A hős kocsivigyázó

Puczi Béla története sok szempontból visszafogottságra, gondolkodásra és óvatosságra int.

Wekerle Szabolcs
2017. 08. 26. 15:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A budapesti Madách teret három évvel ezelőtt újították fel, és nem is sikerült rosszul, bár az elképesztő – elsősorban a közeli Deák téren és itt is előszeretettel időző hajléktalanok, valamint az ittas brit legénybúcsús turisták okozta – terhelés hatására sokat vesztett kezdeti fényéből. És van, ami egyáltalán nem változott: a Madách Imre út Gozsdu-udvar felé vezető, autóktól nem elzárt, parkolásra ily módon kiválóan alkalmas szakaszán ma is, mint hosszú-hosszú évek óta, lelkesen ténykednek azon otthontalan polgártársaink, akik kéregetés helyett autóknak való integetésből keresik meg a napi betevőt. Ha látják, hogy valaki parkolóhelyet keres, és tudnak egyet, amely éppen üres, gyakorlott mozdulatokkal navigálják az illetőt a belvárosban kincset érő aszfaltdarabra. Cserében némi pénzt várnak el; és ha nem kapják meg, merthogy sok autós úgy véli, a parkolókeresés bonyolult logisztikát igénylő feladatát maga is meg tudta volna oldani, mérgesek.

Nem tudom, ki hogy van vele, a magam részéről jobban szeretem a kéregetést, és bevallom, olykor ellenérzésekkel nézem a kocsiirányítók tevékenységét.

Vagyis: néztem eddig.

Szerdán reggel a Tilos Rádióban felhívtak egy embert, aki egyik kezdeményezője annak az akciónak, amely Puczi Bélának kíván emléktáblát állítani a Nyugati téren, ahol „Puczi utolsó időszakában kocsivigyázóként kereste meg a napi betevőt”. A nemes kezdeményezés kitalálói gyűjtést indítottak a terv megvalósításáért: 350 ezer forintot céloztak meg, ebből 250 ezer az emléktábla anyagköltsége (a tervezést és kivitelezést önkéntes munkában Kállai András szobrászművész végzi el), a maradék százezerből pedig Puczi Béla családját kívánják támogatni. Lapzártánkig az összeg lényegében össze is gyűlt.

Csöppnyi elégtétel ennek a méltatlanul kezelt hősnek. Akit – és az események másik öt szereplőjét – 2010-ben, a második Orbán-kormány hivatalba lépésének kezdetén régi adósságot törlesztve kitüntettek ugyan (hármukat már csak posztumusz), ám érzésünk szerint még ma sem foglalta el méltó helyét a magyar történelmi emlékezetben.

A 2009-ben Budapesten elhunyt Puczi Béla volt az egyik vezetője azoknak a magyar cigányoknak, akik 1990. március 19-én és 20-án megakadályozták a leitatott, felhergelt, botokkal, vasvillával felszerelt románokat abban, hogy a kétnyelvű oktatásért békésen tüntető magyarokat még jobban helybenhagyják. Ez a marosszentgyörgyi cigány ember március 19-én az események sűrűjébe került, hogy majd 28-án, letartóztatásakor ébredjen fel teljesen, mély benyomásokat szerezve először az akkori román „igazságszolgáltatás”, majd jóval később a magyar „hála” fogalmáról.

De maradjunk még a marosvásárhelyi pogrom napjainál! Mint az 1948-ban Sáromberkén, Teleki Sámuel gróf birtokán született, a falubeli cigányok közül másodmagával először szakmunkás-képesítésig jutó, később kőművesként tisztes egzisztenciát felépítő Puczi Béla történetét feldolgozó Három napig magyar című könyvből kiderül, bár korábban is figyelte, mi zajlik az országban, sőt decemberben Bukarestben volt a nagy tüntetésekkor, a magyar–román konfliktusban nem készült komolyabb szerepvállalásra. „Tizenkilencedikén délelőtt pálinkáztunk a víkendtelepen néhány baráttal, aztán hazamentem, lefeküdtem – olvasható a könyvben. – Délután azzal költ a feleségem, hogy megjött az első hullám, egy kisebb csoport Hodákról, megvertek néhány szentgyörgyi magyart, és mentek tovább, be Vásárhelyre. [ ] Másnap reggel aztán megindultak a hodákiak. [ ] Mindenki az utcán volt, a magyar pap meghúzatta a harangokat, később meg is hurcolták érte. Vagy ezer ember gyűlt össze Szentgyörgy központjában, elbarikádoztuk boronákkal. [ ] Bementünk Vásárhelyre megnézni, mi a helyzet. [ ] Hat-hét óra körül már hol innen, hol onnan indult meg a tömeg, dobálták egymást, és egyre feszültebb lett a hangulat. Ekkor érkeztek meg a marosvásárhelyi cigányok Gondos Károly és Boldizsár Máté vezetésével, irtó sokan. [ ] Egyikőjük elkiáltotta magát: ne féljetek magyarok, mert itt vannak a cigányok! Így kezdődött el a románok kiverése a városból. A harc nem tartott tovább két óránál, de a hajsza egész reggelig folyt.”

Ez a harc aztán meghatározta Puczi – és családja – egész későbbi életét. A börtön elől végül Magyarországra menekült, de menekültstátust csak tíz év múlva kapott. Megjárta Franciaországot, onnan visszatérve Budapestre hajléktalanként tengődött. S lett, mint írásunk elején említettük, kocsik „parkoltatásából” élő szerencsétlen, egyike azon sok ezernek, akik mellett nap mint nap elhalad, aki a fővárosban él.

Története sok szempontból visszafogottságra, gondolkodásra és óvatosságra int. És az ősrégi parancs felfrissítésére: ítélkezni, kellő ismeretek híján, soha-, de sohasem szabad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.