fájt a csapatnak. Alonso rekordkeresetével ezen a táblázaton sem állna rosszul: egy vb-pont az ő esetében 117 ezer euróba került a Ferrarinak.

Az idei év világbajnoka e tekintetben is pazar teljesítményt nyújtott: egy pontért mindössze 20 ezer eurót „fizetett” a csapat. Érdemes még kiemelni a Force India versenyzőjét, Paul Di Restát is, aki mindössze 7 ezer euróért gyűjtögette pontjait – egészen pontosan 27-et. A kereseti lista az „ár-értékes” cuccal itt megtekinthető.

A Forbes Magazin is közölt egy listát, amelyben az alapbéreken kívül más tevékenységből származó bevételeket is (például reklámbevételek) számításba vett. Ezen a hétszeres világbajnok Michael Schumacher lett az első 34 millió dollárral. Schumi Alonsót és Hamiltont utasította maga mögé: a spanyol 32 millió, míg a brit 30 millió dollárt autózott össze 2010 májusa és 2011 májusa között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.