Mi jöhet még ezután? Elkészül a Sagrada Família? A magyar válogatott kijut a világbajnokságra? Felújítják a 3-as metrót? Terry Gilliam a múlt héten bejelentette, hogy közel két évtizednyi szélmalomharc után végre sikerült befejeznie a Don Quijote-filmje forgatását. Ez a hír persze csak akkor szól nagyot, ha ismerjük a Monty Python tagjaként híressé vált rendező kálváriáját. Nagyon röviden, ha a balszerencsés filmek kategóriájában is osztanának Oscar-díjat, Gilliammel senki sem vehetné fel a versenyt. Az ember, aki megölte Don Quijotét elátkozott volt az indulása pillanatától kezdve, és úgy tűnik, hiába csattant az utolsó csapó, csak nem sikerül feloldani az átkot: a rendezőt a korábbi produkciós cég jogsértéssel vádolja, egy portugál lap szerint pedig a forgatócsoport helyrehozhatatlan károkat tett egy 12. századi világörökségi kolostorban. Gilliam mindent cáfol és visszavonult az utómunkákhoz, mi pedig csak reménykedhetünk benne, hogy a vágószobát nem mossa el a szökőár.
– Előbb halok meg, mint ez a film – érzékeltette elszántságát és elkeseredését tavaly a rendező. Az El Pais című spanyol lapnak adott interjúban hozzátette, a Don Quijote forgatása számára olyan, mint egy gyógyszeres kezelés, „a film egy agytumor, amit el kell tüntetnem”. Pedig szűk húsz éve még optimistán fogott hozzá a produkcióhoz. Épp befejezte a Félelem és reszketés Las Vegasban című filmjét, ami a kasszáknál megbukott ugyan, de a DVD-kiadás miatt gyorsan kultuszfilmmé vált, akárcsak a három évvel korábbi 12 majom, vagy a 1991-es A halászkirály legendája. Nem beszélve a 1985-ben készített Brazilról, amelyet a mai napig a rendező legjobb munkájának tartanak. Vagyis csaknem másfél évtizede amihez nyúlt – a jelentős rajongótábora számára legalábbis –, arannyá vált. Ekkor jött a Don Quijote.
Gilliam elsőre 40 millió dollárt szeretett volna összekalapozni a filmre, végül 32 millió jött össze, amivel a Don Quijote, mivel egy fillér amerikai támogatás sem volt benne, a valaha készített legdrágább európai produkció lett volna. A rendező majd két évig kereste a megfelelő főszereplőt, mielőtt rátalált volna a francia Jean Rochefort-ra. A színész ezt követően hét hónapig tanulta az angol szöveget, a forgatás így 2000 szeptemberében kezdődhetett el. Rochefort mellett Johnny Depp bukkant volna fel a filmben, egy 21. századi reklámügynök szerepében, aki hirtelen a 17. században találja magát.
Egy Zaragozához közeli sivatagos területet néztek ki a forgatáshoz, amely megfelelő háttérnek tűnt a rendíthetetlen lovag történetéhez. Arról azonban a hatóságok elfelejtették tájékoztatni őket, hogy épp egy NATO-légibázis szomszédságában készülnek filmezni, így csak az első forgatási napon derült ki, hogy a sugárhajtású gépek zaja teljesen tönkreteszi a hangot. De nem maradt idejük a kétségbeesésre, a második napon ugyanis rajtuk ütött egy óriási vihar, az özönvízszerű eső pedig elmosta a teljes felszerelést, szinte minden megsemmisült, ráadásul a víztől a sziklák színe is megváltozott, így a korábbi felvételek mehettek a kukába.
