„Olyan lenne, mint egy választás a banánköztársaságban”

Jacques Doillon francia rendező szerint ma is keveset tudunk kora egyik legzseniálisabb alkotójáról, Rodinről.

Lakner Dávid
2017. 10. 29. 18:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár kora egyik legzseniálisabb alkotója volt Auguste Rodin, művei valódi mélységeit mégis kevesen látták meg, még ha egy idő után mindenki vele is akart mellszobrot készíttetni. Ma legtöbben A gondolkodó alkotójaként ismerik, miközben A csók vagy a Victor Hugo emlékműve nem kevésbé voltak értékes alkotások. Mindezt felismerte a francia új hullám második nemzedékéhez tartozó Jacques Doillon is, aki Vincent Lindon főszereplésével készített idén életrajzi filmet. A Rodin – Az alkotót a hazai mozik november 9-én mutatják be.

A végeredmény megítélése felemás, ugyanakkor kétségtelen, hogy Rodinnel érdemes ma is foglalkozni, alakjában és művészetében számos felismerésre váró vonás, mélyréteg rejlik még. A rendező filmjével együtt nemrég Magyarországra is ellátogatott, itt kérdeztük őt az életrajzi alkotásról, illetve eddigi pályájáról. Elsőként is, hogy mi vonzotta benne, hogyan talált el a szobrászhoz, aki a test rendkívüli, határokat feszegető gesztusait is tökéletes pontossággal elevenítette meg.

– Mikor a művészetéhez közelebb kerültem, akkor jöttem rá, hogy igencsak vad, intim és pont ettől nagyon modern alkotó volt – fejti ki Doillon, aki szerint még ma is keveset tudunk ugyanakkor Rodinről. Ismerjük A gondolkodót, de sokan nem vágnánk rá azonnal Balzac emlékművét, miközben a rendező úgy látja, hallatlanul modern és sokrétű alkotással van dolgunk.

A filmből viszont kitűnik, a kortársak mégsem ismerték el tehetségét, amit a művész rettentő rosszul viselt. Kritikánkban említettük is: mintha túlhangsúlyozták volna a szobrásznak ezt a vonását, a panaszkodását a meg nem értettségen, amit visszább is lehetett volna fogni.

Doillon ugyanakkor úgy véli, pontosításra szorul az a kijelentésünk, hogy nem fedezték fel művészetének zsenialitását. – A hivatalos kritikák, a hivatalos sajtó illette csak őt erős kritikával, de volt harminc-negyven művész, közéleti szereplő, akik kiálltak mellette – véli Doillon. Olyanokat sorolhatunk elmondása alapján ide, mint Monet, Debussy vagy éppen Clémenceau. – De a fellépésük sem volt elegendő, hogy a kor megfelelően értékelje őt – mondja.

Doillon szerint az emberek egy része nem volt még kész befogadni ezeket a műveket, így negyvenévesen még viszonylag ismeretlen volt Rodin. Ám nem sokkal később kora egyik legértékeltebb művésze lett, váratlanul beütött a siker. – Hosszú folyamat volt, de végül elfoglalta az őt megillető helyet – teszi hozzá a rendező.

De mi a helyzet a film elismertségével? A Guardian például úgy fogalmazott, az alkotásban főleg beszélnek a szenvedélyről, de sajnos nem érződik ki ez a műből. – Aki ezt írja, lehet, elaludt tíz perc után, vagy csak nem látja meg, ami szerintem igenis ott van – jegyzi meg Doillon. Hozzátéve: ez nem zavarja őt, „nem akarom, hogy olyan legyen a műveim fogadtatása, mint egy választás a banánköztársaságban”.

Pozitív fogadtatásban persze bőven volt része: a Berlinalén díjat kapott, és sokakhoz jutottak el olyan filmjei, mint A kis bűnöző vagy a Ponette. Mindkettőben gyerekeket láthatunk, Doillon elmondása szerint szeret kamaszokkal, fiatalokkal olyan filmeket megcsinálni, amiket más nem merne.

A sors szomorú iróniája, hogy a Ponette-ben ráadásul Marie Trintignant egy tragikus sorsú anyát alakított – később pedig Bertrand Cantat zenész bántalmazásának következtében vesztette életét. Doillon kifejti, nagyon szeretett Marie-val dolgozni, érzékeny, csodálatos színésznőnek látta. Az említett filmben ugyanakkor elsősorban az érdekelte, a gyermek hogyan tekint édesanyjára, hogyan tudja feldolgozni a hiányát. A rendező műveiben egyébként más ismert színésznők is felbukkantak még pályájuk kezdetén. A nimfomániás főhőse, Charlotte Gainsbourg például mindössze huszonkét évesen játszhatta el filmje, az 1992-es Amoureuse főszerepét. Az angol beteg és a Csokoládé sztárja, Juliette Binoche szintén a húszas évei elején dolgozott vele, méghozzá az 1985-ös Családi életben. 

Cantat kapcsán Doillon megjegyzi: őt is felháborítja, miként tért most visszatért a zenei életbe és az, hogy nem restell korábbi kapcsolatáról sem énekelni. „Nem hiszem, hogy bárki is szeretné, hogy köze legyen ehhez a férfihez” – mondja a rendező. Doillon szerint felháborító, amilyen szerepben a férfi most tetszelegni próbál.

Egyébként nemcsak a visszatérés híre váltott ki felháborodást. A Les Inrockuptibles nevű francia zenei magazinnak bocsánatot is kellett kérnie azért, ahogyan a címlapjára tette az énekest. „Cantat a maga nevében” – olvashattuk a borítón, amire a francia Elle magazin egy Trintignant-címlappal reagált. „Marie nevében” – üzente a másik lap. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.