A Dunkirk nem volt oly megrendítő, mint az izraeli dráma

Samuel Maoz a Libanon után is emlékezetes filmet készített, hazájában mégsem fogadták egyöntetű örömmel.

Lakner Dávid
2018. 02. 19. 18:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Samuel Maoz, napjaink egyik legígéretesebb izraeli rendezője nem sieti el a dolgokat. Első nagyjátékfilmjét, a Libanont 2009-ben hozta ki, ezt nyolc évvel követte a hazai mozikba most elérő Foxtrott. Bemutatkozó filmje személyes élményekből táplálkozott: húszéves korában, 1982-ben ott ült az egyik izraeli tankban, amely a libanoni háború során behatolt az ellenséges területre. A súlyos tapasztalat nyomasztó háborús drámát szült, napjaink egyik legjobbját és legeredetibbjét.

Christopher Nolan tavalyi filmjéből, a Dunkirkből épp az hiányzott, ami a Libanonban megvolt: a háborút nem csupán a néző idegeit igénybe vevő kegyetlen vizuális orgiának mutatta, ehelyett rámutatott az öldöklés megrendítően értelmetlen valóságára. A Libanonban másfél órán át követhettünk néhány tankba zárt fiatalt, akiknek annyi a dolguk, hogy biztonságban eljussanak egyik pontból a másikba. Közben persze lőniük kell, rájuk is lőnek, de hogy kit és miért találnak el, kiben és miért kellene bízniuk vagy ellenséget látniuk, az teljesen esetlegesen alakul. – Szóljanak az édesanyámnak, hogy jól vagyok – halljuk az egyik fiatalt, de ki tudja, mire célba ér az üzenet, igaz lesz-e még.

Ezzel pedig meg is érkeztünk Maoz új filmje, a Foxtrott kiindulópontjához. Michael Feldmannt és párját arról értesítik a házukhoz kiérkező katonák, hogy fiuk a fronton életét vesztette. A szülők összeomlanak, míg az egyenruhások az ilyenkor szokásos ügymenettel próbálkoznak: azt tanácsolják, igyanak óránként vizet, és ne aggódjanak a temetés intézése miatt. A felajánlott segítség mechanikussága persze csak még egyértelműbb és fájóbb, ahogy figyeljük a szülők sokkját, a gyász perceit. Aztán az események váratlan irányt vesznek: a katonák visszatérnek, és olyat közölnek, ami egy perc alatt írja (írná) felül Feldmannék érzéseit.

Megváltoztatható-e a tragédia, és mi történik, ha az ember rémületében saját maga lesz a szerencsétlenség okozója? Lior Ashkenazi már a Normanben is zseniális volt izraeli politikusként, ezúttal pedig a félelmei fogságában élő apa szerepében nyújt hiteles alakítást. A Foxtrott éppúgy a tragédia értelmetlenségét mutatja meg, ahogy a Libanon tette: a sors kegyetlen tréfát játszik, és hiába reméljük, hogy van visszatérés a normális valóságba, ez sokszor nem így lesz.

A foxtrott tánclépései valójában egyszerűek: előre, oldalra, hátra, s végül mindig ugyanoda jutunk vissza – halljuk Maoz filmjében, amelyben a szereplők reménykedhetnek ugyan, de a tragédiát csak időlegesen kerülhetik el. Mert ahol a történelem abszurd fordulatot vesz, ott a józan észben és a hétköznapok biztonságában sem bízhatunk többé. S marad az önvád, mint Michael Feldmann számára, aki a nyomasztó emlék elől menekülne, de újra és újra visszatalál ahhoz – immár fia sorsán keresztül. 

Megrendítő alkotás a Foxtrott, nem véletlenül volt Izrael nevezettje az Oscar-díjra. A valóság persze csak a filmet igazolta: az izraeli kulturális miniszter harcot hirdetett ellene, mondván, ellenséges a hadseregükkel szemben. Miri Regev már akkor támadta az alkotást, mikor a Velencei Filmfesztiválon megkapta az Ezüst Oroszlánt – miközben elmondása szerint még csak nem is látta a filmet. 

Ennél jobban már nem is tudta volna igazolni Maoz filmjeinek üzenetét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.