Bár ilyen volna egy szappanopera!

Hajdu Szabolcs a saját lakásában tartotta állami támogatás nélkül forgatott filmjének sajtópremierjét.

Son
2016. 09. 27. 14:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem veszélytelen, ha egy alkotó túl közel engedi magához a nézőt. Márpedig Hajdu Szabolcs éppen ezt csinálta. Hiszen lehetne-e közelebb férkőzni valakihez, aki a saját lakásába invitálja a közönséget? A Macerás ügyek, a Fehér tenyér és a Bibliotheque Pascal rendezője új filmjét a hivatalos magyar filmkészítési rendszeren kívül, egy átlagos nagyjátékfilmhez képest aprópénzből, a saját lakásában, a saját családjával forgatta. Ő maga írta, rendezte és a főszerepet is eljátszotta. Az Ernelláék Farkaséknál egy különös kísérlet, amely egyelőre az alkotókat igazolja.

Hajdu Szabolcs legutóbbi filmje, a Délibáb itthon hatalmasat bukott, és a sikertelenségen túl számos egyéb csapás is érte a rendezőt. „Nagyon rossz spirálban voltunk, lementünk az aljára, ahol volt egy pont, amelynél már nem lehetett lejjebb menni” – nyilatkozta erről az időszakról lapunknak. Ezt követően vágtak bele a film alapjául szolgáló színdarab megalkotásába. Az Ernelláék Farkaséknál című kamaradrámát tavaly áprilisban mutatták a Maladype Színházzal. A maga műfajában egyedülálló előadásról van szó, nagyon filmszerű és visszafogott, talán emiatt is kikerülhetetlen volt, hogy Hajdu Szabolcs vászonra vigye a történetet.

Ahogy az előadásban, a filmen is a rendező és felesége, Török-Illyés Orsolya játszotta Farkasékat, míg Ernelláékat Tankó Erika és Szabó Domokos. A darabban két színész, Szilágyi Ágota és Gelányi Imre alakították a gyerekszereplőket, a filmben pedig Hajduék gyerekei, Zsiga és Lujza álltak kamera elé. A hangmérnöki munkát a Színház- és Filmművészeti Egyetem diákjai végezték, Hajdu Szabolcs tizenhárom operatőr tanítványa fényképezte a filmet.

A történet szerint Ernella, férje, Albert és lányuk, Laura csalódottan érkeznek haza Skóciából, ahol nem sikerült megvetniük a lábukat. Az éjszaka közepén állítanak be Ernella húgához, vagyis Farkasékhoz, akik láthatóan jobban állnak anyagilag, sikeresebbek a munkájukban, ám a magánéletük szintúgy feszültségekkel terhes.

A film a színdarab alaphelyzetéből indul, ám már az első pillanatban nyilvánvalók a különbségek. Hiszen amíg a néző tekintete az előadásban szabadon mozog, a film kijelöli, hogy mit látunk. A kamera egy pesti lakás belső tereiben kering, folyamatos mozgását a szereplők határozzák meg. Egészen pontosan a szereplők viszonyai. Senki sincs egyedül, még akkor sem, ha csak őt magát látjuk: minden gesztus, minden mozdulat valaki máshoz viszonyítva értelmezhető csak. Ez a társas lét azonban közel sem feszültségmentes. Sőt, a film mozgatórugója a feszültség.

A negyvenen túliak válsága jelenik meg az Ernelláékban. Ám Hajdu Szabolcs és alkotótársai sikeresen lépték át a kliséket – sikertelenség, önhazugság, düh, unalom –, amelyek megjelennek ugyan, de csak mint az élet természetes részei. Hiszen egy személyes válság a valóságban is nyomasztóan klisés. Akár egy szappanopera. A különbség csupán annyi, hogy ha valaki ezt egy művészi alkotásban igyekszik megmutatni, tovább kell gondolnia a kliséket. Hajduék megteszik. És így a felhalmozódott feszültség egy örvényhez hasonlóan szippantja magába a szereplőket és a nézőt egyaránt. A műfaji keretek azonban ennek ellenére mégis ugyanazok, mint a kora esti műsorsávban sugárzott teleregényeké – nem véletlen a kissé nehézkes cím sem. Jó lenne, ha minden szappanopera így nézne ki – mondta erről a rendező sajtóbemutatón.

Amit, ahogy azt a rendező Karlovy Varyban megígérte, a saját lakásukon tartottak. Vagyis nézőként beléphettünk a film terébe. Amit a nagyszobában felállított vásznon láttunk, az vett körül bennünket a valóságban. Mindez persze csak akkor lett volna több puszta érdekességnél, ha minden érdeklődő Hajduéknál nézhetné meg az Ernelláékat, ám erre nem lesz mód.

Igaz, a hivatalos, szeptember 29-i mozipremier előtt a stáb lehetőséget adott arra, hogy bárki az otthonában az alkotókkal közös beszélgetéssel kiegészítve nézhesse meg a díjnyertes filmet. A film címéhez méltó volt már a kezdés is, hiszen az első lakásmozi-vetítést épp egy Farkas nevű családnál tartották. Számos lakásszínházi produkció született már, a koncert és a gerillaétterem is hódít a budapesti otthonokban, de az ilyen típusú mozizásnak még nincs meg a hagyománya, persze ebben a forgalmazóknak is nagy szerepe van.

Az Ernelláék Farkaséknál esetében azonban nem is lehetne jobb marketingfogást elképzelni, hisz azzal, hogy Hajdu Szabolcsot és feleségét a saját nappalinkban faggathatjuk, ugyanolyan őszinte helyzetet teremthetünk, mint ami a vásznon megjelenik. Farkaséknál például az alkotók elmesélték, hogy néha milyen nehéz volt a kisfiukkal, Zsigmonddal forgatni. A rendezőt ez a helyzet sokszor annyira frusztrálta, hogy egyes jelenetekből inkább kihagyta volna a fiát, ettől viszont Török-Illyés Orsolya vált feszültté, és így a film a forgatáson szinte valósággá vált.

Az Ernelláék filmalapos támogatás nélkül készült el. Hajdu korábban többször elmondta, menynyire idegenkedik Vajnáék rendszerétől. Ezúttal sem akart részt venni a mára általánossá vált filmkészítési folyamatban, így minimális költségvetésből, barátok, kollégák segítségével készítették el a filmet. A Karlovy Vary-i fesztivál nagydíja mindenestere fényesen igazolta az alkotókat; ez a kamaradráma valóban különleges.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.