Ez nem tartott sokáig: máris megszabadulhat a pilótájától az egyik élcsapat

Még alig kezdődött el az új idény a Formula–1-ben, csak két futam zajlott le, de máris arról szól a fáma, hogy egy pilótát kirúghat a csapata. Az egyik újoncról, Liam Lawsonról van szó, aki korábban beugróként jól szerepelt, az első teljes(nek ígérkező) évében azonban csak szenved a Red Bullban. Egyelőre pontot sem szerzett az új-zélandi pilóta, akit Ralf Schumacher szerint már a jövő heti Japán Nagydíj előtt lefokozhatnak.

2025. 03. 25. 10:29
Liam Lawsont (jobbról az első) az első sorból a harmadikba száműzi a Red Bull? Fotó: AFP/Saeed KHAN
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Nem így képzeltük – mondta Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója Liam Lawson eddigi teljesítményéről.

Ez a három szó tökéletesen összefoglalja a fiatal új-zélandi katasztrofális idénykezdetét. Lawson az év első időmérőjén a tizenkilencedik lett. Akkor még azzal védhető volt a teljesítménye, hogy a másik öt újonc sem szerepelt nála sokkal jobban, az utolsó hét rajthelyből ötöt ők foglaltak el. Az esős futamot aztán csak ketten fejezték be közülük, egyik baleset jött a másik után, Lawson is így járt a 46. körben. Viszont tőle eltérően, a Red Bull-lal nagyjából azonos súlycsoportban lévő Mercedesben ülő Andrea Kimi Antonelli a 16. helyről rajtolva meg sem állt a negyedikig Ausztráliában. Már ez sem vetett jó fényt Lawsonra, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy míg az olasz pályafutása első F1-es futamát teljesítette, új-zélandi kollégája beugróként korábban már tizenegy versenyen szerepelt.

Lawson még nem szerzett pontot a Red Bull-lal
Lawson még nem szerzett pontot a Red Bull-lal (Fotó: AFP/Paddocker/NurPhoto)

Egy rossz hétvégéje persze lehet mindenkinek, Lawson esetében csak az a baj, hogy az elsőt egy újabb katasztrofális követte. Utolsó hely a sprintkvalifikáción és a hagyományos időmérőn is, és a két kínai futam után is egy kövér nulla látható a neve mellett, miközben a jóval gyengébb autóban ülő Oliver Bearmannak (Haas) négy pontja van, a már említett Antonelli pedig a pontverseny ötödik helyezettje az eddig szerzett 22 pontjával.

Péreznek mennie kellett

Ha csapattársával, Max Verstappennel hasonlítanánk össze Lawsont, akkor még siralmasabb lenne a helyzet, hiszen a holland már 36 pontnál jár. Az összehasonlítás abból a szempontból talán nem lenne fair, hogy már számtalan szakértő és a Red Bull vezetői is megfogalmazták, hogy ha nem is a világ legnehezebb dolga, de a Formula–1-ben nincs nagyobb feladat annál, mint a négyszeres világbajnok csapattársának lenni.

Ezzel főleg Sergio Pérezt mentegették az energiaitalosok, aki 2021-től versenyzett Verstappen mellett. A mexikói pilóta semmilyen szinten nem tudta tartani a lépést a csapat sztárjával, Verstappen ez időszakban aratott 53 győzelméhez képest ő csak ötször ünnepelt a dobogó legfelső fokán, de a 2023-as idénnyel bezárólag legalább hozzátette a magáét ahhoz, hogy a Red Bull elhódítsa a konstruktőri világbajnoki címet. Tavaly ez nem jött össze, csak a harmadik helyen végeztek az energiaitalosok a McLaren és a Ferrari mögött, és ez a két említett istálló felemelkedése mellett Pérez kínlódásának volt az eredménye, így a tapasztalt versenyzőnek nem volt maradása.

