Magyarország nagy részén immár úgy nőtt fel egy generáció, hogy egyáltalán nincs – vagy csak a legritkább esetben van – moziélménye. Nem tudja, milyen nagy közösségben megnézni egy filmet, együtt nevetni a poénokon vagy a másik vállára dőlve szipogni, ha valami szomorú esemény zajlik a vásznon. Ehelyett ahhoz szokott, hogy a film egy letölthető (esetleg megvásárolható vagy tévéműsorból kiválasztható) valami, amelyet otthon egyedül (vagy jó esetben a családtagokkal) megnézhet. Ha unja, beletekerhet, a reklámszünetben vécére mehet, és ha nagyon tetszett, átküldi a linket a haveroknak.
A moziélmény halálának több oka van. A legnagyobb, hogy alig maradt terem: a nyolcvanas években még háromezernél is több filmszínház működött Magyarországon, míg 2006-ban (ennél frissebb adatot nem találtam) már csak 407 termet tartottak nyilván. Ráadásul döntő többségüket Budapest és néhány vidéki nagyváros multiplexeiben. Egy másik statisztika még lehangolóbb: a hetvenes évekhez képest a százezer lakosra jutó mozitermek száma mára a tizedére esett vissza, ennek következtében az ország lakosságának több mint fele olyan településen él, ahol nincs állandó mozi! A határon túli magyarlakta területeken még tragikusabb a helyzet – egész megyék vannak, ahol évtizedek óta egyetlen működő mozi sincs.
Közben fejlődött a technika: a multiplexek székei kényelmesek, van hely a kólának, pattogatott kukoricának, a hang dolby digitálban dübörög, és ha olyan jegyet váltunk, film közben még szagokat és vízpermetet is kaphatunk a nyakunkba. Élmény van tehát dögivel, de nem a hagyományos módon, közös csöndek és rácsodálkozások helyett professzionális ijesztgetés és álomgyártás folyik. Nem mondom, hogy ez jobb vagy rosszabb, de más – olyan, mint amilyen a világ lett körülöttünk.
Pár éve Delhiben jártam, és ottani ismerősöm unszolására elmentem egy helyi moziba. Nem hollywoodi produkciót adtak, van nekik saját álomgyáruk Bollywood néven. Zenés indiai film ment (nem tudom, arrafelé készül-e egyáltalán nem zenés produkció), és az élmény minden várakozásomat felülmúlta. A hely és a közönség legalább annyit hozzátett a látványhoz, mint a filmvásznon pergő események. A közel öt óra(!) alatt minden megesett, ami egy közösségi helyen megtörténhet: az emberek ettek (komplett menüt lehetett rendelni a székek között egyensúlyozó mozgóárusoktól), ittak, kimentek a mosdóba, felálltak táncolni, sírtak és nevettek, adott esetben pedig egymással összeveszve tárgyalták meg a látottakat. A többségnek különösen tetsző jeleneteket többször is visszatapsolták (ilyenkor a mozigépész leállt, és visszatekerte a filmet!), és ha egy negatív szereplő bukkant fel, felemelt kézzel fenyegették vagy a vászon elé rohanva leköpdösték! Szó szerint együtt éltek a cselekménnyel, de olyan elképesztő intenzitással, ami Európában egyszerűen elképzelhetetlen. Tulajdonképpen megélték a filmet, így egy mozilátogatás annyira intenzív élménnyé vált számukra, mint itthon egy különösen eseménydús lakodalom. Ott és akkor értettem meg gyermekkorom egyik szürreális epizódját, amikor a parajdi moziban az Emlékek lánca című szirupos indiai alkotás zenés jeleneteinek egy részénél a helyi cigányok táncra perdültek.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!