Nem a piros orr, a kamaszkor az igazi horror

Stephen King gyilkos bohóca a mozivásznon. Van itt minden, mint egy gyermekvédelmi oktatófilmben: túlféltés, trauma, gyilkosság.

Ficsor Benedek
2017. 09. 07. 7:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Léteznek hétköznapi fóbiák, van, aki a magasságtól, más a repüléstől fél, és persze akad néhány különleges is, mint például a kopasz emberektől való rettegés. Kevés ironikusabb van azonban, mint a bohócok táplálta rémület. Hiszen a bohóc lényege, hogy jókedvre derítsen, kétballábas humorával elfeledtesse a mindennapok szürkeségét, mégis ki fél a bohócoktól? Stephen King biztosan.

A horror királyaként tisztelt író Az (It) című regényében egy piros orrú nevettető egymás után falja fel egy békésnek hitt kisváros gyermekeit. A monumentális művet eddig egyetlen alkalommal, 1990-ben egy tévés minisorozatban dolgozták fel, amely Tim Curry alakítása miatt vált kultikussá; moziban most először láthatjuk viszont a sátáni bohócot. Az Az tisztességes horrorfilm, és talán még jobb kamaszdráma lett, sokkal méltóbb Kinghez, mint a nyáron bemutatott, rémesen gyenge A setét torony, szerencsétlenségére azonban egy tavalyi sorozat bebizonyította, hogy a kamaszkor rettenetét el lehet mesélni ennél jobban is.

Korábban írtunk róla, hogy az élő szerzők közül Stephen King műveiből készült a legtöbb film és sorozat, alig van olyan regénye, amelyet ne adaptáltak volna. A nyolckötetes A setét torony és a több mint ezeroldalas Az eddig túl nagy falatnak tűnt a filmstúdiók számára. Idén azonban, alig egy hónap különbséggel, mozikba került mindkét mű. Az Idris Elba és Matthew McConaughey főszereplésével készült A setét torony másfél órában akarta összefoglalni King sok ezer oldalas mitológiáját, bele is bukott, az Az ennél lényegesen józanabb és mértéktartóbb, így akár, dacára a 18+-os besorolásnak, az év egyik legnagyobb sikere is lehet.

David Lynch mondta egyszer, hogy a valódi rémületet az okozza, amikor a gonosz a saját jól ismert környezetünkben, a hétköznapok átlagos díszletei között bukkan fel. A szürreális misztikum atyja tartja magát ehhez, vállalva, hogy a rejtély mindig rejtély marad, hiszen a végső kérdésekre nem adhatunk választ, Stephen King azonban nem elégszik meg ennyivel. Nála legtöbbször ott a magyarázat, amely persze lehet legalább annyira felkavaró, mint maga a titok.

Az Az egy csendes amerikai kisváros, a Maine állambeli Derry meséje. Az író számos művében felbukkanó fiktív település King valódi szörnyfészke: minden gyermekkori félelem, frusztráció és düh origója. A történet hét kamaszról szól, akik az iskolai hierarchia számkivetettjeiként létrehozzák a Vesztesek Klubját. Véget ér a tanév, a felszabadult nyári szünet helyett azonban a fiatalokra még az intézményi terrornál és a menők fenyítésénél is rémisztőbb kaland vár.

Az első jelenetben a Vesztesek Klubja vezérének öccsét látjuk, amint a szakadó esőben egy papírhajót üldöz egészen a csatorna lefolyójáig. Mikor a lezuhanó játékát kutatja, egy sárga szempár néz vissza rá, majd a sötétből kibontakozik Pennywise (Bill Skarsgard), a táncoló bohóc alakja. Cirkuszi mulatságra csábítja a fiút a csatornába, a rövid győzködés után azonban már nem kérdez, letépi a karját, és magával vonszolja a testet a mélybe. A regény rémisztő nyitányát egy az egyben átvették a filmben, érzékeltetve, hogy mire számíthatnak, akik Pennywise után erednek a csatornahálózatba.

Merthogy a Vesztesek Klubja tagjai épp erre készülnek. Miután a bohóc a legmélyebb félelmeiket megtestesítve mindannyiukat megkísértette, elhatározzák, hogy megtalálják és elpusztítják a megnevezhetetlen, így csupán Azként definiált gonoszt. Csakhogy ehhez önmagukat, saját félelmeiket kell legyőzniük, az idegen dimenzióból érkezett Pennywise ugyanis épp ebből, a gyengeségből, a rettegésből táplálkozik.

És ez az, amiben a regény és a film is a legerősebb: a pubertáskori félelmekből olyan szörnyeteget alkot, amely minden emberevő bohócnál borzasztóbb. Van itt minden, mint egy gyermekvédelmi oktatókönyvben: túlféltés, traumák, érzelmi zsarolás, erőszak, kínzás, abúzus és gyilkosság. Derry el van átkozva – mondják a vesztesek, de az igazi átok valójában a gyerekkor, amelyet nem lehet megúszni súlyos veszteségek nélkül. A pokol: a többi ember, vélte Jean-Paul Sartre, Stephen King pedig hevesen bólogat az egzisztencialista érveléshez. Számára majdnem mindenki piros orrot hord. Talán csak a megalázottak és megnyomorítottak jelentenek kivételt. Azok, akik csupán elszenvedői az ember alapvető gonoszságának.

A Vesztesek Klubja tagjai ennek megfelelően akár felül is kerekedhetnének a bohócon, ám mivel a regényhez hűen a film is két részből áll, és a másodikat csak jövőre kezdik forgatni, nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, a gyermeki félelmekből táplálkozó gonoszt véglegesen csak felnőttként gyűrheti le bárki is.

A filmet eredetileg az elmúlt évek egyik legfelkapottabb író-rendezője, A törvény nevében (True Detective) sorozat és a Beasts of No Nation című, gyermekkatonákról szóló dráma alkotója, Cary Fukunaga készítette volna. Ám ő addig hangoztatta, hogy King regénye alapján, ám attól számos ponton elszakadva formabontó horrort csinál, amíg a stúdió úgy döntött, biztonságosabb egy konzervatív verziót készíteni. Fukunagát elküldték, a helyére pedig az argentin Andrés Muschietti került. És bár ő is igyekezett kreatívan kitágítani a műfaj kereteit, a végeredmény valóban egy hagyományosabb horrorfilm lett, amely diszkréten hallgat a regény néhány kényes témájáról, egyebek mellett gyermeki románccá finomítva az elementáris erővel feltörő kamaszkori szexualitást.

Ez persze csupán apróság, a film igazi problémája a tavaly sugárzott Stranger Things című sorozat, amelynek bár semmi köze a horror mesteréhez, nyolc részben sokkal szórakoztatóbb, rémisztőbb, okosabb és mélyebb Stephen King-i világot épített fel, mint az Az. Mindez talán a retróhangulat kapcsán a legnyilvánvalóbb. Mindkét történet a nyolcvanas évekbe visz vissza bennünket, ám amíg az Az inkább csak díszítőelemként veti be Michael Jackson és a New Kids on the Block zenéjét, illetve a Rémálom az Elm utcában filmbemutatóját, addig a Stranger Things esetében a korszak több mint díszlet, az események szerves része.

Persze egy sorozat a formátumból következően is előnyben van, hiszen nyolc órában sokkal több lehetősége van egy alkotónak alaposan elmélyedni a témában. Az azonban biztos, hogy moziban az Aznál minőségibb horrorfilmet régóta nem láthattunk. Aki kijön a vetítésről, sosem néz bele többet a csatornafedelek rácsai mögött lapuló sötétségbe, nehogy felbukkanjon egy piros orr.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.