Borzongató ajándék Hollywoodból

Kelepce vagy menedék? A Cloverfield Lane 10. szinte a stáblistáig bizonytalanságban tartja a nézőt.

MaPet
2016. 05. 04. 10:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ridegebb merényletet aligha követhet el egy film a nyájas néző ellen, mint hogy már a címében lelövi a poént. A Cloverfield Lane 10. esetében ehhez a 2008-as Cloverfield szolgált munícióval, amelyben E. T. és Godzilla szerelemgyermeke Sztálingráddá kalapált egy amerikai metropolist. A megaszörnyfilmnek nincs ugyan sok köze az eredetileg The Cellar címmel készült kamarathrillerhez, ám ez nem zavarta annyira J. J. Abramset, aki közös univerzumba taszította a két alkotást. Legalábbis a címlopás erre utal.

A producerzseni viszont attól producerzseni, hogy a nézőcsalogatás eme átlátszó gesztusán túllépve is képes összegereblyézni filmjének azt a nagyságrendű közönségét, amely valóban megilleti. A bemutató előtt csupán két hónappal, az Abrams-féle rejtélymarketing szellemében kiadott előzetes az év egyik meglepetésfilmjét ígérte, és nem is alaptalanul.

A történet szerint az autóbalesetet szenvedett Michelle (Mary Elizabeth Winstead) egy rideg pincehelyiségben tér magához – kiláncolva. Így nem csoda, hogy a kisvártatva felbukkanó házigazdában először a fogvatartóját látja, ám a furcsa, mogorva Howard (John Goodman) állítja: megmentette az életét. Nemcsak azzal, hogy kiszedte a roncsok közül és ellátta a sérüléseit, hanem mert menedéket nyújtott számára a tanyája alatti atombiztos bunkerben. Időközben ugyanis kitört az apokalipszis, magyarázza a férfi, amit az óvóhely harmadik lakója, a fiatal Emmett (John Gallagher Jr.) is megerősít. A nő továbbra is menekülne, de hamarosan be kell látnia, hogy odalent tartózkodni egyelőre egészségesebb.

Vagy mégsem? A bunkertulajdonos személyét övező rejtély ugyanis egyre csak hízik. Howard labilis elmeállapota őszintének tűnő, emberi megnyilatkozásai ellenére is bizonytalanságban tartja a túlélőket. Michelle nézőpontján keresztül hol a veszélyes szociopatát, hol a megkeseredett és zavart, de alapvetően jólelkű csodabogarat látjuk a kivénhedt veteránban.

A legtöbb színésznek túl nagy lenne ez a kabát, John Goodmanre azonban mintha ráöntötték volna. Akkorát alakít, amilyet csak a Coen testvérek szintén rászabott filmszerepeiben láthattunk utoljára. Howard karakterében ráadásul minden erőlködés nélkül egyesül A nagy Lebowski zakkant veteránja, a Hollywoodi lidércnyomás szórakoztató hotellakója és az Ó, testvér, merre visz az utad? szélhámos bibliaárusa, miközben a Tortúrát megidézve időnként Kathy Bates elmebeteg szipirtyója is kikacsint a vászonról.

A Cloverfield Lane 10. az a film, amely sejtetett fordulatai ellenére is totális bizonytalanságban és növekvő feszültségben tart, az elejétől szinte a stáblistáig. Még ha a végkifejlet nem nyeri is el mindenki tetszését, annyi bizonyos, Hollywoodtól igencsak ritka ajándék az ilyen tiszta, borzongató élvezet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.