A külvilág zajából csak a páva hangja marad

Másfél év után érkezett a magyar mozikba az olasz-magyar Madeleine, Osvárt Andrea volt a producer.

Lakner Dávid
2017. 01. 30. 16:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A látszat ellenére nem azon van okunk csodálkozni, hogy ez a 2015-ös kis olasz dráma egyáltalán eljutott a magyar mozikba. A Madeleine a Mario Garofalo – Lorenzo Ceva Valla rendezőpáros második közös filmje a 2011-es Ainom után, egy láthatóan szível-lélekkel készült kamaradráma két kamaszlány főszereplésével. Nem egy blockbuster, ennek ellenére az lehet meglepő, hogy csak most mutatták be nálunk. Olasz-magyar koprodukcióról van szó ugyanis, a film egyik producere Osvárt Andrea volt, a zenét pedig Grósz Arthur Valentin szerezte. Utóbbi mellett közreműködött Czomba Imre és Kurina Tamás is, a vizuális effektekért pedig Maczó László felelt.

Az Amego Film néven produceri irodát létrehozó Osvárt már 2014 végén beharangozta lapunkban a Madeleine érkezését, a magyar mozikba viszont csak idén januárban jutott el a film. Ráadásul különösebb visszhangja most sem volt, alig néhány helyen vetítik, pedig kétségkívül nagyobb figyelmet érdemelne. Egy olasz gyökerű francia testvérpárt látunk: Madeleine és Sophie nagymamájuknál töltik a vakációt. Ne gondoljunk azonban önfeledt nyaralásra: a kisebbik lány lényegében végig azt várja, mikor érkezik már hozzájuk látogatóba az apa, míg a nagyobbik épp a kamaszkor egyik legnehezebb időszakában van. A tragédia kódolva van, és be is következik, ahogy a nagymama betegebb lesz: kiérkező orvosa is észreveszi a lányok elhagyatottságát, és nemsokára le is csap az idősebbre. Az apa még mindig sehol, a két lány így gyalog kénytelen elindulni, hogy megkeresse és segítséget kérjen tőle.

A film főszereplője egyértelműen a kisebbik: Madeleine (Chloé Thill) álmodozásait, ábrándozásait látjuk, a nagymama és a közte lévő kapcsolatot, majd a nyaralóból való menekülést is lényegében ő irányítja. A láthatóan teljesen szétszórt, nem túl felelősségteljes apával (Marco Cacciola) is ő érteti meg aztán könnyebben magát. Rá figyelünk, érte drukkolunk, az ő felelősségvállalásán és érettségén ámulunk el. Pedig aki valóban igényelné a megerősítést, aki számára valóban életbevágó lenne a figyelem, az Sophie (Adele Zaglia), az idősebb nővér, akinek példaadásért nincs igazán hová fordulnia. Dühe, zárkózottsága mögött szeretet- és figyelemhiány húzódik meg, ám nemhogy segítséget nem kap, még ki is használják elesettségét. Figyeljük meg, hányszor hagyják őt magára: az apa még azután is, hogy tudja már, komoly a baj.

Mi viszont Madeleine szemszögét kapjuk meg: egy olyan gyermekibb nézőpontot, ahonnan a komolyabb események is más fénytörést kapnak. A prousti gyermekkor emlékeit itt nem a sütemény íze őrzi magában: a nyaraló körül megjelenő páva hangja, tolla, a régi fényképek lesznek azok, amelyek olykor teljesen kitöltik a lány világát. Gyönyörű pillanatai a filmnek, ahogy a külvilág minden zaját elnyelve csak a páva hangja marad Madeleine számára, és ő próbál megragadni valami valódi szépséget a mindennapos magányban. Thill játékát érdemes egyébként kiemelni: miközben Zaglia hozza a karakteréhez szükséges minimalizmust, a kisebbik lány valóban élettel tölti meg a vásznat. Érdemes lesz rá figyelnünk a jövőben is.

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.