Az indiai filmgyártás nem csak Bollywood

Az ország filmgyártása többől áll Bollywoodnál. Sokan keverik a kettőt, utóbbit csak a Mumbai városához kötődő, hindi nyelvű iparra értjük.

Lakner Dávid
2017. 12. 06. 13:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyászol Bollywood, újabb legendájától kell búcsút vennie. Idén már nem is először: emlékezhetünk, az év is egy legendás színész, Om Puri halálával indult. A New Delhi Times, a City of Joy és A Kelet az Kelet sztárja indiai és brit produkciókban egyaránt felbukkant karrierje során, halálakor pedig Narendra Modi miniszterelnök is gyászolta. Kapcsolata a legendás bollywoodi filmgyártó dinasztiával nem csak a nagyvásznon valósult meg: 1991-ben vette feleségül Annu Kapoor színész lánytestvérét, Seema Kapoort – igaz, házasságuk csupán nyolc hónapig tartott.

Ezúttal a család egy tagja, a hetvenkilenc éves Shashi Kapoor hunyt el. Apja, Prithviraj és bátyja, Raj egyaránt ezt a pályát választották, és így tett Shashi is, akinek karrierje az 1940-es, 1950-es években gyerekszínészként indult. Olyan filmekben láthattuk ekkor, mint az Aag (1948) vagy A csavargó (1951): ezekben egyaránt bátyja, Raj fiatalabb kiadását játszotta. De az első főszerep sem sokáig váratott magára. Yash Chopra 1961-ben kijött filmje, a Dharmputra volt az első indiai film, amely az ország felosztását, illetve a hindu fundamentalizmust mutatta meg. Az Acharya Chatursen azonos című regényéből készült alkotás igencsak pontosan adta vissza az India és Pakisztán elválását övező zavargásokat, ami nagy felzúdulást váltott ki a filmszínházakban is. Bár mindez hatalmas kasszasikert is hozott, kevesen merték egyértelműen követni példáját: a következő film, ami a közösségek együttélésével kapcsolatos kérdést feszegette, a Garm Hava volt M. S. Sathyutól. Yash Chopra is inkább a szerelmi történetek felé fordult, és soha többé nem készített politikai alkotást.

Shashi Kapoor közben 1958-ban feleségül vette Jennifer Kendal angol színésznőt, és tagja lett az országban brit filmeket gyártó Merchant–Ivory-stábnak. Így Kendal oldalán játszott az 1970-es Bombay Talkie-ban, de szerepelt a cég nagy sikerű, 1983-as filmjében, a Hőség és homokban is. Ismail Merchant és James Ivory rendezők cége 1961-ben kifejezetten azért jött létre, hogy a nemzetközi piacra szánt, angol nyelvű filmeket készítsen Indiában. A forgatókönyvek jó részét is a németországi születésű brit–amerikai szerző, Ruth Prawer Jhabvala jegyezte, a történetek pedig gyakran valamilyen E. M. Forster- vagy épp Henry James-adaptációk voltak. Hollywood így tört be Bollywood berkeibe: Shashi Kapoor vagy épp Aparna Sen színésznő gyakran olyanokkal szerepelt együtt, mint Maggie Smith, Hugh Grant, Vanessa Redgrave vagy Helena Bonham Carter.

– Különös házasság volt ez a miénk itt a Merchant Ivorynál. Én egy indiai muszlim vagyok, Ruth német zsidó, míg Jim egy amerikai protestáns. Valaki egyszer háromfejű istenekként írt le minket. Talán inkább háromfejű szörnynek kellett volna – jegyezte meg egy ízben Merchant.

– Élénken emlékszem arra a varázslatos élményre, ami a moziban ülve elfogott, mikor indiai gyökereimmel és a hindi mozi szeretetével ültem be a filmszínházba, és ereje teljében láthattam ezt a ragyogó színészt – így emlékezett vissza a BBC-re írt nekrológjában Aseem Chhabra, aki életrajzi kötetet is jegyzett Shashi Kapoorról. Még csak újságírást tanult a Columbia Egyetemen – ez 1983-ban történt –, ő pedig a Merchant–Ivory páros filmjeire épülő retrospektív vetítésre ült be. Imádta a Kapoor nevéhez köthető romantikus musicaleket, és Bollywoodnak is nagy rajongója volt, de az amerikai készítésű produkciókat nem látta addig, míg New Yorkba nem költözött. Ahogy más szemszögből újra ráismerhetett a hozzá közel álló kultúrára, az ámulatba ejtette őt.

Mikor Chhabra 1981-ben elhagyta Indiát, Bollywood egyik nagy sztárja Kapoor volt, olyan sikerfilmekkel maga mögött, mint a Deewar (1975), a Kabhie Kabhie (1976) vagy a Shaan (1980). Mindháromban Amitabh Bachchan oldalán játszott, aki Bollywood másik nagy híressége lehetett: ha a hetvenes évek indiai mozija kerül szóba, a helyiek rendre az ő nevét hozzák fel. Kapoor némiképp másodhegedűs is lehetett színésztársa mellett, akivel tizennégy filmben szerepeltek együtt. Ez viszont nem szegte kedvét, és akármennyire is epizódszerepről volt szó, lehetett számítani rá: nem véletlen, hogy filmográfiája is hatalmas, több mint százötven címet tesz ki.

A Kapoor család egyébként a pandzsábi hinduk közül származik, az első pedig, aki filmes karriert csinált magának közülük, Prithviraj Kapoor volt. A peshawari rendőrfőnök gyermeke először az 1929-es Cinema Girlben volt látható, fiai, Raj, Shashi és Shammi pedig egyaránt a hindi filmgyártást választották. A második generáció után persze mostanra már a harmadik-negyedik is eljutott a mozikig: a 80-as születésű Kareena Kapoor például olyan produkciókban látható, mint a Néha öröm, néha bánat, a Khushi vagy az Amikor találkoztunk.

India filmgyártása egyébként jóval többől áll Bollywoodnál. Bár sokan keverik a kettőt, utóbbit csak a Mumbai városához kötődő, hindi nyelvű iparra értjük. Ettől még az országban tamil, telugu vagy kannada nyelven is készítenek mozgóképeket, a déli filmek pedig jóval féktelenebbnek, harsányabbnak mondhatók, mint a visszafogott bollywoodiak. Maga az indiai mozi 2013-ban köszönthette százéves fennállását: az első mű, az 1913-as Raja Harishchandra még egy szanszkrit eposz feldolgozása volt.

Az indiai filmipar a XX. század második felében párhuzamosan fejlődött az amerikaival és az európaival: miközben nálunk hódított az új hullám, keletebbre is fénykorát élte a mozi, sokan pedig máig a 70-es évekre emlékeznek úgy, mint ami a legemlékezetesebb alkotások születésének ideje volt.

És bár korábban említettük, hogy a Dharmputra példáját először nem merték sokan annyira híven követni, az indiai mozi mégis erősen politikus volt sokszor. A brit gyarmatosítókkal szembeni lázadás éppúgy gyakran megjelent, ahogy később már az India és Pakisztán között feszülő ellentét is visszatérő téma tudott lenni. Ez jelenthetett akár hidegháborús kémtörténetet éppúgy, mint egy-egy végzetes szerelmi románc bemutatását indiai fiú és pakisztáni lány között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.