 

Verstappen: Nehezen kezelhető a Red Bull

Közös pont Pérez és Lawson szenvedésében, hogy mindkét évben vezethetetlennek nevezték a Red Bullt, és csak Verstappen tudta megzabolázni ezeket a lovakat. Maga az istálló hőse is erre utalt, amikor arról kérdezték, hogy fordulhat elő, hogy a kis testvérnél, a Racing Bullsnál versenyző Juki Cunoda és az újonc Isack Hadjar inkább megszorongatja őt, mint a csapattársa.

– Ha megnézzük a két pilóta közötti különbségeket más csapatoknál, mind közelebb vannak egymáshoz. Ez is azt mutatja, hogy a mi autónkkal rendkívül nehéz. Ha Liam egy Racing Bullst vezetne, gyorsabb lenne. Azt az autót könnyebb vezetni, mint a miénket – kelt csapattársa védelmére Verstappen.

Cunoda: Viszlát Racing Bulls, helló Red Bull?
Cunoda: Viszlát Racing Bulls, helló Red Bull? (Fotó: AFP/Paddocker/NurPhoto)

Kérdés, hogy ezt elfogadják-e mentségként a Red Bullnál, főleg, hogy Helmut Marko már a sanghaji időmérő után arról beszélt, hogy három nagydíj után véleményezik majd Lawson teljesítményét. Habár arról szól a fáma, a Sky Sports Germany szakértője, 

Ralf Schumacher is megpenderítette, hogy már a vb harmadik állomása, azaz a jövő heti szuzukai futam előtt meneszthetik a 23 éves pilótát. Vagyis inkább lefokoznák őt, és az eddig három pontot szerzett Cunodával helyet cserélne. A nagyközönség egyébként is utóbbit várta tavaly a kirúgott Pérez helyére – maga a japán pilóta is így volt ezzel. A Red Bull akkor azzal indokolták Lawson előléptetését, hogy Cunoda bár jó versenyző, de nem nyújt kiegyensúlyozott teljesítményt. Nos, Lawson annyiban igazolta a döntésüket, hogy ő kiegyensúlyozottan teljesít – kiegyensúlyozottan rosszul.

Lawson: Jobb vagyok Cunodánál

Ő mindenesetre időt kér a Red Bulltól, és bizakodik, hogy Japánban fordul a kocka.

– Tudtuk, hogy kemény verseny lesz. A bokszutcából rajtoltunk, és változtattunk a beállításokon, de sajnos nem úgy működött, ahogy elképzeltük, és a már addig is nehéz hétvége még nehezebb lett. Sajnos nincs sok időm hozzászokni az egészhez, nem tesztelhetem az autót. Már zajlik az idény, és minden hétvégén pontokat veszítünk. Nem vagyok hülye, tudom, hogy javulnom kell, különben nem leszek itt. Úgyhogy igyekszem minél gyorsabban hozzászokni az autóhoz. Szerencsére legközelebb Szuzukában versenyzünk, az egy olyan pálya, amelyet ismerek és szeretek – tekintett előre Lawson, aki a riválisának odaszúrva rávilágított, ő miért jobb választás Cunodánál. – Több éven át versenyeztünk az alsóbb kategóriákban, és mindig legyőztem őt. Így volt ez a Formula–1-ben is eddig, szóval mondjon csak, amit akar.

Horner: Ezek csak találgatások

Egyelőre Christian Horner csapatfőnök is elhessegette a pilótacseréről szóló pletykákat.

– Mindig találgatnak a bokszutcában, de még csak most ért véget a kínai verseny. Minden adatot megvizsgálunk, viszont annyit már elmondhatok, hogy nincs szó ilyesmiről, ezek egyelőre csak spekulációk – szögezte le a Red Bull vezetője, hozzátéve, hogy Lawson egy tehetséges versenyző, csak most ez éppen nem látszik. A bikák viszont azon lesznek, hogy segítsenek ezt kihozni magából.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.