A roma focicsapat a mennybe megy

M. Kiss Csaba és Rohonyi Gábor vígjátéka, a Brazilok a főhősei kifocizzák maguknak a becsületet.

Tölgyesi Gábor
2017. 04. 09. 12:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többször számolt be a média a 90-es években, de még a 2000-es évek elején is róla, hogy vannak magyar emberek, akik barlanglakásokban élnek, s e kőlyukaknak nevezett szoba-konyhás hajlékok egy része életveszélyes állapotban van. A barlanglakás a szegénység szinonimája több száz éve, főként a zsellérek lakták. A Miskolctól Sirokig tartó vulkáni tufavonulatba számos ilyen hajlékot vájtak, a két világháború között 17 településen 5000 ember élt barlanglakásban. M. Kiss Csaba televíziós riporterként 1997-ben járt Sirokon, de tovább látott a riolittufa, a népi építészet csodája, a cigányok telepfelszámolási programjai és a privatizációk után megszűnő több ezer munkahely problematikáján: olyan, részben barlanglakásokban élő romákkal is találkozott, akik futballcsapattal akarták kivívni falujuk megbecsülését. A cigány focisták, öniróniává fordítva egy finomabb gúnynevüket, braziloknak nevezték magukat.

M. Kiss Csabát nem engedte el a történetük, s végül a noszvaji barlanglakásoknál, s főként a Pest megyei Acsán – a falu lakóinak nagyszerű statisztálásával – leforgatta első játékfilmjét Rohonyi Gáborral, a Konyec rendezőjével. A Brazilok M. Kiss műfaji meghatározása szerint etnomese – a rendezői ambíció viszont, hogy Magyarország minden etnikai feszültsége egy focipályán sűrűsödjék, eltúlzottnak tűnik. Persze feszültség, konfliktus így is adódik, de nem társadalmi drámát, inkább könnyed, néha könnyes vígjátékot kapunk.

A nyitójelenet – dühös rottweiler kerget fát lopó fiatalokat – akár véresen is folytatódhatna, de a kiskamasz narrátor megszólalása biztosítja a nézőt arról, hogy nem Sára Sándor, Schiffer Pál vagy Gyarmathy Lívia világába csöppen. – Könnyű reggeli kocogást láttunk – világosít fel minket ízes beszédével Puporka Fingi (Lakatos Erik), aki bemutatja a szereplőket, s a történet helyszínét, Acsát, amely a csóró végéről a legszebb, ahol „tejföl minden, csurig boldogság”. Fingi derűje, életszeretete ragyogja be a történetet, amely szinte magától, a karakterek sorsának logikájából bomlik ki: épp kiengedik az aranytesót, Puporka Áront (Nagy Dániel Viktor) a börtönből, aki azért ült, mert összeverekedett az alpolgármester fiával, Törökkel (Dóra Béla), amikor a polgármester (Fekete Ernő) a falu új papja, Csaba atya (Bánki Gergely) javaslatára bejelenti, hogy a falubajnokságon a Blúbojsz, az Áfész, a Hivatal, a Tanerő és a Sasok mellett a romák csapata, a Brazilok is elindulhat. A tét nem kicsi, amit egy, a faluból elszármazott milliárdos állna, ám nem csak emiatt főhet a feje a látszatrasszista alpolgármesternek, Józsinak (Schmied Zoltán): fia, a Török ugyanis szemet vetett Acsa legszebb lányára, Rozira (Farkas Franciska), aki történetesen Áron húga, elvágyódik a faluból, s egész nap csak Gáspár Lacin jár az esze.

Régi igazság: a valóságban gyakran fordul elő képzelettel alig követhető valószínűtlenség – a Brazilok fordulatai sokszor ilyenek. Akárcsak mesebeli karakterei, akik másfelől mégiscsak nagyon hús-vér figurák – Fekete Ernő komikus polgármesterével az életben is sok településen találkozhatunk. A mese leegyszerűsít, a történetben visszaköszönnek a sztereotípiák – a rendőrök kivétel nélkül előítéletesek, korruptak, a romák pedig lopnak. Parádés színészi alakítások teszik emlékezetessé a filmet, ami a hivatásos színészekre, amatőr szereplőkre egyaránt igaz.

A Brazilok talán több mesét és több percet is elbírt volna, de „tejföl minden”, s nem sajnáljuk tőle a happy endet: ma már a felújított siroki barlanglakásokat is kibérelhetjük, szinte luxusigényű apartmanként.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.