Elkészülhet végre a világ legszerencsétlenebb filmje?

Két évtizednyi szélmalomharc után Terry Gilliam befejezte a Don Qujiote forgatását.

Ficsor Benedek
2017. 06. 13. 17:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi jöhet még ezután? Elkészül a Sagrada Família? A magyar válogatott kijut a világbajnokságra? Felújítják a 3-as metrót? Terry Gilliam a múlt héten bejelentette, hogy közel két évtizednyi szélmalomharc után végre sikerült befejeznie a Don Quijote-filmje forgatását. Ez a hír persze csak akkor szól nagyot, ha ismerjük a Monty Python tagjaként híressé vált rendező kálváriáját. Nagyon röviden, ha a balszerencsés filmek kategóriájában is osztanának Oscar-díjat, Gilliammel senki sem vehetné fel a versenyt. Az ember, aki megölte Don Quijotét elátkozott volt az indulása pillanatától kezdve, és úgy tűnik, hiába csattant az utolsó csapó, csak nem sikerül feloldani az átkot: a rendezőt a korábbi produkciós cég jogsértéssel vádolja, egy portugál lap szerint pedig a forgatócsoport helyrehozhatatlan károkat tett egy 12. századi világörökségi kolostorban. Gilliam mindent cáfol és visszavonult az utómunkákhoz, mi pedig csak reménykedhetünk benne, hogy a vágószobát nem mossa el a szökőár.

– Előbb halok meg, mint ez a film – érzékeltette elszántságát és elkeseredését tavaly a rendező. Az El Pais című spanyol lapnak adott interjúban hozzátette, a Don Quijote forgatása számára olyan, mint egy gyógyszeres kezelés, „a film egy agytumor, amit el kell tüntetnem”. Pedig szűk húsz éve még optimistán fogott hozzá a produkcióhoz. Épp befejezte a Félelem és reszketés Las Vegasban című filmjét, ami a kasszáknál megbukott ugyan, de a DVD-kiadás miatt gyorsan kultuszfilmmé vált, akárcsak a három évvel korábbi 12 majom, vagy a 1991-es A halászkirály legendája. Nem beszélve a 1985-ben készített Brazilról, amelyet a mai napig a rendező legjobb munkájának tartanak. Vagyis csaknem másfél évtizede amihez nyúlt – a jelentős rajongótábora számára legalábbis –, arannyá vált. Ekkor jött a Don Quijote.

Gilliam elsőre 40 millió dollárt szeretett volna összekalapozni a filmre, végül 32 millió jött össze, amivel a Don Quijote, mivel egy fillér amerikai támogatás sem volt benne, a valaha készített legdrágább európai produkció lett volna. A rendező majd két évig kereste a megfelelő főszereplőt, mielőtt rátalált volna a francia Jean Rochefort-ra. A színész ezt követően hét hónapig tanulta az angol szöveget, a forgatás így 2000 szeptemberében kezdődhetett el. Rochefort mellett Johnny Depp bukkant volna fel a filmben, egy 21. századi reklámügynök szerepében, aki hirtelen a 17. században találja magát.

Egy Zaragozához közeli sivatagos területet néztek ki a forgatáshoz, amely megfelelő háttérnek tűnt a rendíthetetlen lovag történetéhez. Arról azonban a hatóságok elfelejtették tájékoztatni őket, hogy épp egy NATO-légibázis szomszédságában készülnek filmezni, így csak az első forgatási napon derült ki, hogy a sugárhajtású gépek zaja teljesen tönkreteszi a hangot. De nem maradt idejük a kétségbeesésre, a második napon ugyanis rajtuk ütött egy óriási vihar, az özönvízszerű eső pedig elmosta a teljes felszerelést, szinte minden megsemmisült, ráadásul a víztől a sziklák színe is megváltozott, így a korábbi felvételek mehettek a kukába.

