Százötven éve egyezett ki a Habsburg-ház és Magyarország. Hazánk megerősítette a Pragmatica Sanctióban (1723) rögzített „oszthatatlan és elválaszthatatlan” szövetséget a birodalommal, Bécs pedig helyreállította az alkotmányos kormányzást a Magyar Királyság területén. Lényegében új államalakulat jött létre: Ausztria–Magyarország, másként az Osztrák–Magyar Monarchia. Kompromisszum született, amelyben a magyar fél nemcsak 1849-ből – a trónfosztásból –, hanem valamelyest ’48-ból is engedett. Ausztriát és Magyarországot nem pusztán az uralkodó személye kötötte össze egy laza perszonálunió keretében; a közös külügy és hadügy, valamint az ezek intézéséhez szükséges pénzügyek szorosabb köteléket jelentettek. És a történelmi Magyarország számára végzeteset, mint az fél évszázad múltán, a vesztes világháború idején kiderült, igazolva Kossuth Lajos aggodalmát.
Áder János köztársasági elnök újévi köszöntőjében a nyugatos polgárosodás aranykoraként méltatta a kiegyezést követő évtizedeket, megjegyezve, hogy talán nekünk is volna mit ellesnünk akkori elődeinktől. Ha csak annyit ért el szavaival az államfő, hogy ráirányította figyelmünket az amúgy csöndben beköszöntött jubileumi évre, már köszönet jár érte. Függetlenül attól, hogy volt-e belpolitikai célja mondandójának, s lesz-e valamilyen hatása. Azt már most leszögezhetjük, hogy a kiegyezés tető alá hozója, a haza bölcse, Deák Ferenc alakjának megidézése nem fogja betemetni azokat a bizonyos árkokat.
Talán hasznos lehet 1848 és 1867, illetve 1956 és 1989 viszonyát megvizsgálni. Két, külső hatalom által levert forradalom és szabadságharc; két, tárgyalásos úton megvalósított politikai fordulat. Áder János a dualizmusról szólva aranykorról beszélt. Az utókor ítélete valóban inkább pozitív, de érdemes tudni, hogy sem a kortársak, sem a későbbi nagy gondolkodók véleménye nem egyöntetűen elismerő a kiegyezésről és arról, ami utána következett. Szekfű Gyula felmagasztalta Deák Ferenc művét; a Három nemzedékben (1920) az 1848-as célok maradéktalan megvalósulását látta a kiegyezésben. Deák nála Széchenyihez hasonló hős, aki józan politikusként, Kossuth retorikai túlzásaitól és mindenféle radikalizmustól mentesen képviselte és védte meg a történelmi Magyarország, a politikai – tehát a nemzetiségeket is magában foglaló – nemzet érdekeit. Kárhoztatta az 1867 utáni baloldali, függetlenségpárti ellenzéket, amely a közjogi harcot tette a közélet centrális problémájává, támadva a nehézségeken bukdácsoló kormányzó erőt, erodálva a kiegyezés hitelét: „Deák programmja a valóság talaján állva gyatra homokbuckákban is megbotlott, mialatt a 48-as programm szabadon lengett az utópisztikus magasságokban és nevette a földönkúszók köznapi nehézségeit. A küzdelem tehát egyenlőtlen volt.” Vagyis Szekfű nem magában a deáki kiegyezésben látta az azt követő időszak általa vélelmezett morális hanyatlásának okát.