Nem a szörny teszi a jó horrorfilmet

Az is horror, amiben nincsenek démonok és vérfarkasok. Júniusban is vetítik Lichter Péter filmjét.

Lakner Dávid
2017. 05. 31. 15:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába hogy reneszánszát éli a horror, és havonta kijön két kaszabolós és három parajelenséges film: mindezek sokszor semmi egyediséget, újítást nem tudnak felmutatni. Zsigeri rémület helyett marad a megszokott panelek kiszámítható egybedobálása.

Már csak ezért is figyelemreméltó Lichter Péter új filmje, az egzotikus „avantgárd horror” jelzővel illetett Fagyott május. Nem mintha nagyon szükséges lenne a megkülönböztetés: amennyi horror hazánkban készül, az alapján Lichternek nem kell tartania a közeljövőben műfaji konkurenciától. Így lehet, hogy még az egyetlen horrorban, amely belátható időn belül itthon forgott, sincsenek váratlanul lecsapó démonok, zombik, egyéb rémségek. Bár végig egy erdőben barangolunk, a láncfűrészes mészáros felbukkanására is hiába várunk. Sőt, bármiféle éles akcióra is: bár találunk hullákat, hallunk rejtélyes hangokat, bolyongunk az éjjeli erdőben, nem kerülünk szembe semmiféle ördögi gonosszal.

Legalábbis a megszokott módon nem: Lichter filmje a horror alapelemeit hordozza, zsigereinkig hatol, de ezt kínzó monotonitással, őrjítő magánnyal és egy ősrégi számítógépbe vitt, szaggatott levéltöredékekkel éri el. A rendszerváltás után járunk egy elhagyatott nyári tábor körül, ide vetődött be egy bujdosó ember – a sztori erejét garantálja a forgatókönyvet jegyző Bartók Imre író is. Hogy lehet mégis, hogy horrorként tekinthetünk a kísérleti műre, amely az alkotó eddigi rövidfilmjeihez hasonlóan nem a történet, hanem a (rém)álomszerű hangulat miatt lesz érdekes?

„Elhangzott már olyan kritika, hogy a Fagyott május a horror felől nézve nagyon avantgárd, az avantgárd felől nézve pedig felépít bizonyos műfaji elvárásokat” – a Kortárs Online-nak így foglalta össze filmje ellentmondásait Lichter. Egy másik interjúban példaként felhozva Lars von Trier filmjeit, a musicalt kifordító Táncos a sötétbent, illetve a gengszterfilmmel játszó Dogville-t.

Erre hívta fel figyelmünket az ELTE BTK filmtudományi tanszékének docense, Gelencsér Gábor is, akinek már volt alkalma megtekinteni a művet. „Fontos, hogy a horrorban természetfeletti erő szokott a félelem forrása lenni, szemben mondjuk a thrillerrel. Ehhez képest a Fagyott májusban valóban nem jelenik meg a szörny, mégis ott van a sejtelmes képek hangulatában” – mondta lapunknak.

A Metropolis filmes szaklap alapítója, Varga Balázs egyenesen úgy látja, hogy a horror vizuálisan valójában kísérleti műfaj. „Kísérleti film és műfajiság nem áll élesen szemben egymással, és ez különösen egyértelmű a horror esetében. Hiszen a horror mint egyértelműen hatásközpontú műfaj, gyakran nyúl olyan, szokatlan vizuális megoldásokhoz – szubjektív beállításverziók, képkompozíciók, színdramaturgia –, amelyek a nézőre gyakorolt érzelmi-zsigeri hatást tudják erősíteni” – fejtette ki lapunknak. Így szerinte ha nem történetmesélés mentén értelmezzük a műfajt, megtalálhatjuk, miként lesz kísérleti műfaj.

Gelencsér szerint jóval szofisztikáltabb, de nem kevéssé hatékony ez a horror, amelyben a néző képzeletére van bízva, mi is a szorongás oka. „Más hatás, mint egy vérfarkasé, de – számomra legalábbis – még kifejezőbb” – tette hozzá. Ezt pedig most az érdeklődők is megtapasztalhatják: az Art+-ban júniusban is többször vetítik a filmet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.