Terry Gilliam azonban nem tört meg, folytatták a munkát. Ekkor azonban Rochefort háta mondta fel a szolgálatot, a színész nemhogy lovagolni, még sétálni sem nagyon tudott. Párizsba repítették orvoshoz, ahol hamar kiderült, hogy aligha tudja folytatni a filmet. Mivel két évig kutatott megfelelő főhős után, a rendező ekkor már tudta, hogy nincs tovább. Időközben ráadásul még Johnny Depp is továbbállt, hiszen akkor még két kézzel kapkodtak utána a produkciók, ő pedig a csúszás miatt nem akart elszalasztani egy zsíros szerződést. Egy hónap szenvedés után lefújták a filmet. Amely azonban mégsem maradt nyomtalan, hiszen egy kis stáb – amely eredetileg egy „így készült” filmet forgatott volna – rögzítette a katasztrofális forgatást, ebből lett a később moziban is vetített La Mancha elveszett lovagja című dokumentumfilm.

Bár a filmet elmosta az ár, Gilliam egy pillanatra sem tett le róla, hogy valamikor még befejezi azt. A rendező – mint egy túl kézenfekvő párhuzam – maga is Don Quijoteként küzdött a filmes világ könyörtelen valóságával. 2003-ban kapott szárnyra a hír, hogy folytatja a projektet, majd két évvel később a cannes-i filmfesztiválon újra erről suttogtak a jól értesültek, 2006-ban pedig úgy tűnt, tényleg lehet valami a filmből, hiszen Gilliam végre megkapta a jogokat a korábbi produkciós cégtől, és még támogatókat is szerzett hozzá, de végül semmi nem történt. Akárcsak két évre rá, amikor Robert Duvall főszereplésével indította volna újra a forgatást, Johnny Depp helyére pedig Ewan McGregor érkezett volna. S bár még a forgatókönyvet is újraírták, a forgatás nem kezdődött el.

2014-ben a rendező újra nekiindult a szélmalmoknak, Robert Duvall helyére John Hurtöt igazolta le, ám alig néhány hónap után a Rolling Stone magazinnak adott interjúban már azt mondta: „Sziszüphosz sziklája megint visszagurult.” Egy év elteltével kiderült, a főszereplőnek hasnyálmirigyrákja van, a forgatást az indulás előtt felfüggesztették. John Hurt idén január 25-én hunyt el.

Don Quijote azonban a tragédia árnyékában is folytatta az útját, Gilliam a tavalyi cannes-i filmfesztiválon bejelentette, 2016 októberében indul a forgatás, a lovag szerepében a Monty Python-tag Micheal Palinnel. Alig kezdett el forogni a kamera, mikor kiderült, a producer csak füllentett a biztos anyagi háttérről, egy fillérjük sincs, hogy belefogjanak a filmbe.

Mindezek fényében valóban csodának tűnik, hogy idén márciusban mégis nekiálltak, és június elejére be is fejezték a filmet anélkül, hogy földrengés, vulkánkitörés vagy a tömegközlekedési dolgozók sztrájkja miatt újra újra befuccsolt volna. Don Quijotét a Brazil főhőse, Jonathan Pryce, a reklámszakembert Adam Driver, Dulcineát pedig Olga Kurilenko személyesítette meg.

A korábbi producer, Paulo Branco azonban nem hagyta annyiban a dolgot, bejelentette, hogy Gilliam a háta mögött készítette el a filmet, amelynek jogaival még mindig ő rendelkezik, így ha rajta múlik, semmi sem lesz a filmből. A rendező mindezt annyival intézte el, hogy Branco szélmalomharcot vív, és Don Quijote a mozikba kerül mindenáron. De még ezzel sincs vége, hiszen a portugál közszolgálati csatorna riportja szerint a stáb a forgatás során komoly károkat okozott egy 12. században épült, a világörökségi listán szereplő kolostorban. S bár Gilliam minden vádat hisztérikus bömbölésnek nevezett, a portugál kormány nyomozást indított az ügyben.

Ki tudja, mi lesz belőle, ha újat húznak az átokkal, és Don Quijote végül legyőzi a szélmalmokat? A díszbemutatóig azonban még sok idő van hátra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.