– Mi vitt a kísérleti filmezés felé, hogy jöttek az avantgárd művek?
– Az ELTE filmelmélet, filmtörténet szakán tanulok, itt találkoztam először kísérleti filmekkel. Konkrétan Lichter Péter kísérleti filmes kurzusain kerültem kapcsolatba velük. A művészeti hátterem miatt különösen érdekesnek tűntek számomra. Viszonylag fiatal korom óta ugyanis rengeteg művészeti formát kipróbáltam. Kicsi koromban táncoltam, jártam kerámiára, rajzoltam, festettem. Egyetem előtt elvégeztem egy OKJ-s képzést is divat- és stílustervezésből. Nagyon sok mindent kipróbáltam, amiknél nem éreztem, hogy azok lennének a megfelelő formák. Most először érzem ezt a kísérleti filmezésnél.
– Milyen várakozásokkal jelentkeztél a filmes szakra? Miként képzelted el akkor a jövőt?
– Tudtam, hogy szeretnék filmekkel foglalkozni, csak közelebbi ismereteim nem voltak még, melyik irányba érdemes mozdulni. Azt már az elején tudtam, hogy nem akarok klasszikus értelemben vett filmeket készíteni, de nem sejtettem még, mi lesz a megfelelő forma.
– Miért nem akartál ilyen filmeket készíteni?
– Valószínűleg, mert hozzám jóval közelebb áll a képzőművészet. Szeretem a filmeket, de a hagyományos játékfilmek esetében nem érzem, hogy alkalmas lennék arra, hogy ilyeneket rendezzek. Az avantgárd film szabadságot ad, bármit csinálhatok benne. Inspirál, hogy az apró hibákból is ki lehet hozni valamit: nem feltétlenül rontják el a filmet, inkább érdekessé teszik.
– Voltak, akik konkrétan inspiráltak is az avantgárd felé való elmozdulásban? Lichter Péter tavaly megjelent könyvében szó van például Stan Brakhage-ről, Peter Tscherkasskyról, olyan alkotókról, akik a kísérletezésre tették fel életüket.
– Brakhage akár inspirálhatott is volna, hiszen a The Headless Appearance-ben én is kézzel festettem meg ezeket a régi negatívokat, de mégsem mondanám, hogy kizárólag ő inspirált volna. Leülepedtek bennem a pozitív példák, aztán elindultam a magam útján.
– Két filmet is készítettél Lichterrel közösen. Mennyi idő alatt hoztátok ezeket össze?
– Volt a Some of the Sensations és a 2016. október 8. Nem volt annyira hosszú idő ezeket elkészíteni, mindig az elfoglaltságainktól függött, hogyan tudunk velük haladni. De nagyjából tíz leüléssel meg tudtuk festeni a nyersanyagot. Aztán digitalizálni kellett, ami kicsit hosszabb folyamat volt. Egyenként fotóztuk be ezeket a filmszalagokat, és aztán ezekből mozgóképet csináltunk, majd megvágtuk az egészet. Maximum egy hónapba telt az egész.