Három nap. Mindössze ennyi idő áll a rendelkezésükre a Formula–1-es csapatoknak, hogy a szahíri versenypályán kipróbálják a 2024-es idényre szánt konstrukcióikat, kijavítsák az esetleges hibákat, mielőtt a jövő héten élesben, a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon bevetésre kerülnének.
A pilótáknak pedig ennél is kevesebb, hiszen a szerdától (mától) péntekig tartó kollektív tesztre csak egy autót vihetnek magukkal az istállók, így a versenyzők megosztják egymás között a feladatokat – pontosabban a cseppnyi időt. Arra pedig gondolni se mernek ilyenkor, hogy egy-egy járgány esetleg bemondja az unalmast, ami egy technikai sportágnál, főleg az év korai szakaszában nem okoz túl nagy meglepetést, és amíg a szerelők barkácsolnak, értékes tesztelési idő veszik el.
Alonso a régi szép időket hiányolja
A régmúlthoz képest, amikor a csapatok tulajdonképpen annyit teszteltek, amennyit akartak, a költségek redukálása érdekében csökkentették le drasztikusan a pusztán a kilométerek és nem a pontok gyűjtésére szolgáló időt. A Formula–1 történetének legrutinosabb pilótája, aki megtapasztalta a régi szép időket, Fernando Alonso (Aston Martin) nehezen viseli a versenyzőkkel való mostoha bánásmódot.
– Nagyon korlátoltak a tesztelési lehetőségeink Bahreinben. Ezt most már kimondhatom, mert egész télen azon gondolkodtam, hogy mennyire igazságtalan velünk szemben, hogy csak másfél napunk van az idényre való felkészülésre.
Egyetlen más sportágban sincs ez, azokban pedig főleg nem, amikben ennyi pénz van. Érthetetlen számomra, hogy miért nem töltünk el Bahreinben négy napot – akkor jutna kettő mindkét pilótának. A három egy furcsa szám, nem tudod jól elosztani a két pilóta közt. Valójában azt sem értem, hogy miért nem vethetjük be egyszerre mindkét autót, hiszen a teszt után egyébként is Bahreinben maradunk a jövő heti verseny miatt
– vetette fel a kétszeres világbajnok, akinek érvelésébe nehezen lehet belekötni.
A világbajnokság tavalyi ezüstérmese, Sergio Pérez (Red Bull) félig-meddig választ adott Alonso kérdéseire. A mexikói pilóta úgy látja, az okok a rekordhosszú, huszonnégy hétvégéből álló versenynaptárban keresendők. Kisebb-nagyobb szünetekkel március elejétől december 8-ig rendeznek futamokat, így szinte lehetetlen lenne további tesztalkalmakat zsúfolni az évbe.
– Egyszerűen nincs rá idő. Huszonnégy nagydíj szerepel a versenynaptárban, ami egy brutálisan nagy szám, és az útjába áll annak, hogy többet teszteljünk. Mindenki tudja, hogy túl sok versenyt rendeznek, ez rendkívül megerőltető mindannyiunknak, aki a körforgás része. Ezért fontos, hogy a lehető legjobban beosszuk az energiánkat – állapította meg Pérez, aki a versenyek számának lecsökkentésében látja a megoldást. – Az én megítélésem szerint, ha húsz futamból állna a naptár, az tökéletes lenne, a minőséget a mennyiség elé kellene helyezni. De persze nem az én kezemben van a döntés – tette hozzá a Red Bull versenyzője.
Mindhárom szahíri tesztnap 8-kor kezdődik és 17.30-kor ér véget. Előfizetés fejében az F1 TV Prón lehet élőben követni az eseményeket.
Borítókép: Fernando Alonso a 2023-as kanadai versenyhétvégén (Fotó: MTI/EPA/Andre Pichette)