Színház az egész színházi világ

Miközben a pályázók papíron egyenlő feltételekkel indulnak, mindenki tudja, hogy úgyis az lesz az igazgató, akit előre kiválasztottak.

Pápay György
2017. 03. 11. 9:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szögezzük le rögtön az elején: ami Jordán Tamás szombathelyi színházigazgatói pályázatának ügyében zajlott-zajlik, az teljességgel méltatlan. De rögtön utána tegyük fel azt a kérdést is, vajon tudunk-e hozni akár egyetlen példát az elmúlt évekből, amikor a hazai teátrumok élén történt változásokat övező pályázati hercehurca ne tűnt volna méltatlannak. Újszínház? Nemzeti? Hogy csak a legnagyobb vihart kavart esetek után biggyesszünk egy-egy kérdőjelet. Háttérből befolyásolt szakmai bizottságok, különös körülmények között kiszivárgott pályázatok – tegyük hozzá, azért a szombathelyi ügyben is akadt ilyen –, és ami a legszomorúbb: magukat becsapottnak érző, megalázott színházi szakemberek. Ráadásul az utóbbi körbe nem csak a sikertelen (újra)pályázók tartoznak bele: ki érezné jól magát a bőrében, ha ilyen körülmények között kerül pozícióba?

Könnyű lenne mindezt a fideszes térfoglalásnak betudni; manapság ez – sajnos – jó magyarázat sok mindenre, ami az országban történik. Ha azonban az összes színházvezetői pályázat körül valami gond van, akkor az már nem a hatalom természetéről árulkodik, hanem magának a pályázati rendszernek az alkalmatlanságáról. De használhatnánk akár az álszentség kifejezést is: miközben a pályázók papíron egyenlő feltételekkel indulnak, mindenki tudja, hogy úgyis az fog nyerni, akit előre kiválasztottak. Mi értelme van így a pályázati rendszer fenntartásának? Persze már hallani is az ellenvetést: ha az állami közbeszerzéseken kizárólag a csókosok nyerhetnek, akkor arra az a megoldás, hogy töröljük el a közbeszerzési rendszert? Csakhogy a színházigazgatói pályázat nem közbeszerzés. A fenntartó – az állam vagy az adott önkormányzat – nem az előadó-művészeti tevékenység költségeit igyekszik lejjebb szorítani általa, hanem egy számára elfogadható művészi program megvalósításához keres megfelelő személyt. Vagyis dehogy keres – többnyire már rég megtalálta, a kvalitásos igazgatójelöltek általában nem a színházi „közbeszerzéseken” bukkannak fel a semmiből. Innentől pedig már csak azzal a feladattal kell megbirkózni, hogy a kötelező pályáztatás ellenére ez a személy legyen a befutó.

Ezt az álszent kompromisszumot – amely nem a Fidesz találmánya, hosszú hagyományokkal bír mifelénk – kulturális államtitkárként L. Simon László próbálta meg felmondani még 2013 legelején. Javaslata, hogy a kulturálisintézmény-vezetői pozíciók esetében ne legyen kötelező pályáztatás, kapott hideget-meleget, majd rövid államtitkári pályafutásának lezárultával támogató nélkül maradt. Talán nem is csoda, hogy se a kormány, se az ellenzék nem akarta a nevére venni. A kormány úgy döntött, inkább őrzi a látszatot, még ha a konkrét pályázati eljárásoknál a látszatra sem ügyel. Az ellenzék pedig görcsösen kapaszkodott a pályáztatásba – miért is? Hogy így kellemetlenebb legyen egy-egy pályázat kiírójának a saját jelöltjét ültetnie az igazgatói székbe? Mintha a nyilvánosság előtti perpatvar a politikusoknak lenne kellemetlen, nem a többi érintettnek.

A Jordán-ügy nyomán érdemes volna újra fontolóra venni ezt a javaslatot. Ezzel látszólag szabad kezet adnánk a politikának, de azt a kezet amúgy se nagyon köti semmi. Kötelező pályáztatás híján viszont vége lenne a maszatolásnak: akik a valódi döntéseket hozzák, nem tolhatnák át ennek felelősségét az ilyen-olyan bizottságokra, testületekre, amelyek gyakran úgy kerülnek ebbe az egészbe, mint Pilátus a krédóba. Egyfelől legyen joga az államnak vagy az önkormányzatnak eldöntenie, kire bízza kulturális intézményeinek vezetését; másfelől viszont legyen világos, hogy ki dönt erről, és az vállalja is érte a felelősséget. A szombathelyi ügy méregfogát persze már csak azzal lehetne kihúzni, ha újra Jordán Tamás kerülne a Weöres Sándor Színház élére. Utána viszont érdemes lenne végiggondolni, miért is tartjuk még műsoron ezt a pályáztatásnak nevezett színjátékot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.