Tavaly tarolt a Hyundai a WTCR-ben, hiszen Mikel Azcona nyerte meg az egyéni bajnoki címet, amivel ő lett a dél-koreai márka harmadik bajnoka az olasz legenda, Gabriele Tarquini 2018-as és Michelisz Norbert magyar sporttörténelmi jelentőségű, 2019-es sikere után. Az Azcona, Michelisz duó ráadásul a csapatbajnoki címet is megszerezte 2022-ben, ami addig hiányzott a Hyundai dicsőséglistájáról.
Ilyen előzmények után a folytatás törvényszerűnek tűnt, mégis szinte az utolsó pillanatig bizonytalan volt Michelisz (és Azcona) idei szerepvállalása. Legalábbis a Hyundai alig több mint két héttel a portugáliai Portimaóban esedékes e hétvégi szezonrajt előtt jelentette be, hogy a tavalyi sikerpárossal vág neki a vadonatúj World Tournak.
– Elég régóta versenyzem már ahhoz, hogy minden évhez úgy álljak hozzá, talán az lesz az utolsó – válaszolta lapunknak Michelisz Norbert arra, hogy valójában mennyire volt kérdéses az indulása. – Ha úgy alakult volna, hogy nincs lehetőségem gyári szinten tovább versenyezni, akkor kerestem volna az utat valamilyen más megoldás felé. A Hyundai azonban már tavaly kifejezte, hogy amennyiben az új bajnokság formátuma hasonló lesz a WTCR-éhez, akkor részt vesz benne, és voltak egyértelmű jelei a télen, hogy ezt változatlan pilótafelállással tervezi.
Hatásvadász szalagcímek a bajnokság haláláról
Egy új bajnokság születésekor mindig sok a kérdőjel, amiket tisztázni kellett, ezért húzták-halasztották a végsőkig a csapatok a bejelentéseiket. Ugyanakkor a háttérben zajlott a munka, ezért is volt káros Michelisz szerint, hogy amikor tavaly híre ment WTCR megszűnésének, sokan a túraautózás armageddonát terjesztették, mintha nem lenne holnap.
– Nagyon túlzóak és hatásvadászok voltak a bajnokság haláláról szóló szalagcímek, hiszen az első pillanattól lehetett tudni, hogy a WTCR helyébe lép valami új – fogalmazott Michelisz, aki így folytatta:
– Javarészt ugyanazok az autók, gyártók és versenyzők küzdenek majd a bajnoki címért, mint tavaly. Olyan ez, mintha fognék egy üveg kólát, kicserélném rajta a kupakot és címkét. Kapna az ital egy új nevet és brandet, de attól még ugyanúgy kóla lenne az üvegben.
Lényegét tekintve valóban nem változott a bajnokság, amelynek a legerősebb gyártói továbbra is a Hyundai, az Audi, a Link&Co és a Honda lesznek, ráadásul mivel minden hétvégén közösen szerepel a World Tour mezőnye egy regionális TCR-bajnokság autóival, a WTCR-ben megszokotthoz képest népesebb lesz a rajtrács mind a kilenc fordulóban.
Azért dolgozott, hogy újra az ő éve jöjjön el
– Egy bajnokság presztízsét mindig a gyári jelenlét és a benne versenyző pilóták minősége határozza meg – jelentette ki Michelisz. – Lehet nagyon jól promotálni egy sorozatot, de ha az említett két tényező nincs rendben, akkor nem is annyira értékes a győzelem. A World Tourban minden hétvégén lesz húsz-harminc autó a rajtrácson, ráadásul a gyártók és top versenyzők, akik meghatározták a WTCR színvonalát, ugyanúgy ott lesznek a mezőnyben. Innen nézve legalább olyan nagy presztízsű az új bajnokság, mint a régi, sőt szerintem izgalmas és jó az irány.
Michelisz a 2019-es bajnoki címe óta tavaly érte el a legjobb helyezését, amikor negyedik lett az idény végén. Mire számít az új idényben? – Meg kell várni az első fordulót, hogy lássuk az erőviszonyokat. Tudjuk, hogy az autónk erős, azt is, hogy Mikellel együtt mire vagyunk képesek, de a bajnoki címhez az összes csillagnak együtt kell állnia. Végig azért dolgoztam a felkészülési időszak alatt, hogy az idei újra az én évem legyen, de ez csak lépésről lépésre jöhet össze. Minden hétvégén ki kell hozni a maximumot a lehetőségeimből, mindjárt Portimaóban is.
Michelisz számára Azcona motivációt jelent
A 38 éves magyar versenyző dolgát nehezíti, hogy csapattársa, Azcona tavaly bajnok lett, s a 26 éves spanyol a nemzetközi túraautózás egyik legnagyobb tehetsége. – Ő olyan versenyző, aki évről évre óriási lépésekkel fejlődik, rámenős és hihetetlen képességekkel van megáldva – dicsérte Azconát Michelisz. – Dupla kihívást jelent nekem, hogy a csapattársam egyben a tavalyi bajnok, ez viszont rendkívül motiváló, mindig akkor tudtam a legjobbat kihozni magamból, amikor nagy nyomás alá helyeztek.
Az első forduló nevezési listáján Michelisz az egyetlen magyar, az elmúlt években a Honda színeiben versenyző Tassi Attila, valamint a Zengő Motorsport és a magyar csapat egyik autóját vezető Nagy Dániel indulásáról sincs hír. A Zengő tavalyi másik versenyzője, a korábbi világbajnok angol Rob Huff viszont ott lesz a mezőnyben egy Audival.
A World Tour az elődjéhez hasonlóan a Hungaroringre is ellátogat júniusban, s Európa mellett Dél-Amerikában, Ausztráliában és Ázsiában is rendeznek versenyeket. A szezon április 28. és 30. között Portugáliában kezdődik, és november közepén Makaóban zárul. A futamokat a sorozat streamingoldalán (tcr-series.tv) ingyenes regisztráció után élőben lehet nézni.
A TCR World Tour 2023-as versenynaptára:
1. forduló: Portugália, Portimao, április 28–30.
2. forduló: Belgium, Spa-Francorchamps, május 26–28.
3. forduló: Olaszország, Vallelunga, június 9–11.
4. forduló: Magyarország, Hungaroring, június 16–18.
5. forduló: Uruguay, El Pinar augusztus 18–20.
6. forduló: Argentína, Villa Mercedes, augusztus 25–27.
7. forduló: Ausztrália, Sydney, november 3–5.
8. forduló: Ausztrália, Bathurst, november 10–12.
9. forduló: Makaó, Guia, november 17–19.
Borítókép: Michelisz Norbert nagy reményekkel indul a vadonatúj TCR World Tourban (Fotó: DPPI/Clément Luck)