Terry Gilliam azonban nem tört meg, folytatták a munkát. Ekkor azonban Rochefort háta mondta fel a szolgálatot, a színész nemhogy lovagolni, még sétálni sem nagyon tudott. Párizsba repítették orvoshoz, ahol hamar kiderült, hogy aligha tudja folytatni a filmet. Mivel két évig kutatott megfelelő főhős után, a rendező ekkor már tudta, hogy nincs tovább. Időközben ráadásul még Johnny Depp is továbbállt, hiszen akkor még két kézzel kapkodtak utána a produkciók, ő pedig a csúszás miatt nem akart elszalasztani egy zsíros szerződést. Egy hónap szenvedés után lefújták a filmet. Amely azonban mégsem maradt nyomtalan, hiszen egy kis stáb – amely eredetileg egy „így készült” filmet forgatott volna – rögzítette a katasztrofális forgatást, ebből lett a később moziban is vetített La Mancha elveszett lovagja című dokumentumfilm.
Bár a filmet elmosta az ár, Gilliam egy pillanatra sem tett le róla, hogy valamikor még befejezi azt. A rendező – mint egy túl kézenfekvő párhuzam – maga is Don Quijoteként küzdött a filmes világ könyörtelen valóságával. 2003-ban kapott szárnyra a hír, hogy folytatja a projektet, majd két évvel később a cannes-i filmfesztiválon újra erről suttogtak a jól értesültek, 2006-ban pedig úgy tűnt, tényleg lehet valami a filmből, hiszen Gilliam végre megkapta a jogokat a korábbi produkciós cégtől, és még támogatókat is szerzett hozzá, de végül semmi nem történt. Akárcsak két évre rá, amikor Robert Duvall főszereplésével indította volna újra a forgatást, Johnny Depp helyére pedig Ewan McGregor érkezett volna. S bár még a forgatókönyvet is újraírták, a forgatás nem kezdődött el.
2014-ben a rendező újra nekiindult a szélmalmoknak, Robert Duvall helyére John Hurtöt igazolta le, ám alig néhány hónap után a Rolling Stone magazinnak adott interjúban már azt mondta: „Sziszüphosz sziklája megint visszagurult.” Egy év elteltével kiderült, a főszereplőnek hasnyálmirigyrákja van, a forgatást az indulás előtt felfüggesztették. John Hurt idén január 25-én hunyt el.
Don Quijote azonban a tragédia árnyékában is folytatta az útját, Gilliam a tavalyi cannes-i filmfesztiválon bejelentette, 2016 októberében indul a forgatás, a lovag szerepében a Monty Python-tag Micheal Palinnel. Alig kezdett el forogni a kamera, mikor kiderült, a producer csak füllentett a biztos anyagi háttérről, egy fillérjük sincs, hogy belefogjanak a filmbe.
Mindezek fényében valóban csodának tűnik, hogy idén márciusban mégis nekiálltak, és június elejére be is fejezték a filmet anélkül, hogy földrengés, vulkánkitörés vagy a tömegközlekedési dolgozók sztrájkja miatt újra újra befuccsolt volna. Don Quijotét a Brazil főhőse, Jonathan Pryce, a reklámszakembert Adam Driver, Dulcineát pedig Olga Kurilenko személyesítette meg.
A korábbi producer, Paulo Branco azonban nem hagyta annyiban a dolgot, bejelentette, hogy Gilliam a háta mögött készítette el a filmet, amelynek jogaival még mindig ő rendelkezik, így ha rajta múlik, semmi sem lesz a filmből. A rendező mindezt annyival intézte el, hogy Branco szélmalomharcot vív, és Don Quijote a mozikba kerül mindenáron. De még ezzel sincs vége, hiszen a portugál közszolgálati csatorna riportja szerint a stáb a forgatás során komoly károkat okozott egy 12. században épült, a világörökségi listán szereplő kolostorban. S bár Gilliam minden vádat hisztérikus bömbölésnek nevezett, a portugál kormány nyomozást indított az ügyben.
Ki tudja, mi lesz belőle, ha újat húznak az átokkal, és Don Quijote végül legyőzi a szélmalmokat? A díszbemutatóig azonban még sok idő van hátra.