A kiáltványok a való életben nem működnek

Programadó beszédeket szaval hétköznapi helyzetekben Cate Blanchett, de az üzenete egyáltalán nem győz meg.

Lakner Dávid
2018. 02. 13. 17:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi években mintha csak keresné magának a rendhagyó lehetőségeket Cate Blanchett. A Gyűrűk Ura-trilógia és a Blue Jasmine sztárját nagyon eltérő szerepekben láttuk már ugyan, de a filmnyelvvel való radikális kísérletezés nem volt jellemző korábbi munkáira. Erre tessék, a két évvel ezelőtti Az univerzum történetében felcsapott a világegyetem narrátorának, a Manifesztumban pedig egymaga képviseli a kultúrtörténet folytonosságát és mindennapokba való leszivárgását.

Ahogy Terrence Malick keletkezéstörténete is nagyon erősen hangulati, érzékekre ható mozi volt, úgy Julian Rosefeldt filmje is annak bizonyul. A különbség, hogy előbbi kísérleti mű főként a vizualitás erejére ment rá, a Manifesztum pedig egyértelműen üzenetet kíván közvetíteni. Különböző kiáltványokat, programadó beszédeket vesz alapul, futurista és dadaista szövegektől a szituacionistákon át egészen a Dogma 95 mozgalomig, illetve Jim Jarmusch- és Jean-Luc Godard-mondatokig.

 

Blanchett névtelen, hétköznapi karakterei ezeket a kinyilatkoztatásokat szavalják mindenféle élethelyzetben, a klasszikus szövegeket rímeltetve a mindennapok tapasztalataira. Rosefeldt ezzel nagyon is eleven elképzelést igyekszik bizonyítani: jelesül hogy a porosnak gondolt kiáltványok gond nélkül vonatkoztathatók mindannyiunk életére. Hogy nem kell Marinettinek vagy Engelsnek lenni ahhoz, hogy a múlt századok ideológiai félhomályába veszni tűnő gondolatokat átérezzük, és megváltoztassuk segítségükkel az éltünket.

Ezt állítja tehát a rendező alkotása, amelynek képeit először egy 2015-ös ausztrál kiállításon mutatták be. Az installáció aztán megjárta Berlint, New Yorkot, Walest és Hannovert, május végétől pedig a Magyar Nemzeti Galériában lesz látható. Julian Rosefeldt alkotását a tavalyi Sundance-en játékfilm formában is bemutatták, igaz, a Manifesztum a legkevésbé sem hasonlít a hagyományos mozikra. Se története, se rendes karakterei, se felépítése nincs. Inkább mondható egy nagyon epizodikus szkeccsfilmnek, amely hangulatképeket, életérzés-töredékeket igyekszik felvillantani számunkra.

Ott tartottunk tehát, hogy a Manifesztum üzenete szerint a hétköznapi tanárnő, a temetésen gyászbeszédet tartó asszony, az ebéd előtt imát mormoló anya és a társadalom peremére szorult hajléktalan is átérezheti ezeket a réges-régi szövegeket. A probléma viszont, hogy a film nagyrészt ennek ellenkezőjét bizonyítja, egy-két üdítő és elgondolkodtató kivételtől eltekintve. Ötletesnek tűnik például, hogy a temetésen az értelemnélküliséget szavakba öntő dadaizmushoz forduljon Blanchett.

Egy-két mondat után viszont világos lesz, hogy ami papíron jól működik, az a valóságban sokszor erőltetetté válhat. Vagy épp nevetségessé: a gyerekekkel együtt derülünk, amikor az áldást szavaló anya szövegébe különösebbnél különösebb szavak kerülnek. De hogy Claes Oldenburg 1961-es, I Am for an Art című nyilatkozatát értelmezni tudjuk ebben a kontextusban? „Olyan művészetet szeretnék, amely tele van politikával, erotikummal és misztikummal is, amely mást is tesz, mint hogy a múzeumok belsejében növesztené a seggét” – halljuk Oldenburg szövegét, ami születését tekintve kicsit megkésettnek tűnik. (Az avantgárd nagyjai korábban már mind elmondták, hogy ilyen művészetet szeretnének.)

S közben mégiscsak az a helyzet, hogy a Rosefeldt-film is egy múzeumból indult, és feltehetően oda is fog visszatérni. Mint a munkásokat megszólítani kívánó avantgárd nagyságok, akiknek mondatait valószínűleg egy tetőfedő sem fogja kibogozni. Ekképp a Manifesztum érdekes, de kissé öncélú, és inkább kiállítótérbe, mintsem filmszínházba való kísérlet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.