Bár az ellenzék szerint Orbán Viktornak nincs mondanivalója, tusnádfürdői beszédéből minden évben kicsivel többet tudhatunk meg arról, mi az elképzelése a világ – és benne Magyarország – helyzetéről. „Civilizációs kitekintésű” beszédei mindig reflektálnak a nemzetközi viták legfrissebb felvetéseire, emiatt lehet, hogy idei előadása több ponton hasonlít Richard Rorty nagy hatású amerikai filozófus meglátásaira. Nemrég ugyanis a The Atlantic magazin Hol hibázott a baloldal – és hogyan tudna győzni megint? című cikke épp Richard Rorty húsz évvel ezelőtti jóslatáról értekezett. Akkor úgy vélte, a munkavállalók előbb-utóbb rájönnek, hogy a kormány nem is próbálja megvédeni őket attól, hogy béreik csökkenjenek, és munkájukat külföldre telepítsék. Arra is ráébrednek majd, hogy a középosztály sem fogja hagyni, hogy megadóztassák. Úgy gondolta, ezen a ponton valami megroppan a társadalomban, és a választók elkezdenek egy erős embert keresni, aki biztosítja őket arról, hogy ha megválasztják, nem a bürokraták és az ügyvédek, nem a brókerek és az akadémikusok fognak irányítani. Talán nem véletlen, hogy Donald Trump győzelmét követően újra előszedték írásait.
Rorty kritikus a baloldallal, ugyanakkor nem hisz az önostorozásban. Ehelyett olyan ajánlásokat tesz a baloldal megújítására, amelyek a magyar ellenzéki pártok számára is hasznosak lehetnek. Legfontosabb közülük, hogy a sokszor túlzóan elvont, akadémikus gyökerű posztmodern baloldal a kulturális politikát fontosabbnak tartotta, mint a valódi politizálást. A baloldal hamarabb kezd „népnevelésbe”, semmint lobbizni egy törvényért. Ezzel egyidejűleg szinte versenyt futott a jobboldallal, hogy a kulturális vagy identitásalapú kérdések váljanak a politika középpontjává. Csakhogy véleménye szerint az amerikai közbeszéd ilyen irányú tematizálása épphogy a jobboldalt erősíti. S miközben megérti a baloldal frusztrációját az amerikai intézményekkel szemben, azt is állítja, hogy hatékonyabban tudná előmozdítani a társadalmi igazságosság politikáját, ha történelmi emlékezete messzebbre nyúlna vissza a hatvanas éveknél. Előrébb tartanának, ha az iskolában nemcsak a polgárjogi mozgalmak vívmányairól tanulnának, hanem mondjuk olyan, a munkások jogai szempontjából jelentős eseményekről is, mint a jóval korábbi Pullman-sztrájk, amely fordulópontot jelentett az amerikai munkajogi szabályozásban. Ezzel nem a hatvanas éveket követő eredmények érdemeit szeretné csökkenteni, hanem arra hívja fel a figyelmet, hogy a kulturális politizálás felhagyott az osztályalapú politizálással, és elfeledkezett a baloldal hagyományos szavazótáboráról.