Pérez tört-zúzott, a Red Bull mégis világbajnok lett Japánban

Sergio Pérez rossz napot fogott ki vasárnap, ütközései miatt több időt töltött a bokszban, mint a pályán, de ez sem akadályozta meg a Red Bullt abban, hogy megnyerje a konstruktőri világbajnoki címet a Formula–1-es Japán Nagydíjon. Ez Max Verstappennek volt köszönhető, aki nagy előnnyel győzött a Red Bull motorgyártójának, a Hondának az otthonában. A két McLarené lett a másik két dobogós hely, Lando Norrist másodikként, az újonc Oscar Piastrit harmadikként intették le.

2023. 09. 24. 8:44
Formula One Japanese Grand Prix - Race Max Verstappen Red Bull
epa10879883 Dutch Formula One driver Max Verstappen of Red Bull Racing in action during the Formula One Japanese Grand Prix at Suzuka Circuit racetrack in Suzuka, Japan, 24 September 2023. EPA/FRANCK ROBICHON Fotó: FRANCK ROBICHON
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már pénteken kiderült Japánban, hogy a Red Bull szenvedése csak egy hétvégére szólt. A szigetországba érkezve Max Verstappen (Red Bull) azonnal az élre állt, az összes szabadedzést, majd az időmérőt is nagy előnnyel nyerte meg. Mögötte legtöbbször a két McLaren tolakodott a második helyért, így volt ez a kvalifikáción is, amikor Oscar Piastri került ki győztesen a házon belüli csatából, Lando Norrisé lett a harmadik rajtpozíció, utánuk Charles Leclerc (Ferrari), Sergio Pérez (mexikói) és Carlos Sainz (Ferrari) következett.

A rajt után nagy volt a tumultus, a Red Bull McLaren-szendvicsbe került
A rajt után nagy volt a tumultus, a Red Bull McLaren-szendvicsbe került. Fotó: AFP/Peter Parks

A start után hatalmas káosz alakult ki, Verstappent a jobban rajtoló McLarenek ollóba zárták, de hiába szorongatták, a kétszeres világbajnok meglógott előlük, Norris ugyanakkor Piastri elé került. Ők hárman épp bőrrel úszták meg a rajtot, amit viszont más pilótákról nem lehetett elmondani. Valtteri Bottas (Alfa Romeo) és Alexander Albon (Williams) autói is megsínylették a helyezkedést, Pérez pedig Lewis Hamiltonnal (Mercedes) akadt össze. Rengeteg törmelék került a pályára, így nem jelentett meglepetést, hogy a 4. kör végéig a safety car vezette a mezőnyt. A kiesőket nem számítva Pérez veszített a legtöbbet, az ötödikről a 18. helyre esett vissza, ráadásul öt másodperces büntetést is kapott.

Ezután nyugodtabb pillanatok következtek, a dobogós helyeken autózó pilóták között nagyjából négy másodpercben állandósultak a különbségek. Végül a hátsó traktusokban autózó Pérez kavarta meg ismét az állóvizet. A mexikói pilóta túl optimista volt, amikor előzni próbált, és eltalálta Kevin Magnussen Haasát a 12. körben. Péreznek új első szárnyra volt szüksége, majd a 15. körben véget ért az ámokfutása, amikor harmadszor is kiállt a bokszba – ezúttal véglegesen. Vagyis csak félig-meddig, mert idővel visszatért a pályára tesztelni.

Piastri a 14. körben jött kapott új gumikat, éppen akkor, amikor virtuális biztonsági autós szakasz kezdődött, ezzel az ausztrál sokat nyert az élmenőkhöz képest, Norris előtt találta magát az első kerékcserék után, Verstappen maradt az élen.

A holland pilóta első helyét senki sem veszélyeztette, Norris pedig a pályán visszaelőzte Piastrit. A McLarenek egy darabig harcban álltak George Russell-lel (Mercedes), aki a többiektől eltérően egykiállásos taktikát alkalmazott, ezzel átmenetileg a második hely volt az övé. Végül egyiküknek sem tartott sokáig, hogy visszavegyék tőle a pozíciójukat, sőt, Leclerc is elment mellette, a Japán Nagydíj hajrájában pedig még Hamilton is a csapattársa nyomába eredt. Russell végül semmit sem nyert a stratégiájával, mert a Mercedes utasítására Hamiltont el kellett engednie, majd Sainz is átugrotta őt.

Verstappen simán győzött, amivel hozzásegítette a Red Bullt ahhoz, hogy zsinórban másodszor konstruktőri világbajnok legyen. 

A holland pilótát a két McLaren követte, Norris, Piastri sorrendben. A dobogósokon kívül Leclerc, Hamilton, Sainz, Russell, Fernando Alonso (Aston Martin), Esteban Ocon és Pierre Gasly (mindkettő Alpine) szerzett pontot.

Verstappen különleges trófeával gazdagodott Japánban: a pilóta csókja „felvillanyozta” a serleget. 

Folytatás két hét múlva Katarban, ahol Verstappen koronázására is sor kerülhet.

Végeredmény, Japán Nagydíj, Szuzuka (53 kör, 307,471 km, a pontszerzők):
1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:30:58.421 óra
 2. Lando Norris (brit, McLaren) 19.387 másodperc hátrány
 3. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 36.494 mp h.
 4. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 43.998 mp h.
 5. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 49.376 mp h.
 6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 50.221 mp h.
 7. George Russell (brit, Mercedes) 57.659 mp h.
 8. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 1:14.725 perc h.
 9. Esteban Ocon (francia, Alpine) 1:19.678 p h.
10. Pierre Gasly (francia, Alpine) 1:23.155 p h.
 leggyorsabb kör: 1:34.183 perc (Verstappen, 39. kör)

A vb-pontversenyek állása 16 futam után (még 6 van hátra):

versenyzők:
 1. Verstappen 400 pont
 2. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 223
 3. Hamilton 190
 4. Alonso 174
 5. Sainz 150
 6. Leclerc 135
 7. Norris 115
 8. Russell 115
 9. Piastri 57
10. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 47
11. Gasly 46
12. Ocon 38
13. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 21
14. Nico Hülkenberg (német, Haas) 9
15. Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo) 6
16. Csou Kuan-jü (kínai, Alfa Romeo) 4
17. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 3
18. Kevin Magnussen (dán, Haas) 3
19. Liam Lawson (új-zélandi, Alpha Tauri) 2

csapatok:
 1. Red Bull 623 pont - már világbajnok
 2. Mercedes 305
 3. Ferrari 285
 4. Aston Martin 221
 5. McLaren 172
 6. Alpine 84
 7. Williams 21
 8. Haas 12
 9. Alfa Romeo 10
10. Alpha Tauri 5

Borítókép: Max Verstappen a különleges trófeával Japánban (Fotó: AFP/Kazuhiro NOGI)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.