Bajtárs – mit is jelenthet ez a szó annak a magyar katonának, aki kilenc évet szolgált a seregben? Az biztos, hogy Fejes Lászlónak bőven volt ideje megtanulni a szó legmélyebb és legőszintébb jelentését.
Laci bácsi jövőre tölti be a századik életévét. Azt mondja, azokat az emlékeket, amelyekről ő mesélni tud, mind magával viszi majd a sírba. Ezért is találkoztunk, hogy minél több emlékét megőrizhessük az utókornak.
Laci bácsinak igazán különös sorsot szánt az Isten. Édesapja huszárként szolgált az első világháborúban, ő maga gyerekfejjel élte meg Trianon gyászát. 1936-ban, követve a családfőt, ő is katonának állt. Akkor még nem sejthette, hogy a bécsi döntések és a világháború teljesen átírja majd az életét. Hamar kiderült, az autó és az autószerelés az élete Laci bácsinak. Valójában a szakmát már 1928-ban, 14 évesen elkezdte a Lehel úton egy amerikai érdekeltségű autószerelő műhelyben. A „bütykölés” tette később ismertté őt a seregben. Amikor 1936 őszén bevonult, a felderítő zászlóaljhoz került, ahol páncélos és harckocsivezető-kiképzést kapott. A tisztes iskola után nem sokkal már egy parancsnoki autót vezetett.
„Közben alakítottunk egy páncélos zenekart is, én harmonikáztam. Ismertük és játszottuk az összes korabeli slágert. 1938-ban kellett volna leszerelnünk, de a felvidéki helyzet miatt csak 1939 február derekán szerelhettünk le. Az örömünk nem tartott sokáig, mert márciusban tartalékosként ismét katona lettem. Felvidéken ott voltam, amikor Horthy Miklós fehér lovon bevonult Kassára, utána jött Erdély, majd a Délvidék” – meséli Fejes László.
Virágeső s magyarok ezrei fogadták őket Kassán. Mint említette, sosem fogja elfelejteni azokat a pillanatokat, amikor meglátták Horthy Miklóst a fehér lovon. Az emlékek mellett Laci bácsi egy különleges relikviát is őriz a Felvidékről. A kassai városháza erkélyéről ugyanis számos nemzeti színű zászlót dobtak a tömegbe, egyet akkor magával hozott, s ma már családi kincsnek számít.
Laci bácsi Észak-Erdély visszacsatolásakor is úton volt, 1941-ben Délvidéken pedig már a 101-es szeroszlop gépkocsivezetőjeként az anyagbeszerző részlegen szolgált. A szép idők egyre árnyasabbak lettek, gyorsan hozzá is teszi: „akkor már háború volt”. Bármerre járt is, neki – mint mondja – mindig akadt egy jó fekhely. Nyugodtan tudott aludni a Fordban, de még a hathengeres Fiatban is. Generálozta ő két láda sörért Rommelék Opeljeit, de a márkák közül akkor az ő szemében a magyar Botond volt